De mentale gezondheid van jongeren: wat kunnen zij zelf doen? Dat is de onderzoeksvraag waar wij ons het komende jaar op richten op initiatief van jongeren Esmee Venema en Isabeau van der Wijst met de speciale subsidie ‘Onderzoek door en voor jongeren’ van ZonMw.

Het aantal jongeren met psychische problemen is toegenomen. Hoogbegaafde jongeren lopen extra risico omdat zij regelmatig geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten en/of niet passen in het schoolsysteem. Hierdoor kunnen zij neerslachtige gevoelens en depressieve klachten ontwikkelen, wat kan leiden tot schooluitval en psychische problemen.

Hoogbegaafde jongeren kenmerken zich door een hoge intelligentie en een groot creatief denkvermogen, ook kunnen zij kritisch, perfectionistisch en faalangstig zijn. Tijdens de adolescentie (16-22 jaar) kunnen jongeren onzeker zijn over vriendschap, studiekeuze, seksualiteit en hun zelfbeeld. Voor hoogbegaafde jongeren extra moeilijk als zij zich ook eenzaam en anders voelen, stress ervaren en het onderwijs voor hen niet passend is.

Wij willen met ons onderzoek inzichtelijk maken hoe hoogbegaafde jongeren hun mentale gezondheid ervaren en met welke concrete adviezen jongeren zelf hun mentaal welbevinden zouden kunnen versterken om psychische problemen te beperken. Hiervoor gaan hoogbegaafde jongeren/ervaringsdeskundigen in gesprek met hoogbegaafde jongeren (16-22 jaar) en experts rondom hoogbegaafdheid.

Ben jij een hoogbegaafde jongere of ken jij hoogbegaafde jongeren (16-22 jaar) die hun ervaringen en ideeën willen delen in een groepsinterview? Stuur dan een bericht of een e-mail naar jolienvandergeugten@wysonderzoek.nl.

De subsidie is toegekend aan het Lectoraat GGZ-Verpleegkunde van Hogeschool Inholland o.l.v. prof. dr. Berno van Meijel.

Als projectleider voert Jolien van der Geugten-de Lang dit onderzoek uit, samen met Marije Miltenburg, Esmee Venema en Isabeau van der Wijst.

Naast de samenwerking met Stichting Hoogbegaafd! gaan wij graag in gesprek met andere relevante organisaties en instellingen die willen bijdragen aan dit onderzoek.

Lees in dit persbericht meer over onze subsidie van ZonMw.

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN