Hoogbegaafde volwassenen2024-02-13T20:16:50+01:00

Hoogbegaafde volwassenen

E-magazine voor hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde volwassenen

103, 2021

Vulkaan

By |Label: |1 Reactie

Ik zit met gesloten ogen en stel me voor dat een berg ben. Ik hou van deze meditatie. Ik ben een berg. Een berg van rust. Met een brede voet, stevig verankerd. Glinsterende sneeuw op mijn top, bomen op mijn flanken. Vogels zweven over mij heen en kunnen op mij landen, geiten grazen, bloemen bloeien. Ik voel. Ik adem langzaam. Het borrelt diep van binnen. Ik voel de energie die naar buiten wil bewegen. Hij trilt. Hij wil niet opgesloten zitten, onzichtbaar zijn. Hij wil met de armen wijd opspringen, wilde bewegingen makend. Alles verlichten in een vurige gloed. Gezien [...]

2802, 2021

Zorgzaam zelfbewust

By |Label: |3s Reacties

Sommige begaafde personen zijn enorm gevoelig voor de intensiteit - sensaties, emoties, behoeften, gevoelens, waarden - van anderen, maar ook voor de sensorische prikkelingen van hun materiële omgeving. Ze gaan als het ware op in hun omgeving en hebben ook relatief veel tijd nodig om alle prikkelingen (opnieuw) tot een gevoelsmatig geheel te verwerken. En zodoende is hun openheid richting dezelfde omgeving niet zelden een bedreiging voor hun eigen identiteit, hun contourrijk zelfbewustzijn, en hun gevoel van kalmte en relatieve controle. Hoewel zij enorm snel leren, buitengewoon diep associëren, is het dezelfde associatiekracht die hen regelmatig en zeker in sensitieve [...]

2702, 2021

Rondtastend zelfbewustzijn

By |Label: |4s Reacties

Wie regelmatig met begaafde personen contact heeft, valt het doorgaans op dat zij veelal een sterk zelfbewustzijn ervaren en vaak ook uiten. Waar heeft dit zoal mee te maken? In dit artikel vat ik de term zelfbewustzijn ruim op en onderzoeken we verschillende kwalitatieve vormen. Sommige begaafde personen geven aan dat ze zich vanaf jonge leeftijd al ‘anders’ hebben gevoeld. ‘Out of sync’ met leeftijdsgenoten of simpelweg andersdenkend, maar weliswaar sociaal verbonden. Dit anders zijn gaat samen met een verhoogde vorm van zelfbewustzijn. Met een Ik.ben.anders. Dit kan best onzeker voelen. En samengaan met wat we in het Engels self-consciousness [...]

702, 2021

Ik ben een cheeta

By |Label: |Reacties uitgeschakeld voor Ik ben een cheeta

Het was het jaar 2000. Een mooi moeder-dochtermoment was in de maak. Mijn moeder was (en is) grote fan van de iconische film Out of Africa.  Ik had haar wel eens horen zeggen dat ze graag op safari in Afrika wilde gaan, net als Meryl Streep. Over een mogelijke close encounter met ene Robert Redford werd met geen woord gerept, of niet als mijn vader in de buurt was! Maar die droomreis had tot dusver nog niet plaatsgevonden. Kort nadat ik op eigen benen was gaan staan en mijn eigen salaris verdiende, nodigde ik mijn moeder uit, haar woorden indachtig, [...]

1201, 2021

Overdrive! Woon-werkverkeer als (g)een ander…

By |Label: |5s Reacties

Ik prijs me gelukkig, want ik mag nog eens gaan werken. Een wonder in deze tijd waarin ik nog steeds tijdelijk werkloos ben door de coronapandemie. Als ik mijn huis uit loop, word ik meteen overvallen door de schoonheid van de ochtend. Het heeft voor het eerst, sinds lang, gevroren. Een spinnenweb in de linkerhoek van onze houten carport-poort toont zijn volmaaktheid in rijm-heid. Wat prachtig, die rijmlaag overal! Op de poort, op het spinnenweb, op het helmgras in de voortuin. Alles ruikt ook zo lekker deze morgen! Ik voel het meteen, vandaag sta ik áán. Today is a good [...]

301, 2021

Te

By |Label: |9s Reacties

Ik ben in mijn leven al heel vaak 'te' genoemd. In het eerste leerjaar, op 7-jarige leeftijd, signaleerde men dat ik 'te' snel leerde en dat ik beter meteen naar het derde leerjaar zou gaan. Dat gebeurde om tal van redenen niet. Ook op 11-jarige leeftijd kwam er nogmaals een signalement dat ik 'te' kritisch was en dat ik de leraar corrigeerde(!). Op diezelfde lagere school was ik volgens sportleraren fysiek 'te' zwak. Waarna ik op ongeveer 12-jarige leeftijd overcompenseerde en zomaar even vlotjes 'nationaal kampioen badminton' werd. Zonder veel moeite. In dubbelspel met een oudere leerling dan nog wel. [...]

201, 2021

Vraag en antwoord

By |Label: |8s Reacties

Enkele jaren geleden kwam ik tot het besef dat ik introvert, hoogsensitief en hoogbegaafd ben. Het verklaarde mijn zijn en mijn ganse levensloop. Nu vind ik het best fijn om mezelf te kunnen verklaren, maar ik voel (nog?) niet de behoefte om dit van de daken te schreeuwen. Willen we niet allemaal 'gewoon' nieuwe mensen ontmoeten en daar af en toe echte vrienden bij vinden? Zou dit niet een prachtig droomscenario zijn, of is het naïef om te denken dat mensen vrienden kunnen worden als zij jouw labels niet kennen? Moet ik mezelf die labels geven? Daar ben ik nog [...]

2211, 2020

Abstract denken: wat is dat nu precies?

By |Label: |2s Reacties

De ontdekkingsreis door het hoogbegaafdheidsdomein leidt onvermijdelijk tot een ontmoeting met het begrip abstractie. Die ontmoeting kent twee uitersten. De een zal achter blijven in onbekendheid, terwijl de ander meteen zal begrijpen wat wordt bedoeld. Maar wat is abstractie nu precies en wat doet abstract denken met de mens? Het weglaten van kwaliteiten of eigenschappen Een simpele definitie van abstractie is 'het weglaten van kwaliteiten of eigenschappen'. Zogezegd kan een auto dus worden geabstraheerd tot een ding. Van auto naar voertuig, van voertuig naar bewegend object, van bewegend object naar object, en van object naar ding. Daarmee wordt meteen het tegenovergestelde [...]

1111, 2020

‘Ongewoon’

By |Label: |2s Reacties

Van de redactie: Guido's verhaal werd vrij onverwacht op maandag 9 november in iets andere vorm in De Volkskrant geplaatst, die daarmee het recht van eerste publicatie had. Wij zouden het eigenlijk al eerder op onze website publiceren en doen dat nu, iets later, alsnog. Stichting Hoogbegaafd! is ontzettend blij dat het onderwerp via De Volkskrant veel extra aandacht heeft gekregen. Laten we met zijn allen hoogbegaafdheid onder de aandacht blijven brengen. Als jochie van vijf op een doorsneeschool ergens in een doorsneestad schreef ik mijn eerste verhaal. Onderwerp: de schoolreis naar Artis van de dag ervoor. De hele beleving [...]

411, 2020

Ik zal het proberen uit te leggen…

By |Label: |6s Reacties

Ik wil dus altijd alles uitleggen. Dat is een tic, denk ik. Te vaak, en te veel, wil ik het uitleggen. En ik vraag mezelf af waarom nou eigenlijk. Hangt het samen met hoogbegaafdheidskenmerken? Of is het zomaar een tic? Waarom wil ik aan de cassière vertellen dat de barcode daar op de zijkant van het pak staat? Of aan de tegemoetkomende fietser dan het fietspad weliswaar afgesloten lijkt, maar dat je er gewoon langs kunt? Ik bedoel er verder niks mee, ik wil alleen maar helpen. Net zoals ik zelf geholpen wil worden door iemand die me waarschuwt dat [...]

311, 2020

Hoogbegaafden verdoemd door eigen vooroordelen?

By |Label: |1 Reactie

Een tijdje terug reageerde er iemand op een van mijn columns met een opmerking in de trant van: Hoogbegaafden creëren zèlf de vooroordelen over hoogbegaafdheid. Uiteraard gaf dat stof tot nadenken. Toch kwam ik tot conclusie dat deze uitspraak niet echt eerlijk is. Het was interessant dat de uitspraak werd gedaan door een hoogbegaafdencoach, waaruit ik opmaak dat er hoogbegaafden zijn die bepaalde vooroordelen als drukkend ervaren. En dat terwijl ze zelf voelen of zeggen niet te voldoen aan 'dat beeld', of zichzelf verkeerde dingen toeschrijven wat betreft hun zelfbeeld. Mooier is waarschijnlijk nog dat betreffende coach er dus met [...]

2210, 2020

Help?! Zie je mij?

By |Label: |2s Reacties

Daar zit je dan als kind, weer verloren en zielsalleen in de klas. Weer een jaar zonder uitdaging en zonder de juiste prikkels. Atijd weer de vreemde eend in de bijt. Je klasgenootjes zien en merken dat je anders bent, anders denkt, waardoor je eigenlijk geen vrienden hebt. Je maakt hersenloos je verplichte taken; je luistert naar wat de meester of juf vertelt, doch drijven je gedachtes weg. Je bent een roepende in de woestijn, school brengt geen vreugde, iets leren doe je niet zozeer. De verveling en het gebrek aan uitdaging zorgen dat het je steeds meer tijd en [...]

Ga naar de bovenkant