Vandaag in het nieuws: voetballertjes worden op steeds jongere leeftijd gescout. Scouts speuren clubs af op zoek naar kinderen van een jaar of 6. Als een talentje is gevonden, wordt deze zo snel mogelijk naar een professionele club overgehaald. Daar krijgt het kind een opleiding en begeleiding met als doel het talent dat werd opgemerkt zo veel mogelijk te ontwikkelen. Het hoogste doel is prof worden.

Met kinderen die op de leeftijd van 6 jaar, en vaak al eerder, cognitieve talenten laten zien gaat het heel anders. Zij worden niet gescout. Vallen vooral op omdat ze niet goed passen in het reguliere onderwijssysteem. Als zij zich wél weten aan te passen, rollen ze vaak nog wel door de basisschoolperiode heen. Problemen ontstaan doorgaans ergens daarna. En voordat dan duidelijk is dat die te maken hebben met die cognitieve voorsprong…

Misdiagnoses zijn nog altijd aan de orde van de dag. Met alle gevolgen van dien voor de persoon zelf, voor bedrijven waar deze personen werken en voor de maatschappij.

Als jonge kinderen zich níet aanpassen aan het schoolsysteem ontstaan vaak gedragsproblemen. Dan treedt een ‘zorgsysteem’ in werking. Een team van ‘zorgverleners’ wordt ingeschakeld. Daarbij wordt vaak eerst gekeken naar het gedrag van het betreffende kind. De link met een cognitieve voorsprong wordt vaak niet of pas heel laat onderkend. Natuurlijk, uitzonderingen daargelaten. Maar ik merk uit alle gesprekken die ik heb dat deze manier van denken en werken nog steeds heel erg veel voorkomt.

Waarom kijken we niet naar kinderen zoals voetbalscouts doen? Wat zou het mooi zijn als we in elk kind de KernTalenten zien. En hem of haar vervolgens omgeven met een stimulerende omgeving waarin juist die talenten tot ontwikkeling mogen komen. En dan echt. Dus met eigen leerlijnen. Onderwijs op maat.

Natuurlijk hoor ik dan de geluiden al: ‘niet haalbaar’, ’te weinig geld’, ‘hoe dacht je dat te regelen’. Maar ik zie de voorbeelden, ook in het reguliere basisonderwijs. Een kwestie van geloof, durven en doen. Het kan. Mijn stellige overtuiging is dat we met deze aanpak ook heel veel gedragsproblemen voorkomen. En bijbehorende stickers en behandelplannen. Dat scheelt tijd en energie die weer gestoken kan worden in het onderwijs op maat.

Scouten van talent als manier van denken in het onderwijs, en in dit geval het liefst wél op zo jong mogelijke leeftijd!

© Tekst Ingeborg de Keizer van Eigen Meerwaarde | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!