Briefjes voor Pelle
Categorie:
Genre:
Published: 2020
Op een dag, een jaar na het overlijden van zijn vader, krijgt Pelle een schoenendoos die gevuld met is grotere en kleinere briefjes en ingepakte voorwerpen. Op de briefjes staan opdrachten. Pelle is vastbesloten alles uit te voeren. Niet alleen raakt hij daardoor in grappige en bijzondere situaties verzeild, ook komen er nieuwe mensen in zijn leven die ervoor zorgen dat hij en zijn moeder het leven weer zachtjes durven te omarmen.

Briefjes voor Pelle van Marlies Slegers (bekend van Onder mijn huid, Verdrinken en Backpack) is het hartverwarmende verhaal over een 12-jarige jongen die met humor en op geheel eigen wijze de dood van zijn vader leert accepteren.

Pelle is hoogbegaafd en weet alles. Als hij te veel verdriet voelt, somt hij graag feiten op in zijn hoofd. Dat mieren een vlot kunnen bouwen om een overstroming te overleven. Dat er een naam bestaat voor de angst dat er pindakaas aan je gehemelte blijft plakken. Dat soort dingen.

Briefjes voor Pelle is een troostrijk verhaal, geschreven in een toegankelijke en prettige schrijfstijl. Met sfeervolle, full colour geïllustreerde schutbladen van illustrator Linde Faas.

Steun Stichting Hoogbegaafd! door dit boek te kopen

Bestel dit boek via onderstaande link en steun Stichting Hoogbegaafd! dankzij het bol.com commissieprogramma.

★★★★★ Recensie: Zacht en liefdevol inzicht in rouw bij een hoogbegaafde zoon

Pelle is een middelbare scholier van twaalf jaar die een jaar na het overlijden van zijn vader een doos van hem krijgt. Het blijkt een doos te zijn vol dichtgevouwen briefjes. Het zijn brieven die zijn vader hem heeft geschreven toen hij wist dat hij zou doodgaan. De briefjes zijn genummerd en iedere week mag hij een briefje openmaken. De briefjes zetten Pelle aan tot nadenken en helpen hem het verlies van zijn vader te verwerken.

Pelle heeft zo zijn eigen manier om om te gaan met ingewikkelde situaties en emoties. Zo benoemt hij in zijn hoofd allerlei feiten over een onderwerp waar hij veel van weet, om zo niet de pijn te hoeven voelen die hij voelt als hij aan zijn vader denkt.

Meerdere keren ben ik echt geraakt door het inkijkje dat we krijgen in Pelle’s hoofd en zijn. De manier waarop hij denkt, de dingen die hij weet en de verbanden die hij weet te leggen. Zo herkenbaar en zo mooi dat dit op deze zachte en liefdevolle manier zichtbaar wordt gemaakt. Ontroerend, aandoenlijk, heel herkenbaar en grappig tegelijk. Mooie, goed lopende zinnen die een duidelijk beeld scheppen. Je wordt echt meegenomen in de wereld van Pelle en wil eigenlijk niet stoppen met lezen: a) om te weten wat er nu allemaal op de briefjes staat die zijn papa heeft nagelaten, en b) om nog wat langer bij Pelle te kunnen blijven.

Marije Miltenburg

Oktober 2020

Wij staan het niet toe dat je deze reviewtekst kopieert naar welke website dan ook, zoals een eigen website of die van verkopers. Reshare in plaats daarvan de link naar deze pagina.

Een recensie toevoegen >