Hoogbegaafde kinderen2024-02-13T20:15:50+01:00

Hoogbegaafde kinderen

E-magazine over hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen en jongeren

2509, 2018

De ‘copycat’ in hoogbegaafde kinderen

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor De ‘copycat’ in hoogbegaafde kinderen

'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit...' is een van mijn meest gelezen artikelen. Ik krijg hierop vele reacties van herkenning, wat eigenlijk best zorgelijk is. Het is overduidelijk dat het ideële idee van overal 'Passend Onderwijs' tot op heden flink gefaald heeft. Nu is zo'n plan natuurlijk ook niet zo eenvoudig noch snel te realiseren, maar dat realiseerden ze zich dan weer niet! Dat vergt veel (bij)scholing van leerkrachten en leidsters die toch al zo veel op hun bordje hebben, al lijkt het me voor hen toch wel interessante materie! Het herkennen van hoogbegaafde kinderen is en [...]

909, 2018

Over het Vlaamse onderwijs

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Over het Vlaamse onderwijs

Al lang vertel ik in mijn infosessies dat als we een kenniseconomie willen zijn, dat als we een sterke maatschappij willen hebben, we ook sterke mensen aan de top moeten hebben. Daarvoor moeten we die sterke mensen wel zien, begrijpen en ondersteunen. Jaar na jaar gaan we ervan uit dat ze het wel alleen kunnen. Jaar na jaar gaan de middelen niet naar hen. Een structureel probleem, wanneer leerkrachten niet de tijd, niet de middelen, niet de kennis krijgen om deze kinderen te helpen en te begrijpen. “Als Vlaanderen een kenniseconomie wil zijn, dan hebben we zeer sterke leerlingen nodig. We hebben innovaties nodig, mensen die patenten aanvragen [...]

106, 2018

Als een peuter in een pretpark: te jong voor alles

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Als een peuter in een pretpark: te jong voor alles

Het thema lag al lang op stapel. Te wachten. Op nu, denk ik. “Bijzonder: Marie is net 14 en heeft haar diploma middelbaar al op zak” titelt de kop. Het artikel staat onder de rubriek “Opmerkelijk”. Dat vind ik opmerkelijk, dat wij dat opmerkelijk vinden. De paardenmolen R. vraagt aan de dame van de speelgoedwinkel hoeveel stukjes er juist in het bouwpakket zitten. De dame antwoordt dat hij daar eigenlijk nog veel te jong voor is. Het speelgoed in rij 3, dàt is meer voor zijn leeftijd. Het reuzenrad Je kind komt in een winkel en stelt onnoemelijk veel vragen [...]

3105, 2018

Ik ben hoogbegaafd, dus ik weet alles!?

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Ik ben hoogbegaafd, dus ik weet alles!?

Het doorgaans gebruikte percentage om aan te geven hoeveel hoogbegaafden te zijn is 2%. Echter, dit percentage kan ook niet anders dan aan verandering onderhevig zijn. (Ik heb me laten vertellen dat het huidige percentage op 3.7% ligt). Als je uitgaat van evolutie/ontwikkeling, we worden tenslotte ook steeds ouder en langer in Nederland, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat we óók steeds slimmer worden... (Ik spreek hier niet sec 'in statistiek'). Vroeger was er nog maar erg weinig bekend over hoogbegaafdheid, toen was het 'Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg', maar ik vermoed dat er [...]

2605, 2018

De hoogbegaafde onderpresteerder

By |Label: |1 Reactie

Ik weet mijn lieve kind het valt allemaal niet mee je zou zo graag hetzelfde zijn maar bent nu eenmaal niet doorsnee Je wilt alles graag in 1x kunnen och had je maar een toverfee die alles voor je regelde want dan pas ben jij echt tevree Je hebt angst om fouten te maken bang om je hersens te laten kraken angst om te falen om niet de verwachte cijfers te halen Je bent bang om uitgelachen te worden als je misschien ‘t verkeerde antwoord geeft iedere uitdaging zie jij als horde omdat jij fouten maken als slecht beleeft Je [...]

1403, 2018

De slapende leeuw

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor De slapende leeuw

Zij dacht dat hij de vraag niet begreep. Het was zij die zijn antwoord niet begreep. Je kind heeft een IQ van 145+. Wat betekent dat, die 145? En waarvoor staat die ‘+’? Als je het zo ziet, zou je zeggen dat een IQ van 180 en 145 net hetzelfde is. Alsof je na een IQ-test te horen krijgt: “Mevrouw, uw kind heeft een IQ van 110-.” Het kan 80 zijn, of 108. Je leest boeken over hoogbegaafdheid, maar voelt je toch net niet aangesproken. Ergens wringt het. Ergens is het toch anders. Je gaat naar school en bespreekt het [...]

2002, 2018

De klok die stil ging staan

By |Label: , |Reacties uitgeschakeld voor De klok die stil ging staan

Mijn lagere schoolperiode herinner ik me vooral als een periode met veel verveling en ergernis. Mijn opdrachten had ik altijd veel te snel klaar en daarna begon het wachten. Wachten op de rest van de klas. Extra opdrachten waren er niet bij in die tijd. Extra lesstof al helemaal niet. Met lezen mocht ik drie leesgroepen hoger, maar daarna hield het op. Zo’n klein meisje in hun leesgroep zou namelijk die kinderen kunnen demotiveren. Wat rekenen betrof, rekende ik te lang met blokjes. Niet dat ik het niet zonder kon, maar waarom zou ik moeite doen? Met blokjes ging het sneller [...]

202, 2018

‘Everybody is a genius’

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Everybody is a genius’

Toen ik begon met schrijven voor Stichting Hoogbegaafd! had ik nog niet kunnen bevroeden wat het effect ervan zou zijn op mijzelf en mijn lezers. Ik blijk het erg leuk te vinden om te schrijven en de reacties van herkenning die ik ontvang zijn talrijk. Mijn columns zijn hopelijk voor sommigen een steuntje in de rug, voor anderen gewoon leuk om te lezen, of ze zijn een weg naar meer kennis en begrip van het onderwerp hoogbegaafdheid. Echter maken sommige reacties mij ook verdrietig. Juist uit de (voor mij) overweldigende herkenning kan ik opmaken dat het nog steeds zeer slecht gesteld is [...]

2301, 2018

Gek of Geniaal?

By |Label: , |Reacties uitgeschakeld voor Gek of Geniaal?

De verkeerde diagnoses vliegen hoogbegaafden om de oren. De wanhopige verhalen, de problemen vliegen ons om de oren in de facebookgroep Hoogbegaafd! Volwassenen. “Is Hoogbegaafdheid soms een stoornis?” is zelfs een, met regelmaat, terugkerende vraag. Onder andere gebaseerd op het feit dat verschillende hoogbegaafden vastlopen in het leven. Vastlopen op intelligentie Een significant deel van de hoogbegaafden loopt vast in het leven door bijvoorbeeld bore-out, burn-out, chronisch vermoeidheidssyndroom, posttraumatische stress-stoornis enzovoorts. Zelfs (poging tot) zelfmoord komt vaker voor onder hoogbegaafden dan onder normaal- en meerbegaafden. Daar komt nog eens bij dat hoogbegaafden vaak maar vreemde snuiters gevonden worden door hun omgeving [...]

1801, 2018

‘Ben ik nu zo dom of jij nu zo slim?’

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Ben ik nu zo dom of jij nu zo slim?’

Wat veel mensen zich waarschijnlijk niet zullen realiseren of kunnen voorstellen is dat er veel hoogbegaafden zijn die zich in het verleden heel erg 'dom' hebben gevoeld (en nu nog bij tijd en wijle). Dit heeft verschillende oorzaken, maar de rode draad is toch wel: ze hebben zich altijd een vreemde eend in de bijt en nooit begrepen gevoeld. More the knowledge lesser the ego, Lesser the knowledge, more the ego. Albert Einstein Dat gevoel ontstaat meestal reeds in hun jeugd. Ter illustratie even een heel simplistisch, hypothetisch voorbeeld: je zit op de lagere school en al je klasgenootjes zeggen [...]

1301, 2018

In de wachtkamer

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor In de wachtkamer

Als ik mijn columns doorlees zie ik dat het element 'wachten' veel vertegenwoordigd is. De titel van mijn eerste column spreekt al voor zich: 'Wanneer wordt mijn kind weer gelukkig?' maar bijvoorbeeld ook 'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit' is het aanwezig. Als hoogbegaafd kind moet je veel wachten... Het begint met wachten op 'gezien worden', ... daarna wachten op de IQ test en op de uitslag daarvan, waardoor je in de tussentijd weer moet wachten... tot je eindelijk de juiste stof aangeboden krijgt... of wacht om toegelaten te mogen worden op fulltime hoogbegaafdenonderwijs. Hier kunnen echt [...]

2412, 2017

Scouten van talent: voetbal versus hoogbegaafdheid

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Scouten van talent: voetbal versus hoogbegaafdheid

Vandaag in het nieuws: voetballertjes worden op steeds jongere leeftijd gescout. Scouts speuren clubs af op zoek naar kinderen van een jaar of 6. Als een talentje is gevonden, wordt deze zo snel mogelijk naar een professionele club overgehaald. Daar krijgt het kind een opleiding en begeleiding met als doel het talent dat werd opgemerkt zo veel mogelijk te ontwikkelen. Het hoogste doel is prof worden. Met kinderen die op de leeftijd van 6 jaar, en vaak al eerder, cognitieve talenten laten zien gaat het heel anders. Zij worden niet gescout. Vallen vooral op omdat ze niet goed passen in [...]

Ga naar de bovenkant