Hoogbegaafd. Dat zie je zó! Over zelfbeeld en imago van hoogbegaafden
Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Herkent u zich in deze typering? Of iemand uit uw omgeving? Grote kans dat uzelf hoogbegaafd bent of dat die ander het is. Hoe kwam deze definitie tot stand? En - belangrijker nog - wat kunt u ermee?

Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Herkent u zich in deze typering? Of iemand uit uw omgeving? Grote kans dat uzelf hoogbegaafd bent of dat die ander het is. Hoe kwam deze definitie tot stand? En – belangrijker nog – wat kunt u ermee?

Maud van Thiel (1955) is gezinssocioloog, psychotherapeut en wetenschappelijk onderzoeker. Samen met twintig experts zocht zij naar de kern van wat het betekent om hoogbegaafd te zijn. Op het symposium ‘Hoogbegaafd. Dat zie je zó!’ deden Kooijman en enkele van haar collega’s verslag van deze zoektocht. In dit boek wordt het ‘Delphi-model Hoogbegaafdheid’ gepresenteerd. Een existentieel model, dat empowerment van hoogbegaafden beoogt. De vraag komt aan de orde of excellente prestaties een noodzakelijke voorwaarde voor hoogbegaafdheid zijn. Een lans wordt gebroken voor het ‘uit de kast komen’ van gewone, maar zeker ook succesvolle hoogbegaafden. En storytellers vertellen over hun leven als hoogbegaafde.

Steun Stichting Hoogbegaafd! door dit boek te kopen

Bestel dit boek via onderstaande link en steun Stichting Hoogbegaafd! dankzij het bol.com commissieprogramma.

★★★★ Recensie: Degelijk en goed onderbouwd boek voor wie uitgebreide beschrijvingen en kennis zoekt over het Delphi-model

Zoals veel hoogbegaafde volwassenen wist ik niet eens dat ik hoogbegaafd ben. Ik identificeerde me tot voor kort met de begrippen introversie en hoogsensitief. En een bovengemiddeld hoog IQ. Toch bleef het knagende gevoel dat er iets meer moest zijn…

Groot was mijn verbazing en nog groter mijn herkenning toen ik voor het eerst via Google in aanraking kwam met hoogbegaafdheid als geheel van kenmerken. Zo kwam ik ook het boek “Hoogbegaafd. Dat zie je zó!” op het spoor.

De boekhandel in de buurt had nog een exemplaar liggen van dit boek. Als het enigszins mogelijk is, probeer ik de lokale handel te steunen en omwille van de onmiddellijke beschikbaarheid besloot ik dit boek via hun webshop te bestellen. Doordat de bestelling online gebeurde, had ik niet zo goed door dat het een heel dun boekje is (ook al zijn er 158 blz.). Dat komt mede doordat er een (naar mijn gevoel) nogal klein lettertype gebruikt werd. Het boek beschrijft de wetenschappelijke totstandkoming van het Delphi-model.

Verwacht geen literaire volzinnen of prachtige, poëtische woordkeuzes. De ganse inhoud is ernstig geschreven, gezien de wetenschappelijke insteek. Tussendoor staan er levenservaringen vermeld van zeer (!) moedige en dappere mensen die op het bijhorende symposium kwamen getuigen over hoe zij het leven als hoogbegaafde ervaren. Deze getuigenissen zijn inhoudelijk sterk, het gebruikte lettertype hiervoor is evenwel – hoewel een ander type dan de hoofdtekst – voor mij een lettertype waar ik niet van hou. Het lettertype lijkt voor mij iets te “schools” alhoewel dat natuurlijk een persoonlijk gevoel is.

De algehele “feel” van de bladzijden is satijnzacht tot glimmend, terwijl ik persoonlijk meer van mat papier hou. De kaft is een softcover, dat was een onaangename verrassing want ik heb een voorkeur voor hardcover. (Welja, deze uiterst gedetailleerde info wordt misschien op prijs gesteld door hoogsensitieve medemensen ;-))

P64-68 vind ik fantastisch. Daarin worden alle kenmerken van hoogbegaafdheid volgens het Delphi-model afzonderlijk beschreven en ik ben van plan dit te laten lezen door mensen die me dierbaar zijn. Ik hoop dat we op die manier een beter wederzijds begrip voor elkaars verschillen kunnen krijgen.

P70 geeft een poëtische beschrijving van het Delphi-model aan de hand van enkele metaforen. Ik hou van zulke beschrijvingen en de herkenning was voor mij treffend.

P74 wordt afgesloten met de woorden “je denkt anders, sneller, gevarieerder. Waarschijnlijk begrijpen mensen je daardoor niet. Dat blijft een heikel punt.” Zeer herkenbaar.

P155-158 wordt gevuld met advertenties, ik vermoed dat dit is doordat het boek in eigen beheer werd uitgegeven en dat er op die manier misschien sponsoring mogelijk was? Alle advertenties hebben een link met het thema hoogbegaafdheid.

Al met al een zeer degelijk en goed onderbouwd boek voor wie uitgebreide beschrijvingen en kennis zoekt over het Delphi-model. Minder geschikt voor lezers die iets zoeken dat gemakkelijk wegleest, maar niettemin een zeer waardevol document voor het verkrijgen van meer zelfinzicht (of voor coachingsdoeleinden en andere).

Wat mij betreft: dank aan de auteurs en iedereen die het Delphi-model mee tot stand bracht!

Januari 2021

Wij staan het niet toe dat je deze reviewtekst kopieert naar welke website dan ook, zoals een eigen website of die van verkopers. Reshare in plaats daarvan de link naar deze pagina.

Een recensie toevoegen >