Over het Vlaamse onderwijs

Al lang vertel ik in mijn infosessies dat als we een kenniseconomie willen zijn, dat als we een sterke maatschappij willen hebben, we ook sterke mensen aan de top moeten hebben. Daarvoor moeten we die sterke mensen wel zien, begrijpen en ondersteunen.

Jaar na jaar gaan we ervan uit dat ze het wel alleen kunnen. Jaar na jaar gaan de middelen niet naar hen. Een structureel probleem, wanneer leerkrachten niet de tijd, niet de middelen, niet de kennis krijgen om deze kinderen te helpen en te begrijpen.

“Als Vlaanderen een kenniseconomie wil zijn, dan hebben we zeer sterke leerlingen nodig. We hebben innovaties nodig, mensen die patenten aanvragen voor uitvindingen, mensen die doctoreren, …” Duyck.

Ik hoor OESO-topman Dirk Van Damme in een interview zeggen dat we met onze talenten een verantwoordelijkheid hebben tegenover onze samenleving. Maar kan je het jongeren kwalijk nemen dat zij dat zo niet zien, wanneer zij nooit het gevoel hebben gehad iets van deze samenleving gekregen te hebben, maar net integendeel, tegen de stroom in het zelf hebben moeten uitzoeken?

Of is het toeval dat ook dit weekend een artikel verscheen dat thuisonderwijs in de lift zit, waarvoor Vlaanderen zelf als een van de belangrijkste redenen om hiermee te starten hoogbegaafdheid noemt?

>Kind

© Els de Wit via >>Talentvol<< | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

By |2018-09-09T02:40:23+00:00september 9th, 2018|Hoogbegaafde kinderen, Uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen|2 Comments

Els De Wit is zaakvoerder van Talentvol (www.talentvol.be). Ze begeleidt (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen vanaf peuterleeftijd. Ze geeft infosessies en begeleidt ouders en scholen. Ze geeft online en offline verrijkingsmaterialen uit gebaseerd op vaardigheidsniveau.

1. Semih Senol 12 september 2018 at 15:42 - Reply

Hoi ik heb van jullie een email gekregen maar ik kan me niet herinneren dat ik me had aangemeld.. Heeft iemand per ongeluk een email naar mij gestuurd over Vlaams onderwijs?
    Vriendelijke groet,

Semih

• Stichting Hoogbegaafd! 15 september 2018 at 02:07 - Reply

Beste Semih Senol,
      Wij zetten nooit zelf mensen op de mailinglijst, maar zij melden zichzelf aan voor de wenselijke categorie(en). In dit geval gaat het om HB kinderen (doorgaans m.b.t. welzijn en onderwijs). Wij onderscheiden binnen deze categorie niet tussen locaties en al onze mailinglijsten zijn geautomatiseerd. Daardoor kan er wel eens een voor u minder relevant bericht voorbij komen. Een locatie komt ook lang niet altijd aan bod. Dus ofwel u heeft zichzelf ingeschreven voor de categorie HB kinderen, ofwel een ander heeft u voor de mailinglijst ingeschreven (wij kunnen het verschil niet zien, maar hopen niet dat een ander dat heeft gedaan, u bepaalt zelf). Wilt u zich uitschrijven, stuur dan een mailtje naar hoogbegaafd.in.europa at gmail.com – u ontvangt dan geen enkel bericht meer over hoogbegaafde kinderen.