Op 15 april vanaf 12.00 organiseert Stichting Hoogbegaafd! het dagsymposium

GELUKKIG HOOGBEGAAFD, HOE DAN?

Op zaterdag 15 april organiseert Stichting Hoogbegaafd! voor de tweede keer een symposium over hoogbegaafdheid. Hoe word je als hoogbegaafde gelukkig? Voor de één een vraag en voor de ander een weet. Tijdens deze diverse en inspirerende dag spreken bekende en minder bekende mensen over dit thema. Keynotes, paneldiscussies en energieke voordrachten zorgen voor een onvergetelijke dag.

Onder het genot van een mooi aangeklede lunch, goed verzorgde pauze en gezellige borrel is er volop ruimte om het gesprek met elkaar aan te gaan, oude bekenden te spreken, nieuwe mensen te leren kennen en kennis op te doen dankzij de voordrachten van de sprekers. Ontmoeten we jou ook op ons symposium, samen met anderen uit heel Nederland en Vlaanderen?

Dit is het dagprogramma

12.00 – 13.00 Ontvangst met lunch en mogelijkheid tot netwerken

13.00 – 15.00 Deel 1 van het programma met inspirerende sprekers

15.00 – 15.30 – Pauze met mogelijkheid tot netwerken

15.30 – 17.00 Deel 2 van het programma met inspirerende sprekers

17.00 – 18.00 Borrel vol gezelligheid

Laat je inspireren door deze line-up

Micha Hamel

Componist, dichter en onderzoeker

Foto door Janita Sassen

Keynotespreker

Micha Hamel (Amsterdam, 1970) is componist, dichter en onderzoeker. Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door vrijwel alle belangrijke Nederlandse orkesten en ensembles. In 2008 toerde zijn tragische operette Snow White (Nederlandse Reisopera) met veel succes door het land. In juni 2012 was hij Componist in focus op het Holland Festival, waarvoor hij twee avondvullende werken componeerde: een Requiem voor ons beschavingsideaal en een interdisciplinaire voorstelling geïnspireerd op het schilderij De Rode Kimono van George Hendrik Breitner. In 2014 werd zijn avondvullende melodrama Een pure formaliteit (theatergroep Orkater) lovend ontvangen. Zijn opera Caruso a Cuba (De Nationale Opera, 2019) werd door de nationale en internationale pers geprezen. Recentelijk is hij begonnen aan een cyclus werken over de klimaatcrisis, waarvan het muziektheaterstuk Het Zwarte Raam (theatergroep Orkater, 2021) het eerste deel is.

Hij publiceerde vijf dichtbundels bij uitgeverij Atlas Contact die opvielen door fantasievol gebruik van taal en typografisch experiment. Voor zijn bundel Bewegend Doel (2015) kreeg hij de Jan Campertprijs. Sinds 2022 publiceert hij bij uitgeverij Pluim, waar in 2023 de bundel is daar iemand uitkwam. Ook maakt hij sinds 2014 in samenwerking met animatiekunstenaar Demian Albers (studio Apvis, Breda) poëtische ervaringen voor Virtual Reality. Deze installaties staan op vele festivals voor technologie, hedendaagse kunst en literatuur en trekken een divers publiek. Hun meest recente werk, Apart Samen, werd geselecteerd door het Nederlands Filmfestival en viel in de prijzen in Oostenrijk, Berlijn en Tokio. Daarnaast is Hamel bekend als dirigeercoach in het AVROTROS-programma Maestro, dat bekende Nederlanders op een vrolijke manier inwijdt in de klassieke muziek.

Van 2010 tot 2021 was Micha Hamel lector Performance Practice aan Hogeschool Codarts, Rotterdam, alwaar hij onderzoek deed naar noodzakelijke en nieuwe mogelijke ontwikkelingen in de concertpraktijk. Het onderzoeksverslag van zijn eerste onderzoek verscheen onder de titel Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw. Daarna onderzocht hij of games een geschikt medium zijn om het publiek op een kwalitatieve manier te betrekken bij klassieke muziek. Dit interdisciplinaire project, gefinancierd door NWO, heette GAMPSISS en was een samenwerking tussen Codarts, TU Delft, Erasmus Universiteit en de Willem de Kooning Academie. Sinds 2015 is hij lid van de Akademie van Kunsten van de KNAW, waar hij voorzitter van het tracé Kunst en Wetenschap is. Als Artist in Residence bij het NIAS (voorjaar 2022) werkte hij aan een boek over luisteren, dat hij hoopt binnenkort te voltooien.

Perry Knoppert

Founder & CEO van The Octopus Movement

Keynotespreker

Perry is een mad multipotentialite misfit. Je zou gek kunnen zeggen, maar dan wel op die Steve Jobs-manier van.

“Deze is voor de crazy ones, de misfits, de rebellen, de onruststokers, de bollen in de vierkante gaten… de mensen die dingen anders zien…”

Hij werd geboren in Nederland, bekend om het vrije leven, fietsen en bloembollen, en verkocht met zijn vader lampenkappen op de markt. Hij was ijverig en stond elk weekend voor dag en dauw op om zijn vader in het bedrijf te helpen. Hij adviseerde klanten van heinde en verre en had plezier in het werk, de verscheidenheid aan mensen, het snelle denken en de verbinding met klanten. Maar hij wist dat er meer in het leven was dan dit. Je zou kunnen zeggen dat er bij hem een lampje ging branden.💡

Hoewel zijn ouders zich nooit zorgen over hem maakten, voelde hij zich verscheurd tussen een mengelmoes van verwachtingen en expertise, traditioneel afgebakend door opleiding en werk. De voor velen vanzelfsprekende structuur, van school naar administratieve rompslomp en zelfs het huwelijk, was niet voor Perry weggelegd. Hij maakte er het beste van en probeerde te leveren wat van hem werd verwacht, maar niet zonder frustratie over de beperkte mogelijkheden in het leven.

Dat veranderde allemaal toen hij met zijn familie in Peking, China ging wonen. Elke dag was een ontdekking, wonderlijk anders dan de vorige. Niets ging zoals werd verwacht en dat was een grote bonus die hem succes bracht. Chinees leren was een verademing, net als het leren begrijpen van de cultuur en het vinden van een manier om er te leven. Hij zou de eerste buitenlandse taxichauffeur in China worden! Zijn wilde brein met onverwachte denkroutes maakte hem succesvol in een omgeving die volledig anders was dan zijn eigen achtergrond.

Vanuit China verkocht hij zelfs een tv-format aan de grootste tv-productiemaatschappij ter wereld. Perry denkt in nieuwe formats. Op dit moment zit hij middenin het creëren en faciliteren van een groot platform voor neurodiverse individuen, waarmee hij hen een manier biedt om hun licht helder te laten schijnen in een wereld die ogenschijnlijk slechts een enkele lampenfitting heeft, waardoor hun lampen in de schaduw lijken te staan.

In plaats van zijn ADHD-energie, zijn dyslectische voorkeur voor visueel en verbaal leren en zijn multitaskende schakelhersenen te zien als handicaps of stoornissen, werden het zijn troeven om dingen anders te zien en te doen.

Hij vond zichzelf opnieuw uit als niet-lineaire denker en startte The Octopus Movement om een verschil te maken voor andere multi-gepassioneerde mensen om hun diverse kennis en out-of-the-boxdenken ten goede te gebruiken.

“Zij veranderen dingen… zij duwen de mensheid vooruit, en hoewel sommigen hen zien als gekken, zien wij genialiteit, want degenen die gek genoeg zijn om te denken dat zij de wereld kunnen veranderen, zijn degenen die dat doen.” (Steve Jobs, 1997)

Deze spreker maken wij nog bekend!

Draagt hoogbegaafdheid een warm hart toe

Keynotespreker

Deze spreker is iemand die hoogbegaafdheid een warm hart toedraagt, zelf aan den lijve heeft ondervonden hoe het is als onderwijs niet aansluit en die zich graag hard maakt voor het doel van onze Werkgroep Onderwijs: beter passend onderwijs voor hoogbegaafden. Iemand die we regelmatig op televisie voorbij zien komen met de tofste programma’s…

Manon Jütte

Strateeg, ondernemer, kunstenares, reiziger & meer

Panellid

Drs Manon Jütte MBA is van ‘twaalf ambachten en dertien gelukken’. Ze is goudsmid, juwelier, strateeg, ondernemer, docent, pleegmoeder, coach, reiziger, schilderes en nog veel meer.

Universitaire opleidingen brachten aanzien en een goed inkomen, maar de belangrijkste leerschool waren haar reizen naar verre uithoeken van de wereld. De ontdekking van andere zienswijzen op het leven waren een openbaring. Het bracht zelfkennis en inzichten waarmee ze toegerust was om tegenslagen het hoofd te bieden. Levensbedreigende ziektes, een roerige jeugd, ethische kwesties, burgeroorlog, werkstrubbelingen, ze vielen haar allemaal ten deel. Door haar zelfkennis en hoogbegaafdheid in te zetten, kon ze deze situaties het hoofd bieden. Het lukte haar weer op te staan, door te gaan en nieuwe kansen te creëren. Hoogbegaafdheid is de rode draad in haar leven en ze is ervan overtuigd dat ze hierdoor nog leeft en het goed maakt.

Momenteel werkt Manon aan een roman over haar verblijf in de Ivoriaanse jungle. Ze hoopt dat de lokale tradities die haar inspireerden, voor anderen van nut kunnen zijn.​

Michiel van Dorp

Post Traumatische Groei-practititioner

Panellid

Ondanks en dankzij hoogbegaafd zijn, heb ik Gezondheidswetenschappen gestudeerd en ben daarin ook gepromoveerd. Ik zeg ‘ondanks en dankzij’, want deze studies gingen mij, over het geheel genomen, gemakkelijk af en ook het doen van onderzoek en schrijven van mijn proefschrift was vooral heel leuk, maar dat relateerde ik niet aan ‘hoogbegaafd zijn’. Ondanks wat ik op academisch niveau had gepresteerd, bleven mijn zelfwaardering en zelfvertrouwen bijzonder laag. Dit hing samen met het feit dat ik al jaren onder behandeling was geweest wegens een vitale depressie. In mijn geval was het dus zo dat ik met een depressie en hoogbegaafdheid blijkbaar wel kon ‘studeren’.

Hoogbegaafd zijn heeft voordelen, maar vormt ook een risicofactor. Zo ben ik dat nu gaan zien. Hoe dan? Wanneer je bij geen enkele Adverse Childhood Experience-vraag een vinkje kunt zetten, je gesteund wordt door ouders en naaste omgeving en een peer group van hoogbegaafden hebt, dan kun je je mogelijk optimaal ontwikkelen. Dat aan al die voorwaarden wordt voldaan, zal echter vrij zeldzaam zijn. Heel veel hoogbegaafden ontwikkelen zich suboptimaal tot disfunctioneel, of zelfs zelfdestructief. En veelal wordt de diepte van de problematiek juist door het hoogbegaafd zijn alleen maar vergroot, doordat je door de (veel) hogere capaciteiten en creativiteit veel langer kunt compenseren.

Zo is het mij ook vergaan. Ik moet zeker vijf (of meer) vinkjes zetten bij mijn ACE-score, wat erin resulteerde dat ik een ontwricht hechtingspatroon ontwikkelde. Heel kort gezegd houdt dit in: geen veiligheid bij mijzelf én geen veiligheid bij anderen vinden. Wanneer je dan ook nog eens geen aansluiting bij leeftijdsgenoten, snap je dat dit versterkend werkt op de toch al aanwezige problematiek. Dit alles gaan inzien, herkennen, erkennen en eruit los komen, is een lastig en langdurig proces, waar heel vaak een ‘redelijk maatschappelijk functioneren’ en de noodzaak om ernaar te kijken, vermindert of zelfs wegneemt.

Tegenover dit vergrote risico staat echter dat je als hoogbegaafde in principe zoveel in je mars hebt! Wanneer het besef doordringt dat er toch meer in het leven mogelijk is, dat er meer te genieten valt, dat je eigenlijk wat anders wil in en met je leven, dan kun je zelf op zoek gaan! Toen ik in 2020 ontdekte dat ik hoogbegaafd ben, opende dit een heel nieuwe weg naar zelfontdekking en zelfverwerkelijking.

Nadat ik al vrij snel veel positiever in het leven was komen te staan, vormde het besef en gaan accepteren hoogbegaafd te zijn, een gigantische katalysator in mijn helingsproces. Nieuwsgierigheid, leergierigheid, het krijgen van een peer group en zelferkenning maakten dat er een nieuwe wereld open ging. Zelfstudie over trauma en hoe dit te helen, vanuit allerlei perspectieven, in combinatie met het omarmen van hoogbegaafdheid, maakten dat ik mijn ontstaansgeschiedenis kon reconstrueren en begrijpen. Hiermee ging ik ook het levensverhaal dat ik mijzelf vertelde corrigeren, wat enorme gevolgen had voor de perceptie van mijzelf en de duiding van gebeurtenissen.

Ik ben nog steeds in ontwikkeling, want er is nog meer te helen en te corrigeren. Maar inmiddels ben ik zelf Post Traumatische Groei-practitioner en help ik anderen om hun weg naar hun ware zelf te vinden en te gaan bewandelen.

Als hoogbegaafde heb je absoluut de capaciteiten om echt zelf de regie over je leven in handen te krijgen, te nemen en te houden en echt gelukkig te zijn. Omarm je hoogbegaafdheid en zet het in voor je eigen heling, al dan niet met hulp en begeleiding. Dus ga via gelukkig hoogbegaafd, naar hoogbegaafd en gelukkig!

Frederique Kamp

Zelfstandig ondernemer

Panellid

Frederique Kamp (Utrecht, 1972) is na een internationale carrière van ruim 20 jaar binnen het bankwezen recent gestart als zelfstandig ondernemer. In haar werkzame leven heeft zij zich altijd verwonderd over de potentie van mensen en organisaties: waar komt deze potentie vandaan? Hoe komt deze potentie al dan niet tot bloei door het individu en/of de organisatie? Haar purpose is dan ook: Unlocking the potential of others, by unlocking mine.

Op basis van deze purpose laat Frederique zich leiden in haar werkzame bestaan en ook privé. In de zoektocht naar waar potentie vandaan komt en hoe deze te laten groeien, heeft ze vele cursussen gevolgd, boeken en wetenschappelijke artikelen gelezen, methoden uitgeprobeerd en de opgedane kennis toegepast in haar eigen leven. Vooral in dat werkzame leven, in loondienst, liep ze regelmatig vast: ze raakte snel verveeld, snapte niet dat haar verbetervoorstellen niet direct bijval vonden en die verveling en irritatie zorgen dan vaak voor een kort lontje. Geen enkele manager kon haar helpen. En zelf kon ze ook niet de vinger op de zere plek liggen: wat de onderliggende reden was voor deze dynamiek. Totdat ze zichzelf liet testen op hoogbegaafdheid.

Na het zien van het zijnsmodel van Tessa Kieboom, is Frederique op basis van het gedachtegoed van Growth Mindset van Carol Dweck en de Positive Intelligence methode zichzelf gaan trainen. Zo traint ze zich op de vier elementen van dat zijnsmodel – perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel, hoog sensitiviteit en kritische ingesteldheid – om deze om te draaien naar potentie, dan wel niet-potentie-blokkerend.

Naast deze ‘uit de hand gelopen’ hobby van gedragswetenschap en psychologie speelt Frederique saxofoon en danst, zeilt, roeit en kookt ze graag. Ze reist verder graag met haar gezin, met vriendinnen en/of alleen, waar het leren van andere culturen, keukens, dansen centraal staat, naast andere talen leren spreken.

De jongeren van Broedplaats Jongeren

Ervaringen en inspiratie

Sprekers

Met de broedplaats Jongeren van Stichting Hoogbegaafd! willen we jongeren een stem geven. We willen mét jongeren en niet over jongeren praten. Wat speelt er in hun leven? Hoe is het om hoogbegaafd te zijn? En hoe gaat het op school, wat hebben zij daar meegemaakt? De antwoorden op deze vragen zullen herkenning en erkenning creëren, zodat er inzicht, begrip én verandering kan ontstaan binnen onderwijs, zorg en politiek. Maar ook inspiratie!

Leuk je te zien op deze mooie locatie

Het symposium vindt plaats in het Hotel & Conferentiecentrum Landgoed Zonheuvel, Amersfoortseweg 98, 3941 EP Doorn, Provincie Utrecht, Nederland. Wij ontmoeten elkaar in de grote congreszaal van het Paviljoengebouw. Hier vind je een sfeerimpressie.

Bekijk de reisinformatie voor de snelste route naar deze locatie. Op het terrein is een zeer grote gratis parkeerplaats.

Speciaal hoteltarief voor jou als deelnemer

Maak je er een mooi uitje van en wil je in alle rust van het symposium genieten? Voor jou als deelnemer geldt een speciaal tarief voor je overnachting voorafgaand aan (14-15 april) en/of na (15-16 april) het symposium. Boek je overnachting(en) snel door rechtstreeks met het hotel contact op te nemen o.v.v. dat je deelneemt aan het symposium van Stichting Hoogbegaafd!

De locatie wordt omringd door prachtige bossen, dus geniet ook van de omgeving.

Dineren op locatie? Reserveer zelf je plek

Wil jij op locatie dineren? Reserveer dan zelf tijdig je plek. Laat dat vooraf aan de locatie weten door rechtstreeks met het hotel contact op te nemen o.v.v. dat je deelneemt aan het symposium van Stichting Hoogbegaafd! Laat ook weten of je graag met andere bezoekers van het symposium samen zou willen dineren of dat je liever alleen met je naasten dineert.

Ontmoet elkaar bij de Business hub en Book hub

Tijdens het symposium kun je naast het ongedwongen leren (her)kennen van andere hoogbegaafden ook de ontmoeting aangaan bij onze speciale hubs. Op die manier stimuleren we het ontstaan van mooie verbindingen!

Business hub – Wil jij in contact komen met bedrijven die hoogbegaafdheid een warm hart toedragen of met andere ondernemers die graag de samenwerking opzoeken? kom dan naar de Business hub. In de ruimte voor de conferentiezaal kun je netwerken met werkgevers, werkzoekenden, opdrachtgevers en samenwerkingspartners.

Book hub – Boekenschrijvers zullen hun boek over hoogbegaafdheid of met relevantie voor hoogbegaafden kunnen presenteren bij de Book hub. Wil jij graag in contact komen met hen? Loop dan vooral langs en ga het gesprek aan in de ruimte naast de conferentiezaal.

De veelgestelde vragen op een rij

Heb je een allergie? Geef het alsjeblieft door via symposium@stichtinghoogbegaafd.nl zodat de catering er rekening mee kan houden.

Ben je minder mobiel? Geef het alsjeblieft door via symposium@stichtinghoogbegaafd.nl zodat we er rekening mee kunnen houden. De locatie is rolstoelvriendelijk.

Wil je niet in beeld? Wij hopen natuurlijk zo veel mogelijk hoogbegaafden een gezicht te kunnen geven in de vorm van foto’s en opnames. Maar ben jij daar nog niet open over en ben je nog niet klaar om je hoogbegaafdheid aan de buitenwereld te laten zien? Geef het alsjeblieft door via symposium@stichtinghoogbegaafd.nl zodat we er rekening mee kunnen houden. Wij gaan er anders van uit dat jij zichtbaar wilt zijn voor onze fotograaf en filmploeg.

Ja! Wij verwelkomen je graag. Dus ook als je zelf niet hoogbegaafd bent of geen hoogbegaafde kinderen hebt. Diversiteit is in deze maatschappij belangrijk voor iedereen. Wil jij meer weten over hoogbegaafdheid? En vind jij het belangrijk dat alle hoogbegaafden zich optimaal kunnen ontplooien omdat er steeds meer oog voor diversiteit komt? Dan ben je hartstikke welkom om deel te nemen!

Ja, we zijn een Nederlandse ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Je inschrijving is een donatie en is aftrekbaar bij je belastingaangifte.

Je krijgt geen kwitantie, tenzij je dat verzoekt. Wil je een kwitantie? Stuur dan jouw volledige naam, adres en evt. bedrijfsnaam naar penningmeester@stichtinghoogbegaafd.nl.

Sponsor het event en geniet van deze voordelen

Ons jaarlijkse symposium heeft elk jaar een ander thema en heeft als doel hoogbegaafden positief te inspireren om het beste uit zichzelf te halen en zich bewust te worden van hun waarde in de maatschappij. Als sponsor draag je daar zichtbaar aan bij.

Wil je als bedrijf of ondernemer in contact komen met andere ondernemers om te netwerken of om wellicht nieuwe samenwerkingen op te zoeken, meld je dan aan als sponsor en word zichtbaar in de Business hub. Ook als je als bedrijf op zoek bent naar hoogbegaafde werknemers, is dit dé plek om ze te ontmoeten. We hebben speciale sponsorpakketten (Sponsordeal A en Sponsordeal B) om deel te kunnen nemen aan dit extra onderdeel van het symposium en je bedrijf onder deze interessante doelgroep kenbaar te maken.

Als je als boekenschrijver je eigen boek wil promoten, aanwezig én zichtbaar wil zijn op de Book hub, meld je dan aan. We hebben speciale tarieven voor deze stand (Sponsordeal C). Dit is ook dé plek voor schrijvers om andere schrijvers te ontmoeten.

Neem als aanbieder bij interesse in de Business hub of Book hub contact met ons op via symposium@stichtinghoogbegaafd.nl.

500,-

• 1 toegangsticket voor toegang tot de gehele dag, inclusief lunch en borrel

• Prominente stand op de Business hub met plek voor jouw banner en materialen

• Logo op slide tijdens het symposium

• Weergave met logo en headline op de inschrijfpagina van het symposium

• Weergave met logo, headline, link en omschrijving op de sponsorpagina op onze website gedurende 3 maanden

750,-

• 2 toegangstickets voor toegang tot de gehele dag, inclusief lunch en borrel

• Prominente stand op de Business hub met plek voor jouw banner en materialen

• Logo op slide tijdens het symposium

• Weergave met logo en headline op de inschrijfpagina van het symposium

• Weergave met logo, headline, link en omschrijving op de sponsorpagina op onze website gedurende 6 maanden

200,-

• 1 toegangsticket voor toegang tot de gehele dag, inclusief lunch en borrel

• Prominente stand op de Book hub met plek om jouw boeken te verkopen

Interesse? Contacteer symposium@stichtinghoogbegaafd.nl.

Stichting Hoogbegaafd! heet je alvast van harte welkom!

Stichting Hoogbegaafd! verbindt en informeert (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden. Dat doen we met bijeenkomsten, evenementen, een online community, het schrijven van artikelen en de Werkgroep Onderwijs. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan. De stichting is een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).

#hbsymposium2023

Gebruik en volg de hashtag #hbsymposium2023 voor al je live updates op Instagram, Facebook en LinkedIn. Op die manier kan je andere aanwezigen en mensen die het over het symposium hebben vinden. Voeg elkaar vooral toe! Maak je Stories op Instagram? Tag ons account dan: @stichtinghoogbegaafd.

Dit symposium wordt mede mogelijk gemaakt door

Ga voor een sponsorpakket en jouw logo, link en headline verschijnen hier.