Op 15 april, tijdens het tweede symposium van Stichting Hoogbegaafd!, lanceerden wij het fotoproject Papieren Tijgers. Stichting Hoogbegaafd! wil in samenwerking met fotograaf Iris Valentina het fotoboek Papieren Tijgers ontwikkelen. In dit fotoboek worden hoogbegaafde kinderen geportretteerd en komen ze zelf aan het woord met niet alleen de vooroordelen waar ze tegenaan lopen, maar ook hun wensen en dromen voor het onderwijs.

Doneer om dit project mogelijk te maken en/of kom in actie met een challenge! >

Fotoboek met portretten

Door hoogbegaafde kinderen te portretteren, krijgen de kinderen voor wie passend onderwijs geen dagelijkse realiteit is, een gezicht. Beleidsmakers, politici, bestuurders en mensen die met kinderen werken krijgen zo een ‘beeld’ bij deze kinderen voor wie veranderingen nodig zijn om een eerlijke kans te krijgen.

Prachtige talenten

Hoogbegaafde kinderen hebben een prachtig talent: ze zijn in potentie, op papier, tijgers. Als zij hun potentie en talenten weten te benutten, zijn ze tot hoge ontwikkelingen in staat. Ze zijn krachtig, uniek, zeldzaam, maar worden in hun ontwikkeling en kansen, zonder passend onderwijs, bedreigd.

Papieren Tijgers

In het dagelijks leven komen hoogbegaafden veel vooroordelen tegen die hun ontwikkeling in de weg staan. In het onderwijs krijgen kinderen daardoor vaak niet de kansen en ondersteuning die ze nodig hebben. De vooroordelen zijn de papieren tijgers in figuurlijke zin.

Doneer om dit project mogelijk te maken! >

Challenge: Klaas kan alles – Stuur ook jouw challenge in!

De bekende tv-presentator Klaas van Kruistum was een van de sprekers op ons symposium. Met zijn programma Klaas kan alles amuseert hij jong en oud. In dit televisieprogramma gaat hij telkens een nieuwe, ogenschijnlijk onmogelijke, challenge aan.

Ga jij ook een uitdaging aan en haal je daarmee geld op voor dit mooie fotoproject? Laat je sponsoren tijdens jouw uitdaging en maak zo samen met ons Papieren Tijgers mogelijk! Je krijgt een eervolle vermelding op onze site en in ons boek.

Stuur hier jouw challenge in! >

Waarom is het fotoboek Papieren Tijgers nodig?

• We laten zien dat voor veel hoogbegaafden het onderwijssysteem niet werkt;

• We geven hoogbegaafde kinderen een gezicht inclusief hun dromen en wensen;

• We stimuleren bewustwording over hoogbegaafdheid;

• Vooroordelen over hoogbegaafdheid staan een eerlijke kans en ontwikkeling in de weg;

• (Hoog)begaafde kinderen vertegenwoordigen een heel grote groep;

• ‘Hoogbegaafdheid’ is niet de nieuwste trend, we geven een inkijk in hoe het eruit kan zien;

• Beleidsmakers, mensen werkzaam in en om het onderwijs en de zorgverlening laten wij zien om wĂ­e het gaat en met welke uitdagingen ze dagelijks te maken hebben.

Bedankt namens Marenthe, Rijk, Maysa en nog meer hoogbegaafde kinderen en jongeren!

Werkgroep Onderwijs

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

Doneer om dit project mogelijk te maken! >

© Stichting Hoogbegaafd!