Onze vrijwilliger van de Werkgroep Onderwijs Marijke van der Pal was te gast bij de uitzending van Vroeg! op NPO Radio 1. Zij ging in gesprek over hoogbegaafdheid in Nederland.
In de vroege ochtend van 6 februari ging het maar liefst een uur lang over hoogbegaafdheid, (passend) onderwijs en de politieke ontwikkelingen op dat vlak.
“Als je maatschappijbreed kijkt, denken veel mensen nog wel: lekker makkelijk dat je zo goed kan leren. Er zijn ook voorbeelden dat kinderen maar gewoon aan het werk worden gezet en eigenlijk niet op weg geholpen worden. Want jij bent zo slim, jij weet het wel. Dat is allemaal gebaseerd op vooroordelen. Je leert misschien op een andere manier, je wilt vaker de grote context weten.”
Er is wetenschappelijk geen eenduidige definitie. Dat maakt het ook wel lastig in de discussie. Welke kinderen zijn dan hoogbegaafd? Het is een asynchrone hersenontwikkeling met geavanceerde cognitieve vaardigheden en verhoogde intensiteit voor innerlijke bewuste ervaringen en bewustzijn dat kwalitatief verschilt van de norm (definitie van de Columbus Group). Een bovengemiddelde intelligentie, creativiteit, taakgerichtheid, perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel, sensitief, kritisch. Het is meer dan een beetje goed kunnen leren. Definities hebben als gemeenschappelijke deler de hoge cognitie, maar er komt veel meer bij kijken.”
Beluister hier de aflevering >
Wij steunen jou. Steun jij ons ook?
© Vroeg! NPO Radio 1
Geef een reactie