PRAKTIJK

Deze boeken zijn geïnformeerd door de begeleidingspraktijk van hoogbegaafden. Ze zijn veelal geschreven door psychologen, coaches en andere begeleiders van hoogbegaafden.

2016: Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen

Dit diepmenselijke boek geeft een verhelderend inzicht in de oorzaken en gevolgen van trauma, en biedt hoop en duidelijkheid voor iedereen die de verwoestende effecten van traumatische ervaringen heeft leren kennen. Trauma is een van de grootste gezondheidsproblemen van deze tijd vanwege de vaak minder zichtbare tol die huiselijk geweld, seksueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing en verslaving eisen.

Door |2022-09-15T20:20:47+02:00april 1st, 2016|Tags: |0 Reacties

2015: Vechten tegen verveling. Gevangen in een bore-out

Frouke is 31, hoogopgeleid en aan de slag in haar eerste job in de privésector als ze instort. De diagnose: een bore-out, na een maandenlang gevecht tegen intense verveling.

Door |2022-09-15T18:43:55+02:00september 8th, 2015|Tags: |0 Reacties

2015: Hoogbegaafd. Als je kind (g)een Einstein is

Over hoogbegaafdheid doen nog altijd veel misverstanden de ronde. Hoogbegaafde kinderen en jongeren zouden op school een luilekkerleven leiden, en hun ouders mogen zichzelf gelukkig prijzen met een 'succesgarantie' in huis! Toch zijn hoogbegaafde kinderen vaak juist erg kwetsbaar en hebben ze grote nood aan begrip en een aangepaste begeleiding, zowel op school als thuis.

Door |2022-09-15T18:05:40+02:00september 1st, 2015|Tags: |0 Reacties

2015: Verborgen hoogbegaafdheid. Een gids voor leerkrachten

Hoe kunnen leerkrachten voorkomen dat zij hoogbegaafdheid niet of pas heel laat signaleren? Over deze vraag is nog maar weinig gepubliceerd en Ben Daeter geeft in deze gids een aantal handreikingen. Hoogbegaafden vertellen zelf over het verborgen blijven van hun hoogbegaafdheid en welke impact dit heeft gehad. Ze geven ook suggesties om te voorkomen dat bij anderen in de toekomst hun hoogbegaafdheid verborgen blijft.

2015: Een andere kijk op hoogbegaafdheid

Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en 'dé hoogbegaafde' bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je echte ik niet past binnen de sociale normen.

Door |2022-09-15T18:02:43+02:00januari 1st, 2015|Tags: |0 Reacties

2014: Destructieve relaties op de schop

Psychopathie is een ernstige stoornis van het geweten. Je geweten is je innerlijke sturing die je ontwikkeling draagt in verbondenheid met anderen. Bij ongeveer een op de twintig mensen is het licht van hun geweten zo zwak dat zij zich innerlijk niet kunnen ontwikkelen. In relaties hebben deze mensen weinig te bieden en vaak richten zij met bedrog, manipulaties en (psychisch) geweld grote schade aan.

Door |2022-09-15T20:21:54+02:00juni 1st, 2014|Tags: |0 Reacties

2014: Alles over pesten. Voor kuddedieren, buitenbeentjes en iedereen die met pesten te maken heeft

Pesten is geen onvermijdelijk onderdeel van het groepsproces, dat 'nu eenmaal' bij het leven hoort en je wordt er niet sterker van, integendeel. Hoewel er steeds meer aandacht is voor pesten, heersen er nog veel mis(ver)standen. Waar lopen mensen tegenaan als hun kind gepest wordt of als zij zelf gepest zijn? Dit boek is een zoektocht naar oorzaken van en oplossingen voor pesten.

Door |2022-09-15T20:23:59+02:00mei 1st, 2014|Tags: |0 Reacties

2014: Herstellen van narcistische mishandeling

Wanneer je een intensieve relatie hebt (gehad) met iemand met een persoonlijkheidsstoornis als narcisme of psychopathie, dan heeft dit vaak ernstige gevolgen. Door narcistische mishandeling raak je vervreemd van jezelf. Maar je Zelf is er nog wel. Ergens, diep verborgen. Met dit werkboek kun je de verbinding met jezelf herstellen.

Door |2022-09-16T19:05:07+02:00januari 1st, 2014|Tags: |1 Reactie

2012: Passend onderwijs voor begaafde leerlingen

In dit boek gaan de auteurs uit van de alledaagse onderwijspraktijk in het reguliere basisonderwijs waarin leraren gedifferentieerd onderwijs bieden maar tevens grenzen ervaren van wat redelijkerwijs haalbaar is in hun eigen groep. De auteurs benaderen onderwijs aan begaafde leerlingen vanuit een oplossingsgericht perspectief en zien begaafde leerlingen daarom niet als zorgenkinderen maar als kansleerlingen.

2011: Het drama van het begaafde kind

We kunnen ons verleden totaal niet veranderen, de krenkingen die ons in onze kindertijd zijn aangedaan, kunnen we niet ongedaan maken. Maar we kunnen wel onszelf veranderen, onszelf 'repareren', onze verloren integriteit heroveren. Dat kunnen we doen door te besluiten de in ons lichaam opgeslagen kennis van wat vroeger gebeurd is nader te bekijken en deze dichter bij ons bewustzijn te brengen.

Door |2022-09-15T20:26:48+02:00augustus 1st, 2011|Tags: |0 Reacties
Ga naar de bovenkant