Laden Evenementen

Op 20 januari organiseren de Broedplaats Jongeren en de Werkgroep Onderwijs een make-a-thon met als uitdaging: Hoe kun je ervaren wat het is om hoogbegaafd te zijn, als je het zelf niet bent?

Wij zoeken diverse deelnemers: hoogbegaafd, niet-hoogbegaafd, werkzaam in en om het onderwijs, makers, creatieve mensen, beleidsmakers, politici – kortom iedereen die aan de slag wil met deze uitdaging.

Meer informatie lees je hieronder. Aanmelden? Stuur dan een mail met een korte achtergrond over jezelf naar werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl.

Een make-a-thon?

Een make-a-thon is een brainstormmethode en designprint bestaande uit zeven stappen waarbij partijen met elkaar een uitdaging aangaan waarin ze een prototype gaan ontwikkelen.

Make-a-thon: A brief but intensive experience where people gather together to hack/build/tinker and create something new. Sometimes with an attached theme (i.e., designing for good).

We gaan middels een make-a-thon een manier vinden om aan mensen (denk aan politici, bestuurders, leraren, maar ook familieleden) duidelijk te maken hoe het is om hoogbegaafd te zijn (binnen het onderwijssysteem).

Omdat het brein van hoogbegaafden net wat anders werkt dan de meeste, ontstaan er veel problemen op school. Vaak zijn mensen nog in de veronderstelling “dat sommige dingen er nou eenmaal bij horen”, zoals zo nu en dan een slechte dag, niet wetende dat het kan leiden tot een depressie, schooltrauma, burn-out en noem maar op. Helaas zijn er te veel voorbeelden van hoogbegaafden die dit meemaken om het nog toeval te kunnen noemen.

Doel

Het doel van de make-a-thon is naast het ontwikkelen van het prototype de ontmoeting, het samenzijn en met elkaar in gesprek gaan over het thema. Tijdens de bijeenkomst ontmoet je veel hoogbegaafden, hoor en ervaar je hoe het is om hoogbegaafd te zijn en welke behoeften hoogbegaafden hebben. Door middel van meerdere brainstormsessies volgens een zeven-stappen-methode komen we tot concept ideeën op het thema. We gaan gezamenlijk nadenken over praktisch toepasbare oplossingen.

We hebben zoveel mogelijk verschillende deelnemers nodig!

Samen gaan we een manier verzinnen waarop we aan iedereen duidelijk kunnen maken hoe het nou is om hoogbegaafd te zijn (binnen het reguliere schoolsysteem). Om ons te helpen hoef je helemaal niet hoogbegaafd te zijn, of veel van het onderwerp te weten. Dankzij de opzet van de make-a-thon komt ieders “expertise” goed tot zijn recht.

Mensen die nog weinig over het onderwerp weten, kunnen wellicht ideeën bedenken waar wij al lang niet meer aan gedacht hadden. Zij denken nog minder na over de beren op de weg. Of ze hebben dankzij hun expertise een hele nieuwe invalshoek.

Hoe

Deelnemers denken vanuit de eigen invalshoek mee over de uitdaging. Door de steeds wisselende samenstelling gedurende meerdere ronden word je uitgenodigd om de uitdaging op onconventionele wijze te benaderen. De dag wordt opgesplitst in twee delen; een ochtend- en middagsessie.

In de ochtend gaan we aan de slag met de probleemstelling en het ontwikkelen van een concept. In de middag wordt het concept dat die ochtend is ontworpen uitgewerkt tot mock-up, storyboard, paper prototype of direct toepasbare oplossing, product of werkwijze. Je bent van harte uitgenodigd om ook bij het middagdeel aanwezig te zijn, maar ook alleen de ochtend zal inspiratie bieden en een leerzame ervaring zijn voor alle aanwezigen.

Ervaren make-a-thon-begeleiders sturen de bijeenkomst.

Praktisch

Datum: Vrijdag 20 januari 2023

10:00-13:00 deel 1: Make-a-thon brainstormsessies (inloop vanaf 09:30 uur)
13:30-17:00 deel 2: Uitwerking idee tot direct toepasbare oplossing, product of werkwijze

Locatie: Amersfoort, locatiegegevens ontvang je na inschrijving

Deelname: Van te voren aanmelden voor de ochtend, middag of gehele dag via mail

Thema: Hoe kun je ervaren wat het is om hoogbegaafd te zijn, als je het zelf niet bent?

Dranken: Wij zorgen voor koffie, thee en water gedurende de gehele dag

Lunch: Helaas kunnen we je geen lunch aanbieden, maar nadere info over mogelijkheden volgt

Aanmelden

We hopen van harte je op vrijdag 20 januari te ontmoeten! Je kunt je deelname doorgeven via een e-mail aan Werkgroep Onderwijs: werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl.

Nu delen en meer mensen bereiken:

Ga naar de bovenkant