Op 22 november zijn in Nederland de Tweede Kamerverkiezingen. Wat zeggen de verschillende politieke partijen over hoogbegaafdheid en passend onderwijs? Wij brachten het in kaart. Bekijk daarnaast ook ons overzicht over thuiszitters.
De politieke partijen zijn in willekeurige volgorde weergegeven.
VVD
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Volwaardig onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen:
|
Wij zijn blij met de specifieke aandacht voor begaafdheid in dit programma. Te veel is nu nog afhankelijk van willekeur en van het aanbod in je regio, wat leidt tot reistijd en reiskosten. |
Leerlingen niet tussen wal en schip:
|
Vraag die we hierbij wel hebben: SWV’s hebben nu al de verplichting passend onderwijs te realiseren. Gaat VVD ingrijpen in die vrijheid hoe SWV’s dat vormgeven? |
PvdA/GroenLinks
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Latere selectie:
|
|
Passend onderwijs:
|
|
D66
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
|
|
Van passend naar inclusief onderwijs: leraren toerusten op inclusief onderwijs in de lerarenopleiding. | D66 noemt begaafdheid niet, maar om hoogbegaafde kinderen te signaleren en begeleiden, moet wat ons betreft begaafdheid een verplicht onderdeel worden van lerarenopleidingen. |
D66 wil goede samenwerking tussen scholen, gemeenten, ouders en jeugdhulp. | Dit juichen we zeer toe. Het zijn nu nog te veel gescheiden werelden waardoor veel tijd opgaat aan ‘wie is waarvoor verantwoordelijk’ en ‘wie betaalt’. |
Te veel kinderen zitten onnodig thuis. | Thuiszitters zitten thuis omdat het echt niet ging en zijn wat ons betreft dus het bewijs dat koste wat kost streven naar passend of inclusief onderwijs, een te hoge prijs heeft. Onze overtuiging is dat niemand dat lichtzinnig beslist en het dus zeker niet ‘onnodig’ is. |
Gelijke kansen vragen een ongelijke aanpak. Scholen met meer leerlingen met leerachterstanden ontvangen een hogere bekostiging. | Zeer eens dat gelijke kansen een ongelijke aanpak vragen. Dat geldt echter niet alleen voor achterstanden, begaafde leerlingen wijken evenveel af van het gemiddelde en hebben een andere onderwijsbehoefte. |
SP
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Passend onderwijs:
|
|
Pleiten voor kansengelijkheid |
|
BBB
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Beter passend onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsachterstand | Helaas koppelt BBB passend onderwijs aan onderwijsachterstanden. Ook begaafde leerlingen kunnen dermate veel afwijken van het gemiddelde, dat het reguliere onderwijs simpelweg niet past. |
ChristenUnie
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Kansengelijkheid: investeren voor gelijke kansen |
|
Schoolverzuim/thuiszitters:
|
|
Ondersteuning dubbel-bijzondere leerlingen: In het primair onderwijs komt een landsdekkend passend onderwijsaanbod voor (hoog)begaafden met een extra ondersteuningsbehoefte vanwege bijvoorbeeld een dubbele indicatie (zoals autisme of ADHD) om schooluitval in deze groep te voorkomen en terug te dringen. Er wordt geïnvesteerd in meer wetenschappelijke kennis over onderwijs voor deze doelgroep. | Het is mooi dat er meer aandacht komt voor deze specifieke groep leerlingen, zij hebben vaak toch andere ondersteuning nodig. Goed ook dat de ChristenUnie geld wil vrijmaken voor wetenschappelijk onderzoek op dit vlak. Punt van aandacht is wel dat schooluitval onder hoogbegaafde leerlingen in zijn algemeenheid hoog is en dat voor alle hoogbegaafde leerlingen landelijk dekkend passend onderwijsaanbod moet komen. |
CDA
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Gelijke kansen in het onderwijs: o.a. brede brugklassen | Brede brugklassen vergen voor begaafde leerlingen vergaande differentiatie. Anders krijgen begaafde leerlingen nog langer les onder hun niveau en kan hun motivatie verloren gaan. |
Volt
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Gelijke kansen |
|
Forum voor Democratie
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Passend Onderwijs begrenzen; meer investeren in Speciaal Onderwijs. Kinderen met lichamelijke of mentale beperkingen moeten niet gedwongen in een gewone klas blijven zitten. | Forum voor Democratie pleit voor begrenzen van speciaal onderwijs en investeren in speciaal onderwijs. Door hierbij te verwijzen naar kinderen met beperkingen, is niet duidelijk wat dit zou betekenen voor begaafde kinderen, en of voltijdshoogbegaafdenonderwijs ook een vorm van speciaal onderwijs is. |
Partij voor de Dieren
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Kansengelijkheid in relatie tot portemonnee ouders, en bijvoorbeeld bijlesbureaus |
|
Brede brugklassen en pas na twee tot drie jaar klassen in te delen in specifieke onderwijsrichtingen | Brede brugklassen vergen veel differentiatie. Anders wordt voor hoogbegaafde leerlingen de situatie van de basisschool verlengd: nóg langer niet de uitdaging krijgen die bij je past, wat leidt tot afnemende motivatie, afnemend welbevinden, er niet bij horen, of uitvallen. |
Passend onderwijs:
|
Partij voor de Dieren noemt begaafdheid hier niet, maar leerlingen met kenmerken van begaafdheid hebben zeker baat bij maatwerk, bij meer expertise in de school en bij het kunnen leren in eigen tempo. |
De Partij voor de Dieren is faliekant tegen de bezuinigingen die voortvloeiden uit de invoering van het passend onderwijs. Zowel het regulier als het speciaal onderwijs kampen met de gevolgen en kinderen dreigen de extra begeleiding kwijt te raken die voor hen zo broodnodig is om onderwijs te kunnen volgen. Natuurlijk moeten kinderen die extra aandacht nodig hebben, die extra aandacht ook krijgen. Ook programma’s en speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen moeten worden ondersteund. | Het is fijn dat de erkenning voor passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen er is bij Partij voor de Dieren. We zijn benieuwd naar de praktische uitwerking hiervan. |
Zorgteams op scholen zijn voldoende groot en beschikken over de juiste expertise en middelen om de (veelheid aan) onderwerpen aan te kunnen die komen kijken bij onderwijs op maat. Denk aan zorg, basiskennis en vroegsignalering op het gebied van leerontwikkelingen, beperkingen en uitzonderlijke intelligentie. | Vroegsignalering is belangrijk om direct maatwerk te kunnen bieden aan een leerling. We zijn blij dat Partij voor de Dieren benoemt dat elke school op dit vlak over voldoende expertise en middelen moet kunnen beschikken, zodat elke school kan (vroeg)signaleren. |
JA21
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Niets over begaafdheid of passend onderwijs | N.v.t. |
Nieuw Sociaal Contract
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Meer plekken voor speciaal onderwijs voor leerlingen, ook voor hoogbegaafde leerlingen | We zijn blij dat NSC aandacht vraagt voor voldoende onderwijsplekken voor begaafde leerlingen. |
Geen nieuwe potjes of subsidieregelingen, alleen structurele financiering | Voor een eenmalige impuls kán een subsidie een bijdrage leveren. Maar we zijn het zeer met NSC eens dat structurele verbetering gepaard moet gaan met structureel geld. |
Onder- of overadvisering tegengaan door goed onderbouwd schooladvies | |
Passend onderwijs leidt te vaak tot overbelasting van leraar en tot thuiszittende leerlingen. Schoolbesturen moeten voldoende middelen krijgen om te zorgen voor preventieve jeugdhulp op school | Hier zijn we het zeer mee eens. Leerkrachten hebben niet altijd de kennis en expertise om passend onderwijs mogelijk te maken. Ook zijn de schotten tussen zorg en onderwijs te rigide wat maakt dat ouders tussen wal en schip vallen, en veel zelf moeten regelen of betalen. |
DENK
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Kansengelijkheid als speerpunt:
|
|
Bij1
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Kansengelijkheid:
|
|
SGP
Voorstel | Onze reactie |
---|---|
Passend onderwijs:
|
|
Heeft de SGP geen standpunten geformuleerd t.a.v. passend onderwijs?