Er is een kogel is door de kerk: de basisschoolkinderen moeten weer naar school. Voor veel kinderen is dit goed nieuws. Ze missen hun vriendjes en vriendinnetjes, worden thuis zo langzamerhand een beetje gaar en het is zéker goed nieuws voor kinderen die het thuis moeilijk hebben!
Uit de hoogbegaafdenhoek krijg ik echter ook andere geluiden… Menig hoogbegaafd kind is niet happy op school en thuis ging het nu net een wonderbaarlijk stuk beter met ze. Maar worden ze weer teruggedrongen in het ‘standaard stramien’ (voor zover je dat in deze tijd standaard kunt noemen).
Ik zag dit ook thuis gebeuren met het werk dat ze kregen. Zo saai, veel herhaling en geen uitdaging. Waardoor mijn kind zijn werk slordig ging doen. Niet dat ik daar oké mee ben, maar ik begrijp het wèl. Het is gewoon te simpel waardoor hij zijn aandacht er niet bij kan houden. En en passant vist hij de fouten uit het onderwijsmateriaal.
Afgezien daarvan heb ik wel meer respect gekregen voor leerkrachten. Het is echt een beroep en niet iedereen is er geschikt voor. Daar zijn we wel achter na een aantal weken noodgedwongen thuisonderwijs.
Tevens, maar dat geldt voor vrijwel iedereen, heb ik respect voor hoe de dingen opgepakt zijn om ’toch door te kunnen draaien’. Ik werd er blij van om alle creativiteit bij iedereen te zien ontspruiten om (elkaar) te helpen en alles zo soepel mogelijk te laten doorlopen. Ik heb soms heel mooie, slimme en hartverwarmende initiatieven voorbij zien komen.
Ergens hoop ik (wishful thinking?) dat er echt lessen getrokken worden uit deze crisis en dat alles niet weer teruggaat naar ‘hoe het was’. Door nood gedwongen zijn er ontdekkingen gedaan waar we lering uit moeten trekken!
Er kán (door sommige ouders) meer thuisgewerkt worden, er kán per leerling beter gekeken worden naar wat ze nodig hebben en er kán meer individueel en toch samen.
Er kán gewoon méér dan iedereen ooit gedacht had, en dat heeft deze crisis wel bewezen!
The capacity to learn is a gift; the ability to learn is a skill; the willingness to learn is a choice.
Brian Herbert