Hoogbegaafde kinderen2024-02-13T20:15:50+01:00

Hoogbegaafde kinderen

E-magazine over hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen en jongeren

3005, 2019

Hoogbegaafde, is eenzaamheid de prijs van het ‘anders’ zijn?

By |Label: |8s Reacties

Als je aan een hoogbegaafd persoon vraagt: Hoe voel(de) jij je ten opzichte van anderen? zal waarschijnlijk de overweldigende meerderheid antwoorden: Anders. Dit ‘zich anders voelen’ zorgt er bij veel hoogbegaafde kinderen (en tevens volwassenen) voor dat ze zich (soms) eenzaam en onbegrepen voelen; ze missen ergens een connectie of aansluiting met anderen. Het komt ook regelmatig voor dat, doordat ze zich 'anders dan de rest' voelen, ze aan zichzelf gaan twijfelen en gaan denken: ‘Ben ìk dan degene die dom of gek is ¿’ (of iets dergelijks). Daarom zijn zogenoemde ‘peers’, zeker voor kinderen in ontwikkeling, zo belangrijk. Mijn [...]

1405, 2019

Moraalridder

By |Label: |2s Reacties

Hij komt aangeklost met piepende scharnieren en metaal dat bij iedere stap tegen elkaar aantikt. Het zonlicht weerkaatst fel tegen zijn borst en ik knijp mijn ogen dicht. Die zijn niet bestand tegen de felheid van deze weerspiegeling. Zijn hand rust nu nog ontspannen op het heft van zijn enorme zwaard, maar ik weet dat hij deze binnenkort uit zijn schede schuift en ten aanval trekt. Zijn idealen wapperen hoog in het vaandel mee op de wind. Door de spleten van zijn vizier zie ik nog net een beetje van zijn helder blauwe ogen. Hij heeft ze toegeknepen en ze [...]

1205, 2019

Rust na de strijd

By |Label: |1 Reactie

Ken je dat gevoel? Het gevoel dat je alles hebt gegeven dat je geven kan, maar dat je niet verder lijkt te komen? Inmiddels voer ik al 8 jaar een strijd voor mijn kinderen om passend onderwijs voor hen te creëren. Een strijd die mij en mijn gezin veel heeft gekost, maar die niet uit kon blijven. We hebben ons door depressieve periodes van de kinderen geworsteld, de depressie van mijn man, mijn burn-out, 4 scholen en vele teleurstellingen en tranen. Een strijd die daarnaast ook heel mooie dingen heeft opgeleverd. Ik heb nu een baan die ik in alle [...]

705, 2019

Wat is autisme I – Centrale Coherentie 2

By |Label: , |1 Reactie

In mijn vorig artikel had ik het over een eerste deel van de Centrale Coherentie bij autisme. Ons efficiënte brein verwerkt binnenkomende prikkels georganiseerd en gestructureerd. Het autistische brein is inefficiënt, vreet energie en komt niet altijd tot de verwachte uitkomst. In dit artikel bespreek ik de manier van het waarnemen van prikkels. Prikkels Autisme is een informatieverwerkingsstoornis. Dit betekent dat informatie op een andere manier wordt opgevangen, verwerkt en uitgegeven. Het gaat om alle prikkels die ons lichaam te verwerken krijgt: horen, zien, voelen, ruiken, proeven, evenwicht, interne prikkels, ... En dat zijn er heel veel: 4 miljard prikkels [...]

3004, 2019

Walvisgezang

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Walvisgezang

“Wil je mijn bultrug gaan halen?” Hij ligt in bad, zijn vader is bij hem. Volgens hem ligt de bultrug boven. Heel even schiet het beeld door mijn hoofd van een enorm zoogdier, de Megaptera novaeangliae, dat onmogelijk in zijn kamer past. Een plaatje van een bultrug duikt op in mijn gedachten, met daaronder een stippellijn en de afmeting van het enorme dier eronder. Daarnaast een blauwdruk van ons huis met de afmetingen van zijn slaapkamer in dikke zwarte cijfers. Dat past nooit. Ik zie zijn staartvin al door het Velux dakraam steken en zijn zijvinnen door het zijraam en [...]

2004, 2019

Wat is autisme I – Centrale Coherentie 1

By |Label: , |3s Reacties

Als je dit artikel leest zit je waarschijnlijk met vragen over autisme. Misschien ben je de ouder van een kind met autisme of heb je een kind met deze diagnose in je klas. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van autisme. Wat is autisme? Soms hoor je: iedereen is toch wel een beetje autistisch er bestaat licht en zwaar autisme Asperger is minder erg dan autisme Steeds een andere kijk op autisme dus. En best verwarrend. Maar het is ook niet duidelijk welk gedrag er wél of niet bij autisme past. Ik kan je geruststellen... er [...]

2203, 2019

Hoogbegaafd kind: ‘Het leven ís niet leuk!’

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Hoogbegaafd kind: ‘Het leven ís niet leuk!’

Het leven ís niet leuk… Deze uitspraak deed mijn nu tienjarige zoon kort geleden. Door zijn antwoord op mijn navraag waar die uitspraak op gebaseerd was, bleek eens te meer dat hij intellectueel zijn werkelijke (chronologische) leeftijd ver vooruit is. Dat is ook één van die dingen waardoor hoogbegaafdheid zo lastig te begrijpen en te doorgronden is voor leerkrachten en ook wel voor ouders: die asynchrone ontwikkeling. Even eenvoudig vertaald: hoogbegaafde kinderen vorderen niet gelijkmatig/gelijktijdig op het intellectuele, emotionele en lichamelijke vlak; dat trekt “scheef”. Ergens verwacht je, doordat je bijvoorbeeld al heel diepzinnige filosofische gesprekken met het kind kunt voeren, of omdat hij/zij [...]

2202, 2019

Zie je haar, zie je haar echt?

By |Label: |1 Reactie

Zie je haar? Of kijk jij alleen maar? Ik dacht dat jij haar zag Maar ik geloof dat het toch niet mag Ze is zo gevoelig voor wat jij zegt en ziet Haar niet zien doet zoveel verdriet Van buiten zie je vaak een vrolijke dame Van binnen zit zij zich te schamen Ik overzie het niet en denk dat ik het niet kan Haar zelfvertrouwen daalt er keer op keer van Thuis zien we wat erin zit Een dame met pit Zo creatief en leergierig Sociaal en nieuwsgierig Zij doorvoelt jou eerder dan jij jezelf Zie haar, zie haar [...]

2101, 2019

Ik ben klaar met ‘aanpassen’!

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Ik ben klaar met ‘aanpassen’!

Bij mijn dagelijkse portie zelfreflectie kwam ik deze keer uit op ‘aanpassen’ en ik realiseerde me dat ik me best veel aangepast heb (lees: mezelf weggecijferd) in mijn leven, om anderen te ‘pleasen’ of om ze maar niet voor het hoofd te stoten. Mijn vader schreef me ooit: ‘Dat er weinig mensen zijn die jou begrijpen, daar kunnen die mensen niets aan doen. Jij zult je dus wat meer aan hen aan moeten passen. Anders heb je zelf geen leven.’ Van dit soort uitspraken word ik verdrietig en rebels, want hoe fijn ìs een leven eigenlijk als het niet míjn [...]

212, 2018

Faalangst…

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Faalangst…

Zo opgesloten in jezelf en ik zie je strijd je bent uitzonderlijk maar mist helaas nog de leeftijd en wijsheid om te beseffen met fouten maken raak je niets kwijt Je wint er juist die wijsheid mee dat fouten de beste leermeesters zijn waarom zit in jou toch dat idee zo diepgeworteld... het doet me pijn Jouw geworstel met die te hoge lat die onmogelijke opgave alles in 1x perfect te moeten kunnen want anders heb je gefaald en dat… kun je niet verdragen Dus trek je je maar terug en doet geen moeite meer en dat mijn lieve kind [...]

2509, 2018

De ‘copycat’ in hoogbegaafde kinderen

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor De ‘copycat’ in hoogbegaafde kinderen

'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit...' is een van mijn meest gelezen artikelen. Ik krijg hierop vele reacties van herkenning, wat eigenlijk best zorgelijk is. Het is overduidelijk dat het ideële idee van overal 'Passend Onderwijs' tot op heden flink gefaald heeft. Nu is zo'n plan natuurlijk ook niet zo eenvoudig noch snel te realiseren, maar dat realiseerden ze zich dan weer niet! Dat vergt veel (bij)scholing van leerkrachten en leidsters die toch al zo veel op hun bordje hebben, al lijkt het me voor hen toch wel interessante materie! Het herkennen van hoogbegaafde kinderen is en [...]

909, 2018

Over het Vlaamse onderwijs

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Over het Vlaamse onderwijs

Al lang vertel ik in mijn infosessies dat als we een kenniseconomie willen zijn, dat als we een sterke maatschappij willen hebben, we ook sterke mensen aan de top moeten hebben. Daarvoor moeten we die sterke mensen wel zien, begrijpen en ondersteunen. Jaar na jaar gaan we ervan uit dat ze het wel alleen kunnen. Jaar na jaar gaan de middelen niet naar hen. Een structureel probleem, wanneer leerkrachten niet de tijd, niet de middelen, niet de kennis krijgen om deze kinderen te helpen en te begrijpen. “Als Vlaanderen een kenniseconomie wil zijn, dan hebben we zeer sterke leerlingen nodig. We hebben innovaties nodig, mensen die patenten aanvragen [...]

Ga naar de bovenkant