Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie, maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school. Vanuit het perspectief dat alle leerlingen recht hebben op een ononderbroken ontwikkeling bekeken Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings welke thema’s voor schoolleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en uiteraard specialisten begaafdheidsonderwijs van belang zijn om binnen hun eigen team bespreekbaar te maken.
Deze thema’s zijn: visies op begaafdheid, effectieve ondersteuningsstructuur voor leerlingen én leraren, grenze(n)loos onderwijzen, goed leraarschap, als leren andere ondersteuning vereist, en pakkende professionalisering.
In elk hoofdstuk komen onderwijsprofessionals aan het woord die ieder vanuit hun eigen perspectief en hun eigen organisatie bespreken hoe zij onderwijs aan begaafde leerlingen in de praktijk handen en voeten geven.
De auteurs zetten in op het belang van visie-ontwikkeling en positiebepaling, om aan de hand daarvan keuzes te kunnen maken die bijdragen aan de ontwikkelingskansen van begaafde leerlingen én die leiden tot rijker onderwijs voor alle leerlingen in de school.
Steun Stichting Hoogbegaafd! door dit boek te kopen
Bestel dit boek via onderstaande link en steun Stichting Hoogbegaafd! dankzij het bol.com commissieprogramma.
Kennisclip
Prof. dr. Anouke Bakx is lector bij de pabo van Fontys Hogescholen en bijzonder hoogleraar Begaafdheid bij de Radboud Universiteit. Met haar zijn we in deze kennisclip gesprek gegaan over hoogbegaafdheid en basisschoolleerlingen. Wanneer denk je aan hoogbegaafdheid, waar kun je op letten? Waar moet je rekening mee houden? Waarom hebben hoogbegaafde leerlingen passend onderwijs nodig? Ook hebben we het over tips voor ouders en leerkrachten.
Geef een reactie