Hoe is het om (uitzonderlijk) hoogbegaafd te zijn? Marije Miltenburg, onze secretaris en coordinator van de Werkgroep Onderwijs, bespreekt vanaf minuut 10:45 bij RTV Drenthe dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen maar slim zijn.

“Het is meer dan slechts een hoog IQ. Bijvoorbeeld snel denken, veel nieuwe ideeën, scheppingskracht, veel behoefte aan autonomie.”

“Ik vond geen aansluiting op school. Daarom ben ik ook de Werkgroep Onderwijs begonnen bij Stichting Hoogbegaafd!. Mijn zoon heeft meer dan een jaar thuisgezeten. Inmiddels heeft hij gelukkig een goede school gevonden.”

“Hoogbegaafden denken anders, niet beter of slechter, maar ze hebben een heel andere kijk op de wereld. Vanuit het geheel, en ze gaan dan in stapjes naar beneden. In het onderwijs gaat dit andersom.”

“Ik merk dat de maatschappij vaak nog niet toe is aan de ideeën die ik heb. Bijvoorbeeld oplossingen waar de partijen waarmee ik moet denken nog niet klaar voor zijn. Ik heb me wel veel eenzaam gevoeld.”

Bij Stichting Hoogbegaafd! zijn we er voor elkaar. We verbinden hoogbegaafden en uitzonderlijk hoogbegaafden van allerlei leeftijden en achtergronden.

Beluister hier de aflevering >