Op zaterdag 13 april organiseerde Stichting Hoogbegaafd! voor de derde keer een inspirerend symposium over hoogbegaafdheid. Dit jaar was het thema Ruimte voor hoogbegaafdheid.

Dit evenement bood een breed scala aan inzichten, ontmoetingen en inspiratie, allemaal gericht op het begrijpen en omarmen van hoogbegaafdheid. Het symposium vond plaats op een prachtig landgoed in de bossen van Doorn, waar de deelnemers samenkwamen om te delen, te leren en te groeien.

Het symposium werd afgesloten met een borrel, waar de deelnemers de gelegenheid hadden om verder te netwerken en de dag te bespreken. De ervaring van het symposium zal levenslang bijblijven, waarbij deelnemers werden aangemoedigd om hun authentieke zelf te omarmen en te bloeien in hun hoogbegaafde identiteit.

Keynotesprekers

Rianne van de Ven, coach, auteur, docent, spreker en trainer, trapte het symposium af met een boeiende lezing over hoogbegaafdheid en ruimte. Als pionier op het gebied van hoogbegaafdheid bij volwassenen deelde ze waardevolle inzichten en praktische adviezen.

Componist, dichter en onderzoeker Micha Hamel bracht een diepgaande verkenning van betekenisvolle verbondenheid. Zijn sessie inspireerde de aanwezigen om hun unieke talenten te gebruiken voor positieve verandering in de wereld.

Consultant leiderschaps- en teamontwikkeling en expert neurodiversiteit, Saskia Schepers, deelde inzichten over het creëren van ruimte voor het brein op de werkvloer. Haar lezing bood niet alleen herkenning, maar ook concrete handvatten voor het omgaan met hoogbegaafdheid in professionele omgevingen.

Isabeau en Esmee, sprekers van Broedplaats Jongeren, namen de deelnemers mee op een persoonlijke reis door hun ervaringen met hoogbegaafdheid in de kindertijd. Hun openheid en eerlijkheid raakten velen en boden waardevolle inzichten voor zowel jongeren als volwassenen.

Inspiratiesessies

Tijdens het symposium werden ook inspiratiesessies aangeboden:

Pieter de Vos en Fréderique v/d Heijde: In de sessie Hoogbegaafd, zóveel meer dan alleen een hoog IQ werden deelnemers uitgedaagd om dieper in te gaan op de verschillende aspecten van hoogbegaafdheid.

Veerle Verheij en Gideon Borman: De sessie Tekenend naar flow bood een creatieve benadering om belemmerende gedachten te doorbreken en tot optimale productiviteit te komen.

Daisy Sanches: In de inspiratiesessie Wandelend waarnemen werden deelnemers uitgenodigd om de natuur te gebruiken als bron van inspiratie en reflectie.

Riejanneke Spruijt: De sessie Compromisloos jezelf zijn als hoogbegaafde richtte zich op het omarmen van hoogbegaafdheid en het leven vanuit authentieke kracht.

Wouter Ensink: De inspiratiesessie Lichaamsgerichte spiritualiteit bood een unieke benadering om innerlijke rust en bewustzijn te cultiveren door middel van lichaamsgerichte praktijken.

Een foto-impressie volgt!

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN

© Stichting Hoogbegaafd! Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door onze sponsors Hoogbegaafd in Bedrijf, Mensa Nederland, In eigen hand, Smartoons en IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Lees hier meer over de sponsors.