Hoogbegaafden kunnen complexe connecties tussen verschillende vormen van informatie leggen en denken vaak na over hun eigen denken. Ze doen dus vaak aan (zelf)reflectie en trainen daarmee hun metacognitieve vaardigheden.
Meta-denken
Metacognitie of meta-denken is het bewustzijn van en de bewuste omgang met diens eigen gedachten, talenten en leerprocessen. Deze vorm van analyse, zelfbewustzijn en zelfregulatie is belangrijk om (leer)problemen op te lossen en moeilijke taken uit te voeren.
Arborescent denken
Begaafde mensen denken snel en associatief. Hun denken kent een boomachtige structuur vol vertakkingen (linken). Hierdoor kan het soms lijken alsof ze van de hak op de tak springen, terwijl het voor hen een logische link is.
Visueel-ruimtelijk denken
Hoogbegaafden zijn creatieve out-of-the-box-denkers. Heeft iemand een hoge visueel-ruimtelijke intelligentie, dan is hij een krak in beelddenken. Iemand met een hoge visueel-ruimtelijke en linguïstische intelligentie kan je dan weer als beeld- én woorddenker beschouwen.
Overdenken
Veel hoogbegaafden hebben een verhoogde sensitiviteit voor stimuli, hebben een grote nieuwsgierigheid en zijn constant op zoek naar cognitieve uitdagingen. Dit kan leiden tot overdenken en worstelen met bezorgdheden.
Geef een reactie