Hoogbegaafden kunnen complexe connecties tussen verschillende vormen van informatie leggen en denken vaak na over hun eigen denken. Ze doen dus vaak aan (zelf)reflectie en trainen daarmee hun metacognitieve vaardigheden.

Meta-denken

Metacognitie of meta-denken is het bewustzijn van en de bewuste omgang met diens eigen gedachten, talenten en leerprocessen. Deze vorm van analyse, zelfbewustzijn en zelfregulatie is belangrijk om (leer)problemen op te lossen en moeilijke taken uit te voeren.

Arborescent denken

Begaafde mensen denken snel en associatief. Hun denken kent een boomachtige structuur vol vertakkingen (linken). Hierdoor kan het soms lijken alsof ze van de hak op de tak springen, terwijl het voor hen een logische link is.

Visueel-ruimtelijk denken

Hoogbegaafden zijn creatieve out-of-the-box-denkers. Heeft iemand een hoge visueel-ruimtelijke intelligentie, dan is hij een krak in beelddenken. Iemand met een hoge visueel-ruimtelijke en linguïstische intelligentie kan je dan weer als beeld- én woorddenker beschouwen.

Overdenken

Veel hoogbegaafden hebben een verhoogde sensitiviteit voor stimuli, hebben een grote nieuwsgierigheid en zijn constant op zoek naar cognitieve uitdagingen. Dit kan leiden tot overdenken en worstelen met bezorgdheden.

Wij steunen jou. Steun jij ons ook?

NU DONEREN

© Tekst Falke Bogaerts | Redactie Chrisje Kalthoff-van der Pol | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!