Werkgroep Onderwijs2024-02-13T18:24:17+01:00

Werkgroep Onderwijs

Op naar hoogbegaafdenonderwijs dat past!

De Stichting Hoogbegaafd! Werkgroep Onderwijs is tot stand gekomen vanuit de wens om aandacht te blijven vragen voor de niet-passendheid van het huidige onderwijs voor (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Wij zetten ons in voor passend(er) onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en studenten. Ook zetten wij ons in voor emancipatie en een positieve beeldvorming van deze leerlingen en studenten. Wij willen dat er gekeken wordt naar de kinderen zelf, naar wat zij nodig hebben en hoe zij zich evenwichtig kunnen ontwikkelen. Niet de kinderen in het systeem laten passen, maar het systeem om het kind heen laten passen.

Het onderwijs voldoet niet aan de ontwikkel-, leer en ondersteuningsbehoefte van (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Dagelijks lopen niet slechts enkele, noch tientallen, maar veel en véél meer gezonde, leerbare (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren vast op school. Ze worden ziek door school, gaan ‘ongewenst’ gedrag vertonen, schakelen zichzelf uit, vallen uit of raken zeer ernstig beschadigd. Dit dwingt sommige ouders om hun baan op te zeggen. Anderen belanden in de ziektewet.

Verandering van het onderwijs is nodig. Daar maken wij ons hard voor. Ieder kind heeft recht op onderwijs dat voldoet aan de ontwikkel- leer en ondersteuningsbehoefte van het individuele kind (Kinderrechtenverdrag Artikel 28). De Werkgroep Onderwijs roept de overheid op om het recht op onderwijs na te leven, opdat elk hoogbegaafd kind van (passend) onderwijs zal worden voorzien. Hiertoe worden ervaringsverhalen verzameld en is het Manifest Hoogbegaafdenonderwijs opgesteld.

Daarnaast inventariseren en onderzoeken we de mooie en goede initiatieven op onderwijsgebied, waarmee we graag in contact komen. Ook zoeken we de verbinding met andere ouderinitiatieven, instanties en partijen die hoogbegaafdenonderwijs een warm hart toe dragen en zich samen met ons hard willen maken voor hoogbegaafdenonderwijs dat past!

Kerndoelen van de Werkgroep Onderwijs

  • verbindingen leggen tussen en met ouderinitiatieven, instanties en partijen die werken met en voor hoogbegaafdenonderwijs
  • informeren van ouders, onderwijskundigen, professionals, politici over -de niet passendheid van- onderwijs en ‘zorg’ aan (uitzonderlijk) hoogbegaafden
  • onderzoek naar hoogbegaafdenonderwijs. Wat is er al dat werkt? Waar kunnen partijen elkaar versterken? Is er een minimale basis te benoemen die voor ieder (uitzonderlijk) hoogbegaafd kind geldt? Hoe kan het anders/beter? Wat zijn de gevolgen van de niet-passendheid van het onderwijs voor (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen?

Wij zijn gestart als een groep ouders die elkaar vonden op basis van de problematiek rondom hun kind(eren), maar ook in hun eigen leven! Het gezinsleven kwam bijna 24/7 in het teken te staan van “hoe houd ik mijn kind in het onderwijs?”. En dan zonder dat het kind ‘uit’ gaat, ziek wordt, beschadigd raakt, internaliserend of externaliserend gedrag gaat vertonen of thuis komt te zitten, totaal van de radar afvallend om überhaupt onderwijs te krijgen? En zonder dat het als enige systemische redmiddel wordt ‘weggestopt’ in een zorginstelling?

Veelzijdige gesprekspartner

Door de overweldigende hoeveelheid aandacht – teweeggebracht door door enkele ouders, jongeren en andere ouderinitiatieven, instanties en partijen – heeft Stichting Hoogbegaafd! vrijwillig aangeboden om al deze krachten te bundelen in de Werkgroep Onderwijs. De Werkgroep Onderwijs is nu, mede dankzij de waardevolle aanvulling van jongeren, een gesprekspartner voor (klankbord)bijeenkomsten van schoolbesturen, instanties, samenwerkingsverbanden, gemeentes, politiek en meer!

Ben je geïnteresseerd in het onderwerp en wil je eens van gedachten wisselen over wat jij kunt doen om ons te ondersteunen, neem gerust contact op met Marije via werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl.

Geplande evenementen

Wij plannen regelmatig nieuwe activiteiten, zoals debatten met politici en experts op het gebied van onderwijs aan hoogbegaafden. Onze actuele agenda vind je hier.

Agenda van de Werkgroep Onderwijs >

Papieren Tijgers

Stichting Hoogbegaafd! wil in samenwerking met fotograaf Iris Valentina het fotoboek Papieren Tijgers ontwikkelen. In dit fotoboek worden hoogbegaafde kinderen geportretteerd en komen ze zelf aan het woord met niet alleen de vooroordelen waar ze tegenaan lopen, maar ook hun wensen en dromen voor het onderwijs. Steun jij dit project?

Steun dit project >

Lopende acties

Laten we hoogbegaafd Nederland samen een stem geven en – als je dat wilt – een gezicht. Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel mensen we zijn, kan de overheid niet meer om ons heen. Veel hoogbegaafden in het basis- en voortgezet onderwijs en hoogbegaafde studenten gingen je voor. Deel ook jouw verhaal!

Deel je ervaringsverhaal >

Eerdere acties

Bekijk hier de verslaglegging van onze eerdere acties en activiteiten. >

Telefonisch spreekuur: klankbord voor ouders

Als geen ander weten wij hoe fijn het kan zijn om met iemand te praten die snapt hoe het is om je hoogbegaafde kind te zien worstelen in het onderwijs. Iemand die weet hoe groot de uitdaging is, die weet hoe hard je moet werken om tegen de stroom van het onderwijssysteem in te moeten zwemmen.

Voor telefonisch advies over passend onderwijs werken wij samen met Ouders & Onderwijs. Zij bieden gratis advies voor alle ouders met schoolgaande kinderen via 088-6050101. Bellen of Whatsappen naar dit nummer kan van maandag t/m vrijdag tussen 9.30-12.30 uur en 13.00-16.00 uur.

Op meer ingewikkelder situaties overlegt Ouders & Onderwijs onder meer met Stichting Hoogbegaafd! om ouders zo goed mogelijk van advies te voorzien, want samen weet je meer dan alleen.

Vraag een telefonisch gesprek aan >

Met de broedplaats Jongeren van Werkgroep Onderwijs van Stichting Hoogbegaafd! willen we jongeren een stem geven. We willen mét jongeren en niet over jongeren praten. Wat speelt er in jullie leven? Waar lopen jullie tegenaan? Hoe is het om hoogbegaafd te zijn? En hoe gaat het op school, wat hebben jullie daar meegemaakt? De antwoorden op deze vragen zullen herkenning en erkenning creëren, zodat er inzicht, begrip én verandering kan ontstaan binnen onderwijs, zorg en politiek.

Sponsor ons en steun onze acties en activiteiten

Wij blijven ons graag inzetten voor hoogbegaafdenonderwijs dat past. Dat vergt veel middelen. Steun ons in onze werkzaamheden en sponsor ons.

Sponsor de Werkgroep Onderwijs >

Blijf op de hoogte van wat de Werkgroep Onderwijs doet

Blijf je graag op de hoogte van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Selecteer daarbij in elk geval de nieuwsbrief over hoogbegaafde kinderen.

Inschrijven voor de nieuwsbrief >

Heb je een vraag aan de Werkgroep Onderwijs?

werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl

Contactverzoek Werkgroep Onderwijs
Naam
Naam
Voornaam/initialen
Achternaam
Ik ga akkoord met

Of ben je op zoek naar contact met andere ouders?

Stichting Hoogbegaafd! heeft verschillende oudergroepen waar je met andere ouders in contact kunt komen en tips kunt uitwisselen over jouw kind in het onderwijs.

Ik wil over mijn hoogbegaafde kind uitwisselen >

Ontmoet het team van de Werkgroep Onderwijs

Marije Miltenburg

Coördinator Werkgroep Onderwijs | Bestuurslid Onderwijs & Jeugd

Als moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde jongen is het leven dagelijks een feestje. Tenminste, als je de mensen om je heen mag geloven. Een kind dat alles makkelijk kan, snapt en super snel leert. In onze omgeving, maar zeker ook op scholen zijn er veel misvattingen over wat hoogbegaafdheid nu eigenlijk is. En loop je tegen veel muren aan bij instanties. Hoezo, is hoogbegaafd zijn dan een probleem?

Als klein meisje vond ik de wereld altijd al een beetje vreemd. Ik zei dingen die andere mensen opvatten als naar of gek, terwijl ik oprecht gewoon een vraag stelde. Dat leren mij niet altijd makkelijk afging, zullen mijn ouders graag willen bevestigen. Leren, daar zag ik het nut niet van in. Wat heb ik er nu aan om breuken te leren? Waar en wanneer heb ik dat nu ooit nodig? De weeksluiting met toneel en zang, dat vond ik dan wel weer leuk. Iedere week deed ik met mijn beste vriendin hetzelfde liedje met hetzelfde dansje. Maar iedere week was het nog weer beter dan de vorige keer. Tenminste, dat vonden wij.

Later, toen ik moeder werd en nog weer later, toen de problemen in onderwijsland begonnen, kreeg ik de spiegel voorgehouden. Kwartjes vielen op hun plek en maakten dat ik tegelijk mijn zoon hielp op zijn pad en mijn wonden aan het helen was. En nog steeds zijn er momenten dat ik terug word geworpen in de tijd. Wat een mooie leerschool, naast mijn geweldige vent(je).

Ook in mijn werk ben ik veel met hoogbegaafdheid bezig en leid ik trajecten rondom passend onderwijs. Ook begeleid ik kinderen, ouders en scholen met vraagstukken rondom dit thema. Daarnaast ben ik schrijver en ontwikkel ik producten die ouders kunnen gebruiken in de opvoeding.

Woorden die mij typeren zijn: inspirator, liefdevolle confrontator, blue sky thinker, visionair, betrouwbaar, eerlijk, liefdevol en sportief.

Je kunt mij iedere dag blij maken met een goed stuk chocolade, een uitgebreid diner met een goed gesprek, een lange wandeling en een stevige omhelzing.

Marijke van der Pal

Media & Maatschappij

Ik ben getrouwd met Sebastiaan en samen zijn wij ouders van twee hoogbegaafde kinderen. Ik ben vrijwilliger bij de online community van Stichting Hoogbegaafd! en lid van de werkgroep onderwijs. Doordat onze kinderen aan de bovenkant afwijken van het gemiddelde, merken wij hoeveel maatwerk er nodig is en hoe lastig het is om dit binnen het huidige onderwijs op een reguliere basisschool te realiseren. Helaas zijn er ook geen alternatieven in de regio. Hierdoor ligt passend onderwijs niet binnen handbereik.

Onze kinderen zitten gelukkig op een school met wie wij als ouders goed kunnen samenwerken, zodat we samen het beste voor onze kinderen kunnen bieden. Ook hebben mijn man en ik flink wat kennis in huis over hoogbegaafdheid, onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Toch lopen we regelmatig tegen grenzen aan van wetgeving, financiën, inzicht, kennis en tijd. Ons oudste kind is, ondanks de beste bedoelingen, een tijdje thuis komen te zitten. Wanneer een kind van 6 aangeeft nergens meer zin in te hebben, zelfs niet meer in Sinterklaas – dan is er echt iets aan de hand! Gelukkig hebben wij dit samen met school goed kunnen oppakken. Maar een onbezorgde schooltijd zal er voor ons gezin niet inzitten, je blijft kritisch kijken, je vinger aan de pols houden en bijna maandelijks gesprekken met school voeren over hoe het gaat.

Ik wil mij inzetten voor meer begrip voor deze kinderen. Zover afwijken van het gemiddelde is binnen dit onderwijssysteem een last voor ze. En ik besef mij goed dat de mogelijkheden die onze kinderen nu hebben, ook niet voor iedereen zijn weggelegd. En dan vind ik dit al zwaar.

Niet iedere school wil of kan zo intensief samenwerken, gelden aanspreken die eigenlijk ergens anders voor bedoeld waren en ook is elk gezin anders qua financiën, kennis en flexibiliteit. Hoogbegaafde kinderen hebben een oneerlijke start in onze samenleving en ik wil mij inzetten om dat te verbeteren.

Agnes Maassen-van Zundert

Vrijwilliger Werkgroep Onderwijs

Bij hoogbegaafdheid zie je vaak ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Het is bij mij dat rechtvaardigheidsgevoel dat maakt dat ik me inzet voor de Werkgroep Onderwijs van de Stichting Hoogbegaafd! Het raakt me dat je als ouder van hoogbegaafde kinderen zo ontzettend hard moet strijden voor passend onderwijs, voor ondersteuning, dat je zoveel extra reistijd hebt, en vaak kosten voor bijvoorbeeld een intelligentie-onderzoek of reiskosten zelf moet betalen. En dan thuis ook nog de prijs moet betalen als je kind op school niet op zijn plek zit. Passend onderwijs vergt ontzettend veel van leerkrachten, maar zij zijn daar niet altijd voor opgeleid.

Gelukkig komt er meer aandacht voor hoogbegaafdheid, ook in de politiek. Dat een relatief groot deel van de thuiszitters hoogbegaafd is, zegt natuurlijk ook veel. Nog te vaak definieert de politiek wel een ambitie (passend onderwijs, of inclusief onderwijs), maar klopt er iets niet in de weg daar naar toe. Daarom pleiten wij voor passende financiering, voor een plek voor hoogbegaafdheid in de lerarenopleiding, en voor goede ondersteuning van ouders. We kijken of het beleid logisch en consequent is en uitpakt zoals het is bedoeld. Het opvoeden van een hoogbegaafd kind kost al genoeg energie, het laatste wat je erbij wilt hebben is eindeloze discussies of wat je kind nodig heeft onder zorg valt (dus de gemeente) of onder onderwijs (samenwerkingsverband). Meestal zit het ertussenin natuurlijk.

Ook met mijn eigen hoogbegaafde kinderen (geboren in 2011 en 2013) heb ik een flinke weg afgelegd. Versnellen, een externe plusklas, na heel lang overleggen een arrangement, voor de een voltijds hoogbegaafdenonderwijs, voor de ander een speciale brugklas voor hoogbegaafden, forse reiskosten, meerdere intelligentie-onderzoeken en extra ondersteuning. Via de spiegel die zij me voorhouden, heb ik ook mezelf beter leren kennen. Ik ontdekte meer over hooggevoeligheid, over het belang van peers, over je anders voelen en niet leren-leren. En over mijn eigen imposter syndrome: het gevoel dat je vast nog wel een keer door de mand gaat vallen. Terwijl mijn loopbaan daar niet bepaald aanleiding voor gaf. Na mijn economiestudie aan de universiteit van Tilburg ben ik 20 jaar werkzaam geweest bij de Rijksoverheid. Bij de ministeries van Financiën, Sociale Zaken en Onderwijs maakte ik overheidsbeleid, adviseerde ik ministers, en stuurde ik teams aan. Die Haagse ervaring kan ik nu inzetten voor de werkgroep: Kamerbrieven lezen, onderzoeksrapporten beoordelen, reacties schrijven wat we er nog aan zouden willen toevoegen, Kamerleden daarop adviseren, erg leuk om te doen. Ook professioneel ben ik hiermee aan de slag gegaan: ik heb de Rijksoverheid vaarwel gezegd en ben de opleiding tot RITHA/-ECHA-practioner gaan volgen aan de Radboud Universiteit. Ik begeleid nu scholen, ouders en leerlingen in de hoop een bijdrage te kunnen leveren aan beter passend onderwijs voor hoogbegaafden.

Het laatste nieuws van de Werkgroep Onderwijs

Ga naar de bovenkant