Hoogbegaafde volwassenen
E-magazine voor hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde volwassenen
De kracht van anders denken
We zijn allemaal anders geboren, anders opgevoed en gevormd door onze persoonlijke ervaringen. Informatieverwerking, kenmerken van een individu, alsook diens manier van zelfregulatie wordt bepaald door neurodiversiteit: de neurologische variĂ«teit tussen mensen. Neurodivergente en neurotypische individuen Soms werd/wordt het âatypischeâ onnodig gelabeld als een stoornis of âabnormaalâ. Dat terwijl het atypische eigenlijk gewoon het âminder begrepeneâ is. In de jaren â90 introduceerde sociologe Judy Singer de termen âneurodiversâ en âneurodivergentâ. Dit als een alternatief voor tekortkomende woorden, zoals âstoornisâ. De term âneurodivergentâ impliceert namelijk een afwijking (divergentie) van het typische neurologische functioneren, zonder daarbij afbreuk te doen aan de kwaliteiten [...]
Hypersensitief of sensorisch intelligent?
Ieders perceptie van prikkels is uniek, maar we kunnen toch wel stellen dat hoogbegaafden een best diepgaande en rijk geschakeerde gevoelsbeleving hebben. Prikkelperceptie Niet enkel hebben personen met scherp afgestelde voelsprieten een meer intense stimulus ervaring dan een gemiddeld persoon. Ze weten vaak ook goed wanneer een sensorische stimulus afwijkt van een voor hen reeds gekende stimulus. Dit scherpzinnige waarnemen wordt vaak als sensorische overgevoeligheid beschouwd, maar misschien moeten we het soms wel sensorische intelligentie noemen? Prikkelgevoeligheid en -verwerking bij hoogbegaafden Prikkels kunnen emotioneel, auditief, visueel, tactiel, vestibulair, proprioceptief, interoceptief, olfactorisch (met betrekking tot geur) of/en gustatief (met betrekking tot [...]
Ik voel me dom, als hoogbegaafde
Ik heb me vaak dom gevoeld. Regelmatig begreep ik wat anderen heel vanzelfsprekend vonden niet. Daarom vond ik het in eerste instantie ook maar lastig om te ontdekken dat ik hoogbegaafd ben; toen de 'diagnose' viel, vlogen alle situaties waarin ik niet met een adequaat antwoord op de proppen kwam in mijn hoofd al voorbij. Later ontdekte ik dat de dingen die voor een ander logisch en eenvoudig zijn, voor mij enorm complex kunnen lijken â en op het moment dat ik de situatie doorzie, mijn eigen inzicht vleugels krijgt. Terwijl ik dit schrijf, zit ik in de laatste fase [...]
Begaafdheid: van IQ-test tot holistische benadering
Het niveau van begaafdheid wordt tot de dag van vandaag nog steeds bepaald door IQ-testen. Langzaam maar zeker neemt echter een meer holistische benadering het voortouw. Verschillende definitie modellen van hoogbegaafdheid Voor hoogbegaafdheid bestaan verschillende definitie-modellen. Zo bestaan er ontwikkelingsmodellen, bijvoorbeeld het multifactorenmodel van Heller dat educatieve noden voor talentontwikkeling in rekening brengt. Twee eerdere modellen, van Renzulli en Mönks, worden samengebracht met de theorie van meervoudige intelligentie (Gardner). Het model van Kieboom maakt dan weer een onderscheid tussen een cognitief luik en een 'zijnsluik', waarin het kenmerk sensitiviteit wordt opgenomen. Het andere luik, het denkluik, bestaat uit de kenmerken [...]
Hoogbegaafden en hun denken
Hoogbegaafden kunnen complexe connecties tussen verschillende vormen van informatie leggen en denken vaak na over hun eigen denken. Ze doen dus vaak aan (zelf)reflectie en trainen daarmee hun metacognitieve vaardigheden. Meta-denken Metacognitie of meta-denken is het bewustzijn van en de bewuste omgang met diens eigen gedachten, talenten en leerprocessen. Deze vorm van analyse, zelfbewustzijn en zelfregulatie is belangrijk om (leer)problemen op te lossen en moeilijke taken uit te voeren. Arborescent denken Begaafde mensen denken snel en associatief. Hun denken kent een boomachtige structuur vol vertakkingen (linken). Hierdoor kan het soms lijken alsof ze van de hak op de tak springen, [...]
Hoogbegaafden als zebra’s
Voor hoogbegaafden wordt weleens de term zebraâs gebruikt. Vooral voor de sensorisch intelligente, multi-getalenteerde out-of-the-box denkers met een arborescente denkstructuur (snel associatief denken). Ze blinken uit in vele domeinen en met hun streepjesmasker zijn ze zeker niet onopvallend binnen hun omgeving. Lees maar eens tussen de lijntjes door. Zebraâs blinken uit op meerdere vlakken âJe kan niet in alles goed zijn.â Dat hoor je mensen wel eens zeggen. Klopt, maar je kan wel op vele vlakken begaafd zijn. Dit multi-getalenteerd zijn, wordt beschouwd als een kenmerk van de zebraâs. Heb je een growth mindset en geloof je in de aanhoudende [...]
Hoogbegaafd en (niet) sociaal? Hoogbegaafdheid en vriendschappen
Als er Ă©Ă©n ding is dat ons al heel jong aangeleerd wordt, dan zijn het wel 'sociale vaardigheden/omgangsvormen'. Die basis is op zich goed; dat je leert dat je hallo moet zeggen als je ergens binnenkomt, aardig en netjes behoort te zijn naar andere mensen toe, dankjewel zeggen en dat je niet mag liegen bijvoorbeeld. Dus, zeker als kind, volg je de regels en ga je mee naar verjaardagen, bruiloften en andere sociale evenementen, want 'zo hoort het nu eenmaal'. Maar die ongeschreven regels, ook dingen zoals 'troosten' of 'loyaliteit' bijvoorbeeld, kunnen best lastig zijn voor sommigen, zeker voor personen [...]
Hoogbegaafdheid: een andere, kleurrijke en intensere manier van zijn en beleven
Voor hoogbegaafden, en feitelijk voor ieder individu, is het belangrijk dat zij zich bewust zijn van zichzelf en dat zij hun identiteit en (al) wat erbij hoort mogen ervaren en beleven. Het is in de relatie tot hun omgeving waar hoogbegaafden vaak een mismatch ervaren die kan leiden tot identiteitsontwikkeling problematiek. Over deze problematiek en andere zaken heb ik geschreven in twee voorgaande artikelen, getiteld Geef hoogbegaafden hun eigen onderwijs en Nut en noodzaak van hoogbegaafdenonderwijs In dit blog ga ik in op de positieve kanten van hoogbegaafd zijn. Het is naast het hoge IQ (130+) een andere en intensere [...]
De vlammendover
Wat is het absoluut fantastisch om ergens enthousiast over te zijn. Je hebt iets bedacht, of gelezen, of gezien, of gehoord en gevoeld en beleefd. Er moeten toch meer mensen zijn die dit interessante gespreksvoer vinden? Dit onderwerp, dat inzicht, die sensatie, dat is toch iets om te delen? De intensiteit borrelt op, je ogen fonkelen alleen al bij de gedachte aan wat je zo meteen kunt vertellen. Je entourage zal jou steunen, je bekrachtigen, enthousiasmeren, vragen stellen! Het vuur dat binnenin je brandt kan een ware vlammenzee worden, aangewakkerd door de wind van oneindig veel enthousiaste juichkreten rondom je, [...]
Water in de woestijn
Een goed opgebouwd gesprek kent in mijn beleving een inleiding, een inhoudelijk stuk en een slot. Ik vind het fantastisch als een gesprek ergens over gaat en wat mij betreft mag een onderwerp goed uitgediept worden, graag zelfs. Meestal is een inleiding goed voor ongeveer 15% van de totale inhoud. Het inhoudelijk stuk, graag met sparren en wisselwerking tussen gesprekspartners erbij, zoân 75% en het slot 10%. In gesprekken begin ik vaak vol enthousiasme aan een inleiding, met handgebaren, zorgvuldig gekozen woorden en een stem vol passie en vuur, of met gepaste ingetogenheid, al naargelang. Na amper een paar minuten, [...]
De Happy Hoogbegaafde
De vooroordelen met betrekking tot hoogbegaafden, de (mogelijke) problematiek van hoogbegaafdheid en het gebrek aan passend onderwijs zijn dingen waar ik voor strijd. Echter, deze keer wilde ik eens de positieve kanten belichten. Hoogbegaafd zijn is zeker niet alleen maar kommer en kwel. Als je kijkt naar de definitie(s) van hoogbegaafdheid (er lijkt nog geen consensus over een 'echte' definitie), dan zul je tegenkomen dat de mijns inziens betere beschrijvingen, naast het 130+ IQ, het veelal omschrijven als een manier van zijn, anders denken en met veel aandacht voor het intenser beleven van alles. Een hoogsensitieve hoogbegaafde kan bijvoorbeeld intens [...]
Hoogbegaafdheid niet (h)erkend in de hulpverlening
LONGREAD Zelfs mijn psycholoog snapt het niet. Regelmatig zijn hoogbegaafden de molen van hulpverlening al deels of geheel door geweest. Ze hebben verschillende vormen van therapie gehad, verschillende hulpverleners, ze hebben medicijnen geslikt of ze zijn thuisgekomen met een label dat later soms ook weer weerlegd is. Soms zijn ze zelfs uitbehandeld verklaard terwijl ze in hun beleving eigenlijk nog niet eens begonnen zijn met passende hulp. Wat gaat hier mis? Een voorbeeld uit de praktijk Een hoogbegaafd meisje van 13 met een verleden van een eetstoornis, zelfmutilatie d.m.v. snijden, depressie en suĂŻcidale gedachten: waar en waarom is dit meisje [...]