ZELFHULP

Deze boeken zijn gericht op het bieden van praktische handvatten voor hoogbegaafden. Ze zijn veelal geschreven door psychologen, coaches en andere begeleiders van hoogbegaafden.

2021: Een intense reis

Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor Ă©Ă©n van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma.

Door |2021-07-31T23:54:31+02:00juli 1st, 2021|Tags: |0 Reacties

2020: Dat werkt anders. Meer rust en ruimte voor medewerkers en leidinggevenden

Als we rouwen en verdriet hebben, hebben we geen nood aan een vermanend vingertje, aan clichés, aan opmerkingen dat we ons verlies moeten verwerken, loslaten of een plaats geven. Er wordt van ons verwacht dat er binnen zo kort mogelijke tijd een eindpunt komt aan onze rouw, dat het overgaat. In de praktijk blijkt dat we net niet loslaten maar een zoektocht starten naar een andere vorm van vasthouden of verbinden.

Door |2020-11-19T15:56:21+01:00november 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Nooit meer ruzie met je baas. Hoe je als hoogbegaafde werk vindt dat past bij jou

In dit boek ontdek je wat hoogbegaafdheid met zich meebrengt op de werkvloer, wat de gaven en de valkuilen zijn die daarbij horen en hoe je je weg kunt vinden in de werkende wereld. Je ontdekt hoe je gezien en gehoord wordt. En je ontdekt hoe je werk vindt dat bij je past, zodat je plezier hebt in wat je doet, uitgedaagd wordt en – de titel verraadt het al – nooit meer ruzie krijgt met je baas.

Door |2021-04-26T00:13:03+02:00oktober 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Te intelligent om gelukkig te zijn? Hoogbegaafdheid bij volwassenen

Een hoge intelligentie is prachtig. Maar bij hoogbegaafdheid hangt dat samen met een grote gevoeligheid. Daardoor kun je voortdurend ervaren dat je anders bent dan anderen, dat je er niet bij hoort, dat je nooit echt op je plaats bent. Hoe kom je er als volwassene achter dat je hoogbegaafd bent? En als dat het geval is, hoe kun je dan je leven beter inrichten? En hoe benut je vervolgens je mogelijkheden?

Door |2021-04-25T22:57:24+02:00augustus 27th, 2020|Tags: |0 Reacties

2020: Ze zeggen dat het overgaat. Het boek dat je helpt om te gaan met rouw en verdriet

Door |2021-04-25T22:56:06+02:00mei 1st, 2020|Tags: |0 Reacties

2019: Hoogbegaafd temperament. Herkennen, signaleren & begrijpen vanuit hoogsensitiviteit

Tegenwoordig komt iedereen steeds vaker hoogsensiviteit en hoogbegaafdheid in de eigen directe omgeving tegen. Hoogbegaafd temperament is onlosmakelijk verbonden met hoogsensitiviteit. Hoogbegaafde kinderen hebben andere behoeften die vervuld moeten worden zodat zij uit kunnen groeien tot zelfbewuste volwassenen.

Ga naar de bovenkant