2019: Uitzonderlijk talent. Gids voor hoogbegaafden, uitvinders en andere vreemde vogels

Hoogbegaafden en andere vreemde vogels hebben vaak moeite om hun weg te vinden in het leven en in hun werk. Uitzonderlijk talent biedt je een handleiding om je uitzonderlijke zelf te herkennen én serieus te nemen. En dat is het begin van je nieuwe toekomst.

2019: Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden. Een overzicht van de wetenschappelijke kennis

In Nederland zijn er alleen al in het basisonderwijs ruim 30.000 kinderen die zeer makkelijk kunnen leren. Hierdoor passen zij niet goed in het bestaande onderwijssysteem. Als het onderwijs aan deze kinderen niet aan hun leerbehoeften wordt aangepast, kunnen zij leer- en gedragsproblemen krijgen. Deze problemen komen tot uiting in onderpresteren, belemmeringen in de ontwikkeling, blijvend motivatieverlies, verveling, sociale en emotionele problemen, depressie of andere psychische stoornissen.

Door |2022-09-15T17:57:26+02:00februari 1st, 2019|Tags: |0 Reacties

2019: Off the charts. The hidden lives and lessons of American child prodigies

Ann Hulbert examines the lives of children whose rare accomplishments have raised hopes about untapped human potential and questions about how best to nurture it. She probes the changing role of parents and teachers, as well as of psychologists and a curious press. Above all, she delves into the feelings of the prodigies themselves, who push back against adults more as the decades proceed.

2018: Personality development through positive disintegration: the work of Kazimierz Dabrowski

Are crises an essential component of healthy personality development? In his Theory of Positive Disintegration, Polish psychiatrist and psychologist Dr. Kazimierz Dabrowski (1902-1980) proposed an approach to personality development in which crises are not only necessary but fundamental in creating opportunities for individual development. Crises force our focus inward, leading us to challenge our established beliefs, roles and routines.

2018: Omgaan met hoogbegaafdheid op school

Hoogbegaafdheid is 'in'. Her en der richt men speciale klassen voor hoogbegaafde leerlingen op. Wat vaak ontbreekt, is het besef dat hoogbegaafdheid een bijzonder complex fenomeen is. De enorme verschillen in leerlingen binnen het hoogbegaafdheidsspectrum van 130 tot 210 IQ worden vaak niet herkend. Daarom is het belangrijk je eerst goed te verdiepen in dit fenomeen, voordat er een verrijkingsprogramma, plusklas of zelfs voltijd onderwijs voor hoogbegaafden wordt gestart.

2018: De traumasensitieve school

Een ongeluk, het plotselinge overlijden van een dierbare, een vechtscheiding, gepest worden, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: veel kinderen maken een ingrijpende gebeurtenis mee die tot trauma kan leiden. De vele voorbeelden, handelingsadviezen en tips maken het een buitengewoon praktisch boek dat leraren en leidinggevenden kunnen gebruiken om de school traumasensitief te maken.

Door |2022-09-15T20:17:02+02:00april 1st, 2018|Tags: |0 Reacties

2018: Niemandskinderen. De gevolgen en verwerking van een onveilige jeugd

Niemandskinderen laat zien dat ouders kinderen vaak gebruiken voor hun eigen welzijn. Het kind krijgt een zware rol toebedeeld in het kwetsbare huwelijk van zijn ouders en draagt zo bij aan het gezinsevenwicht. Kinderen worden de steunpilaren van hun ouders in plaats van dat zij zelf steun ontvangen; zij groeien op in een privé-oorlogsgebied en proberen te overleven.

Door |2022-09-15T20:18:21+02:00februari 1st, 2018|Tags: |0 Reacties

2017: Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk. Lessen van een ervaren moeder om je hoogbegaafde kind nog beter te begrijpen

Hoe kunnen ouders van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen hun kind het beste begeleiden in zijn ontwikkelingsvoorsprong? Het boek vertrekt van haar eigen hoogbegaafd opvoeden, dat gekoppeld is aan recent wetenschappelijk onderzoek. Elk van haar drie kinderen heeft ze in zijn eigenheid laten opgroeien. Alle kinderen zijn immers uniek. In hun hoogbegaafd zijn hebben zij elk hun uitdagingen gekend (en nog): niet alleen de hoogbegaafdheid op zich, maar ook leer- en ontwikkelingsproblemen tot gewoonweg niet begrepen worden.

Door |2022-09-16T14:03:08+02:00oktober 1st, 2017|Tags: |0 Reacties

2017: Gelijkheid troef in het Nederlandse basisonderwijs: onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk lerenden

In de Nederlandse samenleving wordt bij voortduring gedebatteerd of het onderwijs moet worden aangepast aan de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. In het proefschrift is in kaart gebracht welke factoren bepalend zijn voor de mate waarin wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in het Nederlandse basisonderwijs wordt toegepast.

Door |2022-09-16T18:24:01+02:00september 12th, 2017|Tags: |0 Reacties

2017: Meer dan intelligent. De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen

Zoals je in dit boek zult leren, houdt hoogbegaafd zijn onder meer in dat je een flinke portie intellectueel potentieel of denktalent bezit. Dat is een mooi cadeau, maar het kan ook een valkuil zijn. Vandaag groeit gelukkig wereldwijd het inzicht dat een intellectueel talent, net zoals sportief en muzikaal talent, weliswaar aangeboren is, maar dat je het ook moet ontwikkelen.

Ga naar de bovenkant