Een hoogbegaafde sociaal krukkig? Onzin!

LONGREAD Het artikel van Lisette ‘Ik ben lomp en bot. Maar dat komt door mijn IQ en EQ’ (Lisetteschrijft.nl) trok mijn volle aandacht. De direct- en eerlijkheid trof mij. Daarbij is het haar gelukt om in één zin zo’n typisch probleem plus een verborgen ambivalentie (of is het een contradictio in terminis?) onder de aandacht te brengen. Hieronder een passage uit het artikel van Lisette waarin het probleem verwoord is: “Ik denk niet dat ik bot reageer doordat ik sociale situaties niet goed in kan schatten. Over het algemeen gaat dat juist wel prima. En ik vind het ook niet netjes [...]

Door |2024-05-21T22:21:01+02:00januari 16th, 2018|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Een hoogbegaafde sociaal krukkig? Onzin!

In de wachtkamer

Als ik mijn columns doorlees zie ik dat het element 'wachten' veel vertegenwoordigd is. De titel van mijn eerste column spreekt al voor zich: 'Wanneer wordt mijn kind weer gelukkig?' maar bijvoorbeeld ook 'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit' is het aanwezig. Als hoogbegaafd kind moet je veel wachten... Het begint met wachten op 'gezien worden', ... daarna wachten op de IQ test en op de uitslag daarvan, waardoor je in de tussentijd weer moet wachten... tot je eindelijk de juiste stof aangeboden krijgt... of wacht om toegelaten te mogen worden op fulltime hoogbegaafdenonderwijs. Hier kunnen echt jaren [...]

Door |2024-05-21T22:21:01+02:00januari 13th, 2018|Categorieën: Hoogbegaafde kinderen, Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor In de wachtkamer

Patterns of life

De patronen van het leven, die kunnen mij bezighouden in positieve en in negatieve zin. Sommige van die patronen zijn al keurig onderzocht en vastgelegd. Zo hebben ze bijvoorbeeld patronen ontdekt in vriendengroepen. Elke vriendengroep heeft zo zijn ‘clown’, de serieuze persoon etc. Die patronen zijn dus geen toeval en gaan nog eens veel dieper dan in vriendengroepen. Je vindt ze door het hele leven heen. Die patronen vindt je overal terug. Door die patronen te zien en te herkennen, kun je zaken al gaan voorspellen en uitdiepen voordat iemand nog maar een woord heeft gezegd of iets heeft gedaan. Voorspelbare [...]

Door |2024-05-21T22:21:02+02:00januari 10th, 2018|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Patterns of life

Het stigma

Ik heb al eerder verteld hoe ik in het verleden vaak buiten de boot viel. Ik was te aangepast voor de groep der labels, maar nog te apart om volledige aansluiting te vinden bij het ‘gewone’ leven. Echter, zelfs binnen mijn niche ervaar ik een zekere ontkoppeling. Ik merk regelmatig dat veel mensen met een hoge intelligentie neigen naar een van twee rollen: innovators en leiders. Innovators als Albert Einstein, Nikola Tesla, of Elon Musk. Leiders als Benjamin Franklin, Mahatma Gandhi, of Barack Obama. Hoogbegaafden zijn vaak een van de twee: ze hebben een revolutionair concept of idee, of zien een [...]

Door |2024-05-21T22:21:02+02:00december 28th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Het stigma

De leeuw, het hertje en de danser

Vanochtend een geweldige sessie gehad met een nieuwe cliënte. Ik wil haar wijsheid met je delen, omdat die voor mij bijzonder herkenbaar en verhelderend was en misschien geldt dat ook voor jou. Het gaf me zoveel energie dat dit blog zichzelf schreef. Daar gaan we! Cliënte is gescheiden van haar man met wie ze twee kinderen heeft. Ze heeft haar baan en een groot deel van haar vriendenkring verloren, en ervaart al drie jaar meer te overleven dan te leven. Haar verlangen is om weer meer innerlijke vreugde te ervaren. Het licht te zijn zoals ze dat zo goed kent, maar [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00december 5th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor De leeuw, het hertje en de danser

Observeer en leer

Zo spraakzaam als ik nu ben, zo stil was ik als peuter. Voor een absurd lange tijd sprak ik slechts drie woorden: “mamma”, “pappa” en “Max”, de hond van mijn grootmoeder. Voor ruim een half jaar waren dat de enige woorden die uit mijn mond kwamen, wat mijn ouders zorgen begon te baren. Maar plots keerde het tij. Vanuit het niets sprak ik in volledige zinnen, gebruikte ik woorden waarvan niemand kon herinneren dat zij ze in mijn bijzijn gesproken hadden. Mijn grammatica was goed, en mijn woordgebruik divers: op mijn tweede vroeg ik aan mijn ouders wat het woord “expliciet” [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00november 29th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Observeer en leer

Hoogbegaafd, dan vind je jezelf vast erg slim!

De grootste heersende angst bij normaalbegaafden lijkt wel deze: dat je jezelf verheven voelt boven hen. Waar die angst vandaan komt snap ik niet. Hoe zou ik dat kunnen? Immers heb ik altijd het gevoel gekregen dat ik minderwaardig was doordat ik nergens bij hoorde, omdat ik vreemd was, omdat ik anders ben. Daarnaast zit het ook helemaal niet in mijn aard om me beter te voelen dan een ander mens. Ieder mens heeft zo zijn capaciteiten, ik de mijne en jij de jouwe. Ook vind ik mezelf absoluut niet slim, daarvoor zie ik mijn fouten veel te goed in. Sinds [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00november 17th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Hoogbegaafd, dan vind je jezelf vast erg slim!

De bijzonderling als werknemer

Door het schrijven van mijn columns geef ik mensen een kijkje in mijn belevingswereld. Dit vraagt overigens best wat moed, want ik toon hierin ook mijn kwetsbaarheid. Maar waarom is dat eigenlijk zo beangstigend en waarom worden sensitiviteit en kwetsbaarheid eerder als zwakte gezien en gevoeld, terwijl we het vaak juist zo mooi vinden om het in anderen te zien? Als een potentiële werkgever mijn columns leest dan zou hij kunnen denken: 'Oei, zo'n sensitief en autonoom mens, wat moet ik daarmee?' Hij denkt waarschijnlijk eerder aan risico's dan aan kansen. Ik ben er echter van overtuigd dat hoogsensitieve medewerkers niet zouden [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00november 12th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor De bijzonderling als werknemer

Vreemde eend in de bijt

Wat is dat nu precies, vroeg ik me af. Jezelf een vreemde eend in de bijt voelen? Hoe kan het toch? Hoe kan je jezelf als klein kind al zo duidelijk ‘anders’ voelen, zo duidelijk een vreemd eendje? Dan denk je in eerste instantie nog dat het aan die ene specifieke omgeving ligt. Dus je gaat op zoek naar een nieuwe omgeving, maar overal waar je komt ben en blijf je ‘het vreemde eendje’. Vaak lijkt het er al op dat mensen elkaar gelijk waarschuwen: “Vreemde eend in de bijt! Oppassen!” Je hoort er nooit helemaal lekker bij. Ze zitten gezellig [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00november 5th, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |1 Reactie

Voldoening of Erkenning?

Iemand vroeg mij laatst wat ik belangrijker vond in het schrijven van mijn columns, oftewel schrijver zijn voor Stichting Hoogbegaafd!: Voldoening of Erkenning? Mijn antwoord was: voldoening is fijn, maar erkenning voor wie (en wat) ik ben is ook fijn. Zeker als je je hele leven die erkenning nooit echt gehad of gevoeld hebt. Ik merk nu dat ik niet meer 'the odd one out' ben: er zijn méér "rare" mensen zoals ik! Dus als ik op dit moment zou moeten kiezen met betrekking tot het schrijven van mijn columns, dan kies ik voor 'erkenning'. Al geeft de herkenning bij vele lezers mij ook wel [...]

Door |2024-05-21T22:20:41+02:00november 2nd, 2017|Categorieën: Hoogbegaafde kinderen, Hoogbegaafde volwassenen|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Voldoening of Erkenning?
Ga naar de bovenkant