De kleine hoogbegaafdheid voor dummies
Dit boek loodst je door de meest recente wetenschappelijke kennis over de levensloop van hoogbegaafden. Je leert bijvoorbeeld op welke leeftijd je hoogbegaafdheid voor het eerst kunt herkennen, wat hoogbegaafde kinderen en volwassenen nodig hebben en hoe ze tot bloei kunnen komen.

Hoogbegaafdheid is tegenwoordig een alombekende term. Weinigen weten echter wat hoogbegaafdheid inhoudt en hoe hoogbegaafdheid iemands leven beïnvloedt.

Janet van Horssen-Sollie is levenslooppsycholoog en doet wetenschappelijk onderzoek naar de levensloop van hoogbegaafden.

Steun Stichting Hoogbegaafd! door dit boek te kopen

Bestel dit boek via onderstaande link en steun Stichting Hoogbegaafd! dankzij het bol.com commissieprogramma.

Presentatie

★★★★ Recensie: Handig zakboekje dat vlot leest

Janet van Horssen-Sollie is in 2021 genomineerd door het Mensa Fonds in de categorie “Publieksaward”.  Via deze weg leerde ik ook het boek(je) De kleine Hoogbegaafdheid voor dummies kennen.

De meeste mensen kennen de reeks ‘voor dummies’ wel. De boeken maken een onderwerp op beknopte en vaak eenvoudige wijze toegankelijk voor een breed publiek.

In het licht van hoogbegaafdheid en dus de bijhorende bovengemiddelde intelligentie, vind ik de titel deze keer best onbedoeld grappig. Hoogbegaafdheid voor dummies. Een onbedoeld grappige woordspeling, zo voelt het voor mij.

Het boek kan voor iemand die hoogbegaafd is best interessant zijn, al vind ik het zelf vooral een laagdrempelig boek voor wie nog géén (of weinig) kennis heeft over het onderwerp. Zeker interessant voor vrienden, collega’s, ouders en andere familieleden die oprecht geïnteresseerd zijn in deze ‘andere’ manier van Zijn.

Na hoofdstukken één en twee, die je als lange inleiding kan beschouwen, volgen hoofdstukken drie t/m acht die de levensloop beschrijven. Daarna volgen nog twee laatste, afsluitende hoofdstukken negen en tien.

Als volwassen hoogbegaafde (met een schok lees ik op p. 111 dat ik tot de middelbare leeftijd zou behoren! :-)) vind ik alle afzonderlijk beschreven levensfases even interessant. Ze zijn namelijk allemaal herkenbaar (van peuter tot kleuter, jongvolwassene enz.) en ze werpen ook een beeld op mijn mogelijke toekomst. Voor wie zelf niet hoogbegaafd is, zijn sommige levensfases wellicht irrelevant. Misschien is het bijvoorbeeld niet bijzonder boeiend om te weten hoe jouw volwassen hoogbegaafde vriend(in) het leven ervoer toen die nog baby of puber was.

Tegelijkertijd vind ik dit net het mooie aan dit boek; het biedt informatie aan voor wie op zoek is naar kennis over hoe hoogbegaafdheid zich kan uiten tijdens élke levensfase, maar het laat zich ook per hoofdstuk lezen. Je kiest en leest wat je zelf interessant vindt, álles lezen is helemaal niet nodig om de inhoud te begrijpen.

Zo zou een verpleegkundige die in een woonzorgcentrum werkt het hoofdstuk over hoogbegaafde senioren kunnen lezen (p. 127) terwijl een kleuterjuf enkel het hoofdstuk over peuters op p. 47 zou kunnen kiezen.

Over het hoofdstuk ‘senioren’ kan ik verklappen dat ik daar zelf een ware eye-opener heb ontdekt op p. 147. Zo zou dementie bij hoogbegaafden langer onopgemerkt blijven omdat de cognitieve vaardigheden nog altijd als gemiddeld zullen worden ervaren door de buitenwereld, zelfs wanneer beginnende dementie al is ingetreden… De hoogbegaafde voelt deze verandering echter sterk binnenin zichzelf en dit kan voor veel verwarring (en leed) zorgen… iets om bij stil te staan.

Conclusie: Een klein zakboekje (totaal 168 bladzijden), dat vlot leest.

Carolien

April 2021

Wij staan het niet toe dat je deze reviewtekst kopieert naar welke website dan ook, zoals een eigen website of die van verkopers. Reshare in plaats daarvan de link naar deze pagina.

Een recensie toevoegen >