Vandaag in het nieuws:

Relatief meer mensen kloppen vanwege overspannenheid of een burn-out bij de bedrijfsarts aan, meldt het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten maandag op basis van landelijke cijfers.

En:

Volgens de onderzoekers leiden beroepsziekten in 70 procent van de gevallen tot tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid.

Beroepsziekte? Of meer een kwestie van ‘ken je je intrinsieke motivatie en handel je daarnaar’?

Ik denk het laatste…

Met een KernTalentenanalyse wordt duidelijk waar iemand van nature energie van krijgt. En dus ook waarvan niet. Mensen krijgen een burn-out als zij te veel beroep moeten doen op KernTalenten waar zij van nature weinig energie van krijgen: een klein KernTalent. Dat klinkt misschien logisch, maar ik zie heel veel mensen die dit inzicht in zichzelf niet hebben. Of die een competentie hebben ontwikkeld op een klein KernTalent. In dat geval zijn ze eigenlijk goed geworden in iets dat ze van nature geen energie geeft.

Onderdeel van KernTalenten is ook de behoefte aan mentale en fysieke ruimte. Of bijvoorbeeld de ruimte om autonoom te handelen. Voor iedereen is de combinatie van KernTalenten weer verschillend. En dus verschilt de oorzaak van een burn-out. Net als de weg terug.

Andersom geldt ook, dat als mensen te weinig sterke KernTalenten kunnen inzetten, zij letterlijk hun ei niet kwijt kunnen. Dit gebeurt ook als zij op een niveau lager dan hun daadwerkelijke intellectuele capaciteiten werken. In situaties waarin dit lang duurt, treedt bore-out op, met verschijnselen die vergelijkbaar zijn met burn-out. De weg terug is echter een heel andere!

Is burn-out een beroepsziekte? Voorkom een burn-out of bore-out en ontdek wat je KernTalenten zijn!

Intrinsieke motivatie kan je niet aanleren, wèl ontdekken!

© Tekst Ingeborg de Keizer van Eigen Meerwaarde | Redactie Alice K. Burridge van Green Writing | Beeld via Unsplash | Stichting Hoogbegaafd!