Laat me de vrije vogel zijn

Laat me de vrije vogel zijn die gelukkig wordt van rust Een onrustige rust die schrijft en lacht Laat me de vrije vogel zijn die haar eigen pad bewandelt Een krom, bergachtig pad dat vooralsnog geen einde kent Laat me de vrije vogel zijn die depressief wordt van weinig vrijheid Een leven waarin alles maar moet, is immers niks waard Laat me de vrije vogel zijn die de wereld in wil Daar reizen voor altijd mijn grootste passie zal zijn Laat me de vrije vogel zijn die ik eigenlijk gewoon ben Als ik niet ik kan zijn, kan ik maar beter [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00oktober 27th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Laat me de vrije vogel zijn

“Wat” ben ik?

Ik ben kapot. Zeggen ze. Volgens mij. Ik denk dat dat het label is voor: de standaard is anders. "… Iedereen is uniek, maar niet op de manier dat jij uniek bent. Dat is kapot. We begrijpen dat deel niet of keuren dat af. Hier zijn de manieren om dat deel zo te maken dat wij het kunnen begrijpen of acceptabel vinden …" Zucht. Ik ben diagnoses gaan lezen. Niet per se alleen van de labels die ik openlijk te horen heb gekregen. Ik herken mezelf in bijna alles. Net niet helemaal, maar genoeg om ermee geïdentificeerd te worden. Net zoals [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00oktober 26th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor “Wat” ben ik?

Kleurloos

Hoe je daar staat. Met je weerspiegeling in het donkere raam waar de regen vanaf druipt. Een kop koffie in je hand, je ogen starend in het niks, je uitdrukking in elk geval niet meer die van half hoopvol en 'hoi-achtig', zoals je altijd naar jezelf kijkt als je net al je make-up hebt opgedaan en voor de laatste keer kijkt of het kan. Je maakt je niet meer op om iets speciaals uit te stralen; je maakt je op zodat je kunt doorgaan voor een normaal iemand. 'Hallo', zegt je opgemaakte jij, 'ik ben een normaal iemand die normaal zal [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 24th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |1 Reactie

“Wegwuiven is een automatisme van mij”

Een cliënte beschreef in een lange mail met welke situaties op haar werk ze moeite had, waar die moeite uit bestond, welke van haar karaktertrekken hierop van invloed waren, hoe ze momenteel omgaat met die situaties en hoe ze ermee om zou wíllen gaan. In een eerste schriftelijke reactie antwoordde ik: “Heel inzichtelijk dat je dit zo uitgebreid weergeeft. Je verhaal is voor mij persoonlijk invoelbaar en begrijpelijk, ik kan me goed voorstellen hoe dergelijke ‘op zich onschuldige situaties’ intense gevoelens van boosheid, onmacht en niet-gezien voelen losmaken. In je weergave lees ik je grote vermogen tot het leggen van verbanden, het [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 23rd, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor “Wegwuiven is een automatisme van mij”

Jong, blond, rondborstig èn slim?!?

Mijn gehele werkzame carrière heb ik er last van gehad: mensen die moeite hadden met mijn "slim-zijn", vooral in de logistieke mannenwereld waarin ik mij bevond. Er wordt gezegd dat vrouwen konkelen, maar vlak de mannen alsjeblieft niet uit! (Kunnen we daar niet een apart woord voor verzinnen?) En waren er soms niet de mannen, dan waren er wel benijdende vrouwen die het voor mij lastig maakten om geaccepteerd te worden. Al vanaf mijn allereerste stappen in de werkende wereld - ik was 19 - ben ik gestereotypeerd, tegengewerkt en zelfs gesaboteerd. Nu wil ik zeker niet alle mannen over één kam scheren, maar [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 19th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Jong, blond, rondborstig èn slim?!?

“Ik werd overenthousiast genoemd” – 2

Ik: “Niet goed voor wie?” Cliënt: “In de eerste plaats voor mijn ouders destijds. De leraren. Mijn omgeving als kind destijds. Ze hadden last van mij. Ik bezorgde ze stress. Ik bracht ze uit balans. Ze hadden geen zin in mijn vragen en werden niet blij van mij. Ik betrok hun stress op mezelf destijds.” Ik: “Ah ja, wat een zware last heb je gedragen… dat zijn ontwrichtende boodschappen voor een kind. Uit je betekenisverlening begrijp ik het volgende. De zin ‘je bent overenthousiast’ raakte direct aan je basisveiligheid en triggerde je toch al overgestimuleerde overlevingsmechanisme. Horende dat een ander je [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 17th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: , |1 Reactie

“Ik werd overenthousiast genoemd” – 1

In één van onze gesprekken vertelde een cliënte - gekleed in een creatieve combinatie van kledingstukken met diverse fleurige patronen - het volgende: Cliënt: “Begin april dit jaar werd ik overenthousiast genoemd door iemand die dat als storend leek te ervaren. Ik was aan het (vooruit)informeren over zijn plan van aanpak. Mijn idee hierachter was om te kunnen inschatten of hij mij in de toekomst zou kunnen helpen bij mijn re-integratie. In plaats van te vertellen wat hij te bieden had met zijn bureau, leek hij mij af te willen remmen door mij herhaaldelijk overenthousiast te noemen. Dat heeft me zo [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 16th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: , |1 Reactie

“Eerst had ik autisme, toen een depressie, daarna ADHD, borderline, paniek- en angststoornissen, in ieder geval was ik ernstig psychiatrisch gestoord”

Allerlei diagnoses Tijdens de eerste sessie vertelde een cliënte: “Ik loop al heel lang in de hulpverlening rond. Ze weten zich met mij geen raad. Zo’n 15 jaar geleden kreeg ik de diagnose autisme MCDD, rond het overlijden van mijn moeder zeiden ze dat ik een depressie had, ook heb ik borderline opgeplakt gekregen, in ieder geval stond vast dat ik ernstig psychiatrisch gestoord was. En momenteel reikt de psychiater me medicijnen aan tegen mijn paniek- en angststoornissen.” In deze sessie gaf ze blijk van intense zelfafwijzing die zich doorvertaalde in afwijzing van haar hulpverleners. Ze vertelde openlijk en emotioneel, toonde snelheid [...]

Door |2024-05-21T22:20:42+02:00oktober 7th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor “Eerst had ik autisme, toen een depressie, daarna ADHD, borderline, paniek- en angststoornissen, in ieder geval was ik ernstig psychiatrisch gestoord”

Ere wie ere toekomt

Sinds mijn zesde speel ik al schaak. Noem het stereotiep, maar het was voor mij een uitlaatklep voor mijn brein waar het onderwijs die niet kon bieden. Ik heb tot mijn veertiende getraind bij de juniorendivisie van de lokale schaakclub. Hierna betrad ik de seniorendivisie. Een ander stereotype aangaande het schaakspel toonde zich daar ook: mijn tegenstanders waren vooral heren op leeftijd, en ik zat daar als veertienjarige een beetje ongemakkelijk tussen. Tijdens een van mijn éérste wedstrijden sloeg ik de dame van mijn tegenstander van het bord. Toen mijn schaakmentor kwam kijken wat er voor commotie was, greep ik de [...]

Door |2024-05-21T22:20:22+02:00oktober 3rd, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ere wie ere toekomt

Scheefgroei

Het plantje wilde omhoog groeien ... Mensen verschillen niet zoveel van de natuur om ons heen als we vaak denken. In dit geval pik ik de plant (of boom) eruit. Ook mensen kunnen scheefgroeien, net als een plant die de zon opzoekt. Over die scheefgroei heb ik de laatste tijd wat inzichten verkregen die ik graag wil delen. De hoofdreden dat ik mezelf nooit als hoogbegaafde zag, is dat ik nooit een hoogvlieger ben geweest. Hoogbegaafden, dat zijn toch van die mensen die heel snel gaan studeren en dan minstens drie verschillende bullen halen? Vervolgens een rijk en succesvol leven hebben [...]

Door |2024-05-21T22:20:22+02:00september 30th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |1 Reactie
Ga naar de bovenkant