PRAKTIJK

Deze boeken zijn geïnformeerd door de begeleidingspraktijk van hoogbegaafden. Ze zijn veelal geschreven door psychologen, coaches en andere begeleiders van hoogbegaafden.

2021: Een intense reis

Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma.

Door |2021-07-31T23:54:31+02:00juli 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2020: Dat werkt anders. Meer rust en ruimte voor medewerkers en leidinggevenden

Als we rouwen en verdriet hebben, hebben we geen nood aan een vermanend vingertje, aan clichés, aan opmerkingen dat we ons verlies moeten verwerken, loslaten of een plaats geven. Er wordt van ons verwacht dat er binnen zo kort mogelijke tijd een eindpunt komt aan onze rouw, dat het overgaat. In de praktijk blijkt dat we net niet loslaten maar een zoektocht starten naar een andere vorm van vasthouden of verbinden.

Door |2020-11-19T15:56:21+01:00november 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Te intelligent om gelukkig te zijn? Hoogbegaafdheid bij volwassenen

Een hoge intelligentie is prachtig. Maar bij hoogbegaafdheid hangt dat samen met een grote gevoeligheid. Daardoor kun je voortdurend ervaren dat je anders bent dan anderen, dat je er niet bij hoort, dat je nooit echt op je plaats bent. Hoe kom je er als volwassene achter dat je hoogbegaafd bent? En als dat het geval is, hoe kun je dan je leven beter inrichten? En hoe benut je vervolgens je mogelijkheden?

Door |2021-04-25T22:57:24+02:00augustus 27th, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Slapende leeuwen. Uitzonderlijk hoogbegaafd. Is dat nu écht zo anders?

In België beginnen we net te wennen aan het gegeven hoogbegaafdheid, laat staan dat we begrijpen wat we moeten aanvangen met uitzonderlijke hoogbegaafdheid. Dit boek geeft een helder overzicht van de meest relevante theorieën uit Europa en Amerika. Daarnaast geeft de auteur je inzage in de praktijk, die ook leidde tot een theoretische indeling van wat uitzonderlijke hoogbegaafdheid inhoudt.

2020: Ze zeggen dat het overgaat. Het boek dat je helpt om te gaan met rouw en verdriet

Door |2021-04-25T22:56:06+02:00mei 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Hoogbegaafde senioren

Hoogbegaafdheid bij senioren wordt vaak niet herkend. Het gevolg kan zijn dat deze slimme senioren zich alleen voelen, mensen missen bij wie zij echt op hun gemak zijn en soms psychische klachten ontwikkelen. Ook verveling komt veel voor. Sommigen zien zelfs het leven niet meer zitten. Kennis over de kenmerken van hoogbegaafdheid en hoe daar adequaat mee om te gaan kan sterk bijdragen aan het welbevinden van deze groep.

Door |2021-04-25T22:55:21+02:00april 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Kracht en kwetsbaarheid. Over het leven van hoogbegaafde volwassenen

De afgelopen jaren verscheen er in Nederland een flink aantal boeken over en voor hoogbegaafde volwassenen. Wat dit boek bijzonder maakt is dat het opgevat kan worden als een boek van hoogbegaafden. Het is een boek waarin hoogbegaafde volwassenen zélf beschrijven hoe hun leven eruit ziet en wat zij daarvan vinden.

Door |2021-04-25T22:54:57+02:00maart 1st, 2020|Tags: |2 Reacties

2019: Hoogbegaafd temperament. Herkennen, signaleren & begrijpen vanuit hoogsensitiviteit

Tegenwoordig komt iedereen steeds vaker hoogsensiviteit en hoogbegaafdheid in de eigen directe omgeving tegen. Hoogbegaafd temperament is onlosmakelijk verbonden met hoogsensitiviteit. Hoogbegaafde kinderen hebben andere behoeften die vervuld moeten worden zodat zij uit kunnen groeien tot zelfbewuste volwassenen.

Ga naar de bovenkant