Hoogbegaafde kinderen2021-12-21T01:53:47+01:00

HOOGBEGAAFDE KINDEREN

E-MAGAZINE OVER HOOGBEGAAFDE EN UITZONDERLIJK HOOGBEGAAFDE KINDEREN EN JONGEREN

2502, 2022

In beweging met je brein

By |Label: , , |0 Reacties

Buiten bewegen heeft een grote meerwaarde voor de ontwikkeling van alle kinderen. Desondanks brengen de meeste kinderen praktisch de hele schooldag binnen én zittend door (Rohaan, 2021). Ook zijn ze na schooltijd steeds minder en korter buiten. Bijna de helft van de basisschoolkinderen voldoet niet aan de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad. En dat geldt helaas ook voor hoogbegaafde kinderen. “Buiten spelen. Nieuwe dingen ontdekken. Telkens weer uitgedaagd worden én moeite moeten doen om iets nieuws te leren. Dat zijn de perfecte ingrediënten voor de ontwikkeling van het kinderbrein!”, vertelt de bekende neurowetenschapper Erik Scherder tijdens een webinar over buiten spelen. [...]

2012, 2021

Nut en noodzaak van hoogbegaafdenonderwijs

By |Label: |0 Reacties

“Voor de identiteitsontwikkeling van hoogbegaafden is het belangrijk dat ze deel uitmaken van een reguliere klas.” Het is een veelgehoorde misvatting die voor veel hoogbegaafden grote consequenties met zich meebrengt. Dit met levenslange gevolgen voor hun identiteitsontwikkeling en psychisch welzijn. De reden dat het huidige onderwijs niet past bij hoogbegaafden, is dat het vooral afgestemd is op het gemiddelde kind. Hoogbegaafde kinderen lijden vooral in dit onderwijssysteem en voelen zich tekortgedaan omdat het onderwijs niet in hun leerhonger, de sociale en emotionele behoeften voorziet. Zij worden onvoldoende aangesproken op hun niveau en hebben geen ontwikkelingsgelijken en gelijkgestemden om zich aan [...]

3010, 2021

Hoogbegaafdheid niet (h)erkend in de hulpverlening

By |Label: , |6s Reacties

LONGREAD Zelfs mijn psycholoog snapt het niet. Regelmatig zijn hoogbegaafden de molen van hulpverlening al deels of geheel door geweest. Ze hebben verschillende vormen van therapie gehad, verschillende hulpverleners, ze hebben medicijnen geslikt of ze zijn thuisgekomen met een label dat later soms ook weer weerlegd is. Soms zijn ze zelfs uitbehandeld verklaard terwijl ze in hun beleving eigenlijk nog niet eens begonnen zijn met passende hulp. Wat gaat hier mis? Een voorbeeld uit de praktijk Een hoogbegaafd meisje van 13 met een verleden van een eetstoornis, zelfmutilatie d.m.v. snijden, depressie en suïcidale gedachten: waar en waarom is dit meisje [...]

3007, 2021

Geef hoogbegaafden hun eigen onderwijs

By |Label: |5s Reacties

Jonge hoogbegaafden lopen vast in het huidige onderwijssysteem. Niet alle hoogbegaafden behalen hun middelbareschooldiploma. Vervolgens behalen lang niet alle hoogbegaafden een universitair diploma. Deze bijzondere groep leerlingen en studenten heeft ander onderwijs en een ander systeem nodig dat meer aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden. Hoogbegaafde kinderen die opgroeien in een omgeving waar men niet met hoogbegaafdheid bekend is, groeien tegen de verdrukking in op. Ze begrijpen hun omgeving niet en vooral zichzelf niet. Dat maakt dat ze zich vaak afgewezen voelen en ook daadwerkelijk afgewezen worden, vaak buiten de groep vallen en zich eenzaam voelen. Omdat ook hoogbegaafde kinderen [...]

2106, 2021

Autonoom, nieuwsgierig en gedreven de natuur in

By |Label: |0 Reacties

Ruik je de lente? Yes! Spring it is. Wat word ik toch blij van de lente. Fluitende vogeltjes als je wakker wordt, een voorzichtig zonnetje dat zich laat zien en de geur van verse kroos in je auto... Met regenlaarzen aan, een schepnet in de ene hand en een emmer in de andere lopen dochter en zoontje door het bos. We zijn onderweg naar de kikkerpoel om kikkerdril te gaan scheppen. Inmiddels weten we precies waar we moeten zijn want dit bos is ons niet onbekend. Vooral in de lockdown van begin 2020 hebben we hier heel wat uurtjes doorgebracht [...]

1005, 2021

Faalangst als antenne

By |Label: |2s Reacties

In mijn klas kondigt mijn mentor een faalangsttest aan. "Oh ja, dat heb ik", herinner ik aan mijn zangleraar van de basisschool. En ja hoor, 'bingo', ik mag op 'faalangstreductietraining'. Braaf doe ik alle oefeningen en probeer ik ook thuis nog wat te oefenen; ik doe alles wat me gezegd wordt. Aan het eind van het schooljaar krijgen we de test opnieuw. Want er zijn leerlingen die nu van de faalangst af zijn en leerlingen die dit voor altijd zullen hebben en 'er maar mee moeten leren leven'. Dat klinkt onheilspellend. En ja, natuurlijk behoor ik tot die donkere groep. [...]

2404, 2021

Kinderen en hoogbegaafd zijn

By |Label: |0 Reacties

Volwassen zijn is het kind dat je geweest bent bij de hand nemen. Maar wat als je jeugdjaren voortdurend uit de pas lopen omdat je hoogbegaafd bent? Je al heel jong vragen hebt? Over alles? Zonder ophouden? Hoe kun je dan als volwassene het kind dat je geweest bent bij de hand nemen? Zo was het in 2017 (53) dat ikzelf ontdekte wat er met mij aan de hand was. Alle kenmerken waren er. Ik ben hoogbegaafd! En hoe groot de blijdschap van herkenning was, hoe terecht die blijdschap ook is, de boosheid was er ook. Het bijzondere gevoel dat [...]

704, 2021

Autonoom, nieuwsgierig en gedreven

By |Label: |0 Reacties

au·to·no·mie (de; v) 1 zelfbestuur 2 zelfstandigheid Toen onze dochter anderhalf jaar oud was liet ze al duidelijk merken dat ze een grote behoefte had aan autonomie. Zelluf! Het was een snikhete dag op een camping in Zuid-Frankrijk. Na een ochtend vol zwemplezier en een boterhammetje was het tijd voor het middagdutje van onze dochter. En van papa en mama trouwens ook. De relaxstoel in de schaduw en het dikke boek waar ik nog niet aan toe was gekomen riepen mijn naam. Het was ook thuis iedere dag een uitdaging om onze dochter tussen de middag in haar bed te krijgen [...]

204, 2021

Een ode aan lastige moeders

By |Label: |6s Reacties

Je kinderen door een onderwijssysteem coachen voelt als proppen, duwen en forceren met als eindresultaat de minder flatteuze titel die school voor je in petto heeft: de lastige moeder. Dat het net deze “lastige” moeders zijn die iedere dag, tegen beter weten in, hun kinderen naar school brengen, om ze vervolgens zeven uurtjes later weer in tranen en totale wanhoop weer van school te halen, daar heeft niemand een notie van. Vooral school niet, omdat school het altijd beter weet. Het is immers een school. Aanpassen maar niet afstemmen, met grote gevolgen van dien. Verdriet, frustratie, lichamelijke en geestelijke klachten [...]

3003, 2021

Hoogbegaafd kind: “Ik weet niet meer wie ik ben…”

By |Label: |1 Reactie

Een recente uitspraak van mijn zoontje maakte me verdrietig en voegt toe aan de zorgen die ik heb omtrent hoe er met hoogbegaafden 'omgegaan wordt', en dan vooral met (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen. Mijn zoontje, nu twaalf jaar, trekt het zich heel erg aan hoe 'anderen' over hem (zouden kunnen) denken. Om hem te overreden dat hij vooral gewoon zichzelf moet zijn, gebruikte ik deze keer de volgende tekst: Dezelfde eigenschappen die je geliefd maken, kunnen tegelijkertijd de eigenschappen zijn waardoor iemand je niet mag en het is onmogelijk om door iederéén altijd aardig gevonden te worden. Maak je nu alsjeblieft [...]

101, 2021

Passend onderwijs: in belang van het kind of de samenleving?

By |Label: |2s Reacties

De Tweede Kamer heeft recentelijk gedebatteerd over passend onderwijs. In dat debat is de term hoogbegaafd zeker 43 keer gevallen. En dat komt met name door de inbreng van de VVD. Deze politieke aandacht voor hoogbegaafdheid is al een winst op zich. Maar er is een nuance in het politieke debat die ik graag even wil uitlichten. De VVD onderbouwt het passend onderwijs voor hoogbegaafden met name vanuit het belang van het kind. Er was echter ook een moment dat het VVD-Kamerlid het belang van de samenleving als onderbouwing gebruikte voor het passend onderwijs voor hoogbegaafden: En ik zie dat [...]

1111, 2020

‘Ongewoon’

By |Label: |2s Reacties

Van de redactie: Guido's verhaal werd vrij onverwacht op maandag 9 november in iets andere vorm in De Volkskrant geplaatst, die daarmee het recht van eerste publicatie had. Wij zouden het eigenlijk al eerder op onze website publiceren en doen dat nu, iets later, alsnog. Stichting Hoogbegaafd! is ontzettend blij dat het onderwerp via De Volkskrant veel extra aandacht heeft gekregen. Laten we met zijn allen hoogbegaafdheid onder de aandacht blijven brengen. Als jochie van vijf op een doorsneeschool ergens in een doorsneestad schreef ik mijn eerste verhaal. Onderwerp: de schoolreis naar Artis van de dag ervoor. De hele beleving [...]

Ga naar de bovenkant