Werkgroep Onderwijs2022-04-26T21:34:31+02:00

WERKGROEP ONDERWIJS

OP NAAR HOOGBEGAAFDENONDERWIJS DAT PAST!

Marije Miltenburg

COÖRDINATOR WERKGROEP ONDERWIJS

De Stichting Hoogbegaafd! Werkgroep Onderwijs is tot stand gekomen vanuit de wens om aandacht te blijven vragen voor de niet-passendheid van het huidige onderwijs voor (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Wij zetten ons in voor passend(er) onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en studenten. Ook zetten wij ons in voor emancipatie en een positieve beeldvorming van deze leerlingen en studenten. Wij willen dat er gekeken wordt naar de kinderen zelf, naar wat zij nodig hebben en hoe zij zich evenwichtig kunnen ontwikkelen. Niet de kinderen in het systeem laten passen, maar het systeem om het kind heen laten passen.

Het onderwijs voldoet niet aan de ontwikkel-, leer en ondersteuningsbehoefte van (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Dagelijks lopen niet slechts enkele, noch tientallen, maar veel en véél meer gezonde, leerbare (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren vast op school. Ze worden ziek door school, gaan ‘ongewenst’ gedrag vertonen, schakelen zichzelf uit, vallen uit of raken zeer ernstig beschadigd. Dit dwingt sommige ouders om hun baan op te zeggen. Anderen belanden in de ziektewet.

Verandering van het onderwijs is nodig. Daar maken wij ons hard voor. Ieder kind heeft recht op onderwijs dat voldoet aan de ontwikkel- leer en ondersteuningsbehoefte van het individuele kind (Kinderrechtenverdrag Artikel 28). De Werkgroep Onderwijs roept de overheid op om het recht op onderwijs na te leven, opdat elk hoogbegaafd kind van (passend) onderwijs zal worden voorzien. Hiertoe worden ervaringsverhalen verzameld en is het Manifest Hoogbegaafdenonderwijs opgesteld.

Daarnaast inventariseren en onderzoeken we de mooie en goede initiatieven op onderwijsgebied, waarmee we graag in contact komen. Ook zoeken we de verbinding met andere ouderinitiatieven, instanties en partijen die hoogbegaafdenonderwijs een warm hart toe dragen en zich samen met ons hard willen maken voor hoogbegaafdenonderwijs dat past!

Kerndoelen van de Werkgroep Onderwijs

  • verbindingen leggen tussen en met ouderinitiatieven, instanties en partijen die werken met en voor hoogbegaafdenonderwijs

  • informeren van ouders, onderwijskundigen, professionals, politici over -de niet passendheid van- onderwijs en ‘zorg’ aan (uitzonderlijk) hoogbegaafden

  • onderzoek naar hoogbegaafdenonderwijs. Wat is er al dat werkt? Waar kunnen partijen elkaar versterken? Is er een minimale basis te benoemen die voor ieder (uitzonderlijk) hoogbegaafd kind geldt? Hoe kan het anders/beter? Wat zijn de gevolgen van de niet-passendheid van het onderwijs voor (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen?

Wij zijn gestart als een groep ouders die elkaar vonden op basis van de problematiek rondom hun kind(eren), maar ook in hun eigen leven! Het gezinsleven kwam bijna 24/7 in het teken te staan van “hoe houd ik mijn kind in het onderwijs?”. En dan zonder dat het kind ‘uit’ gaat, ziek wordt, beschadigd raakt, internaliserend of externaliserend gedrag gaat vertonen of thuis komt te zitten, totaal van de radar afvallend om überhaupt onderwijs te krijgen? En zonder dat het als enige systemische redmiddel wordt ‘weggestopt’ in een zorginstelling?

Veelzijdige gesprekspartner

Door de overweldigende hoeveelheid aandacht – teweeggebracht door door enkele ouders, jongeren en andere ouderinitiatieven, instanties en partijen – heeft Stichting Hoogbegaafd! vrijwillig aangeboden om al deze krachten te bundelen in de Werkgroep Onderwijs. De Werkgroep Onderwijs is nu, mede dankzij de waardevolle aanvulling van jongeren, een gesprekspartner voor (klankbord)bijeenkomsten van schoolbesturen, instanties, samenwerkingsverbanden, gemeentes, politiek en meer!

Ben je geïnteresseerd in het onderwerp en wil je eens van gedachten wisselen over wat jij kunt doen om ons te ondersteunen, neem gerust contact op met Marije via werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl.

Geplande evenementen

Wij plannen regelmatig nieuwe activiteiten, zoals debatten met politici en experts op het gebied van onderwijs aan hoogbegaafden. Onze actuele agenda vind je hier.

Agenda van de Werkgroep Onderwijs >

Aankomende evenementen

Wij bereiden continu nieuwe activiteiten voor. In april willen we in gesprek met HB, en wel met het volgende thema: Inpassen of aanpassen, hoe komen we uit de impasse? Ook willen we Op de Thee met HB en willen we gastcolleges geven over hoogbegaafdheid door hoogbegaafden.

Lopende acties

Laten we hoogbegaafd Nederland samen een stem geven en – als je dat wilt – een gezicht. Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel mensen we zijn, kan de overheid niet meer om ons heen. Veel hoogbegaafden in het basis- en voortgezet onderwijs en hoogbegaafde studenten gingen je voor. Deel ook jouw verhaal!

Deel je ervaringsverhaal >

Je Brein in Beweging: sponsorloop zamelt geld in voor de Werkgroep Onderwijs. Met het geld dat de Werkgroep Onderwijs ophaalt kunnen wij meer evenementen organiseren, meer kennis- en beeldmateriaal ter beschikking stellen (zie ook ons YouTube-kanaal) en het stelt ons in staat om acties op te zetten zoals het aanbieden van onze actie Aan de nieuwe minister van Onderwijs.

Geplande acties

Onze geplande acties zijn Op de Thee met HB en Gastcolleges. Binnenkort kun je hier meer informatie over deze acties vinden.

Eerdere acties

Wat moet de nieuwe minister van Onderwijs echt weten over jou, hoogbegaafdheid of de manier waarop jij je ontwikkelt en leert, zodat jij het juiste onderwijs kan krijgen? Laat het ons weten! Op 7 maart 2022 werden de reacties gebundeld aangeboden aan minister Wiersma.

Aan de nieuwe onderwijsminister >

Wij hebben eind 2020 onderstaand Manifest Hoogbegaafdenonderwijs opgesteld. Wij roepen op tot onderwijs dat voldoet aan de ontwikkel-, leer-, en ondersteuningsbehoefte van hoogbegaafde kinderen.

Manifest Hoogbegaafdenonderwijs >

Als geen ander weten wij, vrijwilligers van de Werkgroep Onderwijs, hoe fijn het kan zijn om met iemand te praten die snapt hoe het is om je hoogbegaafde kind te zien worstelen in het onderwijs. Iemand die weet hoe groot de uitdaging is, die weet hoe hard je moet werken om tegen de stroom van het onderwijssysteem in te moeten zwemmen.

Omdat het niet makkelijk is om gelijkgestemden te vinden willen wij er graag voor jullie zijn. Geen professioneel of medisch advies, maar een luisterend oor en praktische tips. Van ouder tot ouder. Deze handreiking willen wij kosteloos doen, omdat wij weten hoe waardevol dit kan zijn.

Heb je ook behoefte aan een persoonlijk gesprek? Een moment om te kunnen ventileren?

Vraag een telefonisch gesprek aan >

Met de broedplaats Jongeren van Werkgroep Onderwijs van Stichting Hoogbegaafd! willen we jongeren een stem geven. We willen mét jongeren en niet over jongeren praten. Wat speelt er in jullie leven? Waar lopen jullie tegenaan? Hoe is het om hoogbegaafd te zijn? En hoe gaat het op school, wat hebben jullie daar meegemaakt? De antwoorden op deze vragen zullen herkenning en erkenning creëren, zodat er inzicht, begrip én verandering kan ontstaan binnen onderwijs, zorg en politiek.

Sponsor ons en steun onze acties en activiteiten

Wij blijven ons graag inzetten voor hoogbegaafdenonderwijs dat past. Dat vergt veel middelen. Steun ons in onze werkzaamheden en sponsor ons.

Sponsor de Werkgroep Onderwijs >

Blijf op de hoogte van wat de Werkgroep Onderwijs doet

Blijf je graag op de hoogte van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Selecteer daarbij in elk geval de nieuwsbrief over hoogbegaafde kinderen.

Inschrijven voor de nieuwsbrief >

Heb je een vraag aan de Werkgroep Onderwijs?

werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl

Contactverzoek Werkgroep Onderwijs
Naam
Naam
Voornaam/initialen
Achternaam
Ik ga akkoord met

Of ben je op zoek naar contact met andere ouders?

Stichting Hoogbegaafd! heeft verschillende oudergroepen waar je met andere ouders in contact kunt komen en tips kunt uitwisselen over jouw kind in het onderwijs.

Ik wil over mijn hoogbegaafde kind uitwisselen >

VRIJWILLIGERS VAN DE WERKGROEP ONDERWIJS

Marijke van der Pal

MEDIA & MAATSCHAPPIJ

Ik ben getrouwd met Sebastiaan en samen zijn wij ouders van twee hoogbegaafde kinderen. Ik ben vrijwilliger bij de online community van Stichting Hoogbegaafd! en lid van de werkgroep onderwijs. Doordat onze kinderen aan de bovenkant afwijken van het gemiddelde, merken wij hoeveel maatwerk er nodig is en hoe lastig het is om dit binnen het huidige onderwijs op een reguliere basisschool te realiseren. Helaas zijn er ook geen alternatieven in de regio. Hierdoor ligt passend onderwijs niet binnen handbereik.

Onze kinderen zitten gelukkig op een school met wie wij als ouders goed kunnen samenwerken, zodat we samen het beste voor onze kinderen kunnen bieden. Ook hebben mijn man en ik flink wat kennis in huis over hoogbegaafdheid, onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Toch lopen we regelmatig tegen grenzen aan van wetgeving, financiën, inzicht, kennis en tijd. Ons oudste kind is, ondanks de beste bedoelingen, een tijdje thuis komen te zitten. Wanneer een kind van 6 aangeeft nergens meer zin in te hebben, zelfs niet meer in Sinterklaas – dan is er echt iets aan de hand! Gelukkig hebben wij dit samen met school goed kunnen oppakken. Maar een onbezorgde schooltijd zal er voor ons gezin niet inzitten, je blijft kritisch kijken, je vinger aan de pols houden en bijna maandelijks gesprekken met school voeren over hoe het gaat.

Ik wil mij inzetten voor meer begrip voor deze kinderen. Zover afwijken van het gemiddelde is binnen dit onderwijssysteem een last voor ze. En ik besef mij goed dat de mogelijkheden die onze kinderen nu hebben, ook niet voor iedereen zijn weggelegd. En dan vind ik dit al zwaar.

Niet iedere school wil of kan zo intensief samenwerken, gelden aanspreken die eigenlijk ergens anders voor bedoeld waren en ook is elk gezin anders qua financiën, kennis en flexibiliteit. Hoogbegaafde kinderen hebben een oneerlijke start in onze samenleving en ik wil mij inzetten om dat te verbeteren.

Alice Veer

POLITIEK

Doordat mijn zoon op 6,5 jarige leeftijd getest is en een 145-plusser bleek, vielen bij mij wat puzzelstukjes op hun plek. Ik was toen 42 en inmiddels is dat 10 jaar geleden.

Via via kwam ik de stichting tegen en ben ik lid geworden van, in eerste instantie, wat oudergroepen. Later kwamen daar ook wat volwassengroepen bij en al vrij snel ben ik een aantal groepen gaan modereren.

Naast het modereerwerk (al sinds 2014) ben ik jarenlang werkzaam geweest als diëtist in loondienst gecombineerd met een eigen praktijk. Mijn specialisaties waren behandeling van mensen met eetstoornissen en (top)sportvoeding. Door de grote macht van zorgverzekeraars heb ik uiteindelijk ontslag genomen en ben ik 7 jaar daarna ook gestopt met mijn praktijk; voor mijn gevoel kon ik mijn cliënten niet de kwaliteit bieden die ik graag wilde bieden.

Op dit moment werk ik alweer ruim 5 jaar naar volle tevredenheid op een golfbaan en maak ik muurschilderingen in opdracht.

Binnen de stichting wil ik er vooral voor zorgen dat mensen hun weg vinden naar de stichting, zodat ze er- en herkenning vinden en kunnen sparren met mensen die hen echt  begrijpen.

Toen mijn zoon hoogbegaafd bleek en duidelijk werd waarom hij zo ongelukkig was op school en met zichzelf, heb ik mij voorgenomen het taboe rond dit onderwerp te doorbreken door er zoveel mogelijk uitleg over te geven aan derden. Hierbij ervoer ik vaak onbegrip, vooroordelen en jaloezie, maar gelukkig bij een enkeling ook begrip. Door juist die enkeling aan te spreken en te informeren kan langzaam meer begrip ontstaan. Ook dat zie ik als mijn en onze taak.

Margarita Nawijn

EVENTS

Kris Borstel

BROEDPLAATS JONGEREN & NAZORG

Anke van Geel

NAZORG

Ga naar de bovenkant