Ken je een meisje met de dubbeldiagnose Autismespectrumstoornis (ASS) en hoogbegaafdheid? Wil je haar graag begeleiden en helpen in haar verdere ontwikkeling?

Pas recent krijgen autisme en hoogbegaafdheid bij meisjes meer aandacht. Om ze goed te begeleiden, informeer je je best. In deze post kun je je licht al opsteken. Lees wat die dubbeldiagnose bij meisjes zo speciaal maakt.

Diagnose

Waarom loopt het vaststellen van autisme bij meisjes moeilijker dan bij jongens?

• De symptomen bij jongens zijn duidelijker.
  • Meisjes lijken minder communicatieproblemen te hebben.
  • De diagnose duurt langer doordat meisje makkelijker ‘camoufleren’.
  • Meisjes blijven meer onder de radar.

Jongens krijgen ook vier keer meer de diagnose dan meisjes. Toch zijn er niet vier keer minder meisjes met ASS.

Zelfde autisme, ander gezicht

Autisme bij meisjes uit zich anders dan bij jongens, op verschillende momenten van hun ontwikkeling.

• Jongens scoren hoger op IQ-testen.
  • Jongens spelen op meer repetitieve en minder complexe manier.
  • Meisjes zijn beter in ‘doen-alsof-spelletjes’. Ze scoren hoger op georganiseerde spelletjes.
  • Meisjes zijn bij diagnose iets sterker in hun communicatie. Ze scoren ook beter op non-verbale communicatie, zoals oogcontact.
  • Sociale problemen verschijnen bij meisjes in de vroege puberteit, terwijl dat bij jongens gebeurt als ze kind zijn.
  • Jongens concentreren zich moeilijker vergeleken met meisjes.
  • Ongepast gedrag uit zich bij jongens meer via agressie. Meisjes trekken zich makkelijker terug en worden timide, afhankelijk.
  • Ouders en begeleiders overschatten de mogelijkheden van meisjes, vooral qua communicatie.
  • Onderzoeken tellen meestal geen meisjes op jonge leeftijd.
  • Meisjes scoren lager op vlak van autisme. Zo herken je ze niet altijd.

Dit maakt het dus moeilijker de juiste diagnose te stellen bij meisjes.

De gevolgen van het vaststellen

Zoals je hierboven al kon afleiden, uiten meisjes autisme anders. Vaak worden ze onder-gediagnosticeerd en mislopen. Schenk aandacht aan het volgende.

• Onderzoek verder als het meisje de score voor ASS net niet haalt.
  • Wees bewust dat heel wat signalen de kop op steken in de vroege puberteit.
  • Vergelijk haar gedrag en manier van omgaan met anderen met het gedrag van andere meisjes van haar leeftijd.
  • Stap af van het mannelijke beeld van autisme als je het meisje begeleidt.
  • Meisjes vertonen geen overdreven repetitief gedrag, ze hebben geen uitgesproken obsessies.
  • Onaangepast gedrag zie je via haar schuchterheid en afhankelijkheid, in plaats van opstandig gedrag.

Naast deze aandachtspunten zorgt de 1-op-1 setting voor foute verklaring. Hoogbegaafde meisjes met autisme verwerken informatie op een verstandelijke manier. In een gesprek met haar alleen, is ze in staat om beredeneerd te antwoorden. In een groep valt ze terug op haar intuïtie, wat moeilijker is. Een schoolobservatie geeft zo een realistischer beeld.

Andere camouflagetechnieken van hoogbegaafde meisjes zijn:

• kopiërend gedrag
  • afwachtende houding om alles te observeren

Zoek je begeleiding voor een goede diagnose van het meisje, houd dan zeker deze informatie in je achterhoofd. Vraag naar de kennis over hoogbegaafdheid zodat je er zeker op kunt vertrouwen dat er geen foute diagnose plaatsvindt.

© Tekst Adi van den Brande van Het Lampje | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!