Niet zomaar een beetje hoogbegaafd zijn zijn brengt een zijnswijze met zich mee, die zich doorgaans kenmerkt door een intens waarnemingsvermogen, een onuitputtelijke drang naar het opdoen van nieuwe kennis, het zien van patronen in een groter geheel, en het vermogen deze toe te passen in een andere context. Van hieruit is het fijn om nieuw te creëren en combineren, om boven standaard hokjes uit te stijgen.

Je spreekt een zekere taal die je vaker openlijk wil spreken. De uitwisseling met iemand die dezelfde taal spreekt, los van taalgebied, en toch iets heel anders doet in het leven is een sensationele ervaring, intens, passievol, maar uiteraard niet noodzakelijkerwijs een liefdesrelatie. De klik op basis van zijnswijze gaat dwars door absolute leeftijdsverschillen heen. Je weet elkaar aan te voelen als in een stroom. Zo kan je met zevenmijlslaarzen inhaken op het volgende punt zonder te hoeven uitleggen welk punt dat dan is.

Het is makkelijk om jezelf te vergeten als je niet in de overheersende windrichting waait. Veel zeer hoogbegaafden zijn bescheiden en laten het niet actief doorschemeren. Maar anders dan het simpelweg op IQ-scores te gooien, is er vooral een wezenlijk verschil. Alleen al in het waarnemingsvermogen en de manier waarop je de via verschillende kanalen binnengekomen informatie, gebeurtenissen en gedachten integreert in rijke associatievelden. En dat mag je best erkennen.

Niet elke hoogbegaafde is hetzelfde en met niet elke hoogbegaafde is er een klik. Maar de hoogbegaafde diversiteit alleen is al iets om te vieren.

Bij deze bestaat er een geheime groep voor uitzonderlijk hoogbegaafden. Toelating gebeurt alleen na intake, op aanbevelen van iemand die al lid is, of als we al bekend zijn met jou in andere groepen. Want misschien is een oogst pas succesvol als er genoeg planten bij elkaar staan in plaats van alleen in een grote weide in de volle wind.

© Tekst “Anoniem” (naam bekend bij de redactie) | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!