Geestelijke gezondheid

Kind & Gezin

Deze lijst is niet gebaseerd op lidmaatschap van bepaalde beroepsverenigingen, maar op de indruk die Stichting Hoogbegaafd! krijgt van de hulpverleners. Belangrijk daarbij zijn kennis van begaafdheid, grondigheid, diepgang, integriteit, samenwerking met de hulpzoekende, oog voor de diversiteit van hoogbegaafden, en een sterke wil om een leven lang te blijven doorleren. Oftewel: ze sluiten goed aan bij de kernwaarden van Stichting Hoogbegaafd! Bovendien hebben we vanuit onze community positieve reacties over de hulpverlening ontvangen. Dit valt aan doe-het-zelf-aanmeld-overzichten of aan registraties bij beroepsverenigingen niet af te lezen. Vergoede hulpverleners kunnen zich zonder restricties aanmelden, anderen alleen op uitnodiging. Alle hulpverleners kunnen met een motivatie terecht in onze Facebookgroepen voor hulpverleners.


Utrecht

Marjolijn Peters

WOWcoaching & opstellingen

Gevestigd in Amersfoort, reizen is geen probleem.

Voor hoogbegaafde volwassenen, ouders, gezinnen en kinderen met vragen rondom hoogbegaafheid en tot je recht komen. Ik bied coaching, kindercoaching, familieopstellingen, traumaopstellingen, workshops, trainingen, diverse contactmomenten (volwassenen, ouders, kinderen), SpeelDag, Schrijfdans, Mediërend Leren, Innerlijk Kind werk. Ieder mens is uniek en verdient het om te stralen. Dat dat niet altijd lukt heeft vaak te maken met omstandigheden of patronen die zijn meegenomen uit eerdere ervaringen of de familie. Ik help je graag om te gaan stralen zoals dat bedoeld is en je verdient.

Coach (HBO+), kindercoach, therapeut systemisch werk, begeleider van Familieopstellingen en Opstellingen rondom traumaverwerking en verlangen. Volgde opleidingen op HBO, HBO+, masteropleidingen opstellingen, diverse seminars, werkte eerder zeven jaar in het onderwijs (MBO en HBO). Zelf hoogbegaafd, opgeleid in hoogbegaafdheid, moeder van een hoogbegaafd kind. Levenservaring in omgaan met tegenslag.

Pauline den Burger

PDB coaching

Gevestigd in Houten, ik werk ook indien gewenst op locatie.

Ik begeleid volwassenen in de zoektocht naar hun juiste koers. Veel van mijn cliënten zijn hoogbegaafd en lopen in hun werk tegen onbegrip, miscommunicatie of verveling aan. Samen zoeken we wat voor hen de juiste koers is om verder te gaan en weer lekker in hun vel te komen. Daarnaast begeleid ik ouders van hoogbegaafde kinderen in hun zoektocht naar het juiste onderwijs voor hun kinderen en verder de begeleiding en opvoeding van hun kinderen.  Bovendien doe ik ook ondernemerscoaching en teamcoaching bij bedrijven. Hierbij gebruik ik Q-4 Profiles. Door te leren wat je eigen communicatiestijl is en die van anderen, leert een team beter samenwerken omdat ze meer begrip hebben voor een andere stijl. Hierbij is tevens een uitgangspunt dat men gebruik maakt van zijn kwaliteiten en die verder versterkt.

Gecertificeerd coach (St!r), begeleider van (hoogbegaafde) volwassenen en ouders van hoogbegaafde kinderen, bezig met post-master opleiding Specialist Hoogbegaafdheid (ECHA). Waarschijnlijk zelf hoogbegaafd, moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Vrijwilliger voor Stichting Hoogbegaafd!


Zuid-Holland

Annelie Neuteboom

  • Soms vergoed
    Vol tot 1 november 2017!

Praktijk Sherpa

Gevestigd in Waddinxveen (Zuid-Holland). Werkgebied Zuid-Holland en in toenemende mate landelijk. Diagnostiek en behandelingen vergoed vanuit de gemeente, Wet Jeugdzorg, binnen de regio MiddenHolland (Waddinxveen, Gouda, Krimpenerwaardgemeenten, Bodegraven/Reeuwijk).

Voor hoogbegaafde, gevoelige kinderen/jongeren, ouders, scholen. Ik bied diagnostiek (begaafdheidsonderzoek, met uiteraard oog voor twice-exceptionals en misdiagnose) en begeleiding van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen die problemen ondervinden als boosheid, gebrek aan aansluiting, somberheid, ‘wie ben ik’ vragen, mindsetkwesties, angst om te stralen. Ook: niet voldoende uitdaging krijgen op school, onbegrip ervaren (vaak deels voortkomend uit een kennisachterstand) vanuit leerkracht of ouders.  Ik combineer de werkwijze van de integratieve kindertherapie met mijn kennis en ervaring rond hoogbegaafdheid. Uitgangspunten: Kijk naar het kind en kijk naar de behoeftes van het kind. Achter elk gedrag gaat een behoefte schuil. Ga er steeds vanuit dat het kind een goede reden heeft om te doen wat het doet. En ga actief op zoek naar die reden. In de integratieve therapie zeggen ze: “het kind kan het, weet het en doet het.” Spreek het kind dus aan op zijn mogelijkheden en verantwoordelijkheden, om zo zijn eigen weg vorm te kunnen gaan geven. In de behandeling  worden vooral veel spel, cognitieve gedragstherapie, creatieve elementen, psycho-educatie, beweging, Voice Dialogue en andere methoden ingezet op het moment dat het nodig is. Aanpassing van werkwijze aan kind dus! Verder bied ik ouderbegeleiding, vaak gekoppeld aan kindbegeleiding. Hierin worden, naast gespreksvoering, alle eerder genoemde methoden ingezet. Ook ondersteun ik scholen bij het vormgeven van beleid en individuele kindzorg. Daarnaast bied ik de training ‘Laat Jezelf Zien’: samen met een collega heb ik een groepstraject ontwikkeld voor begaafde, gevoelige kinderen. Waar pas je je aan en waar kies je voor erbuiten staan, hoe pas je in zonder jezelf te verliezen? Hoe gaat je om met je empathisch vermogen, met je gevoeligheid? Op welk gebied ervaar je die eigenlijk? We werken in kleine groepen, met mindsetoefeningen, lichaamsbewustzijn, psycho-educatie, filmpjes en vooral met heel veel lol! Doel is om dit concept uit te rollen naar een landelijk netwerk, waarin we, naast kinderen en jongeren, ook leerkrachten, ouders en andere volwassenen kunnen ondersteunen. Ten slotte verzorg ik oudercursussen op het gebied van begaafdheid en hoogbewustzijn.

Orthopedagoog (drs., aangesloten bij de NVO, basisorthopedagoog met diagnostische bevoegdheid), integratief kindertherapeut ECP, specialist hoogbegaafdheid (bezig met opleiding Talentbegeleider Gevorderden bij Novilo). Nascholingen EMDR, contextueel werk (Een Taal Erbij), KIES-coach, SOVA-trainer De Coole Kikker. Zelf vermoedelijk hoogbegaafd. Ik heb een hoogbegaafde, hoogbewuste dochter en een slimme, hooggevoelige dochter. Ik heb persoonlijk en als moeder het hele scala van schoolfrustraties, te weinig uitdaging, erkenning (of niet), verbindingsvragen, problemen in vriendschappen, het begeleiden van mijn eigen kind – en de onmogelijkheid daarvan –  meegemaakt.  Ervaringsdeskundige dus.

Esther Zandvliet

EMZet Nei Coach Esther Zandvliet

Gevestigd in Zoetermeer, praktijk in deeltijd aan huis.

Ik richt mij op jou als mens in het geheel. Wie ben jij, wat vormt jou en wat wil jij graag bereiken? Wat weerhoud je en welke patronen en emoties zijn niet effectief? Hoogbegaafden zijn een ster in aanpassen en hun mindset vastzetten. Alle prikkels die ze te verwerken krijgen geven evenzo veel emoties die ervaren worden. Dit leidt in heel veel gevallen tot onzekerheid, het niet benutten van je potentieel en het gevoel van uitgeput zijn. Heel veel affiniteit en ervaring met fixed mindset, het niet kunnen ontwikkelen van het potentieel, het mogen en kunnen zijn wie je bent, angsten, tics en faalangst. Ik begeleid zowel volwassenen als kinderen.

Coach (HBO+), NEI (neuro emotionele integratie, NLP (neuro linguistisch programmeren), systemisch werk en familieopsteller, EMDR en TR-EMI therapeut. Zelf vermoedelijk hoogbegaafd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen. Secretaris voor Stichting Hoogbegaafd!

Hülya Celik

lya Celik

Gevestigd in Dordrecht, maar opereer ook Nederland breed.

Mijn aanbod bestaat uit: adviesgesprekken, informatiebijeenkomsten, lezingen en ontspanningsactiviteiten. Ik geef onder andere advieshulp aan ouders van potentieel hoogbegaafde kinderen; informatiebijeenkomst voor geïnteresseerden waarin het begrip ‘intelligentie’ breder wordt bekeken dan ‘goed scoren op een IQ-test’ en workshops aan hoogbegaafden die gecombineerd is met anatomiekennis en een ontspanningsactiviteit. Mijn behandelingswijze is altijd concreet, doel- en resultaatgericht. Tijdens het (gratis)  intakegesprek zult u versteld staan, wat voor maatwerk in mogelijkheden ik kan aanbieden. Bij het advies aan ouders, zal de focus vooral liggen op de situatie in de praktijk. Door psychologische principes, inzichten en theorieën toe te passen op deze situatie, in combinatie met ruime ervaring in het onderwijs, kan ik altijd een professioneel advies geven. Als informatiebijeenkomst kan er bijvoorbeeld een training op maat ontwikkeld worden. En bijvoorbeeld bij workshop Aandacht voor H(oog)begaafdheid & Oor bieden wij een unieke combinatie van een workshop waarbij verschillende technieken en middelen voor het ontdekken van de Afrikaanse roots wordt aangeboden, met een lezing over het ontspannen van een hoogbegaafde of getalenteerde leerling. Het doel van Aandacht voor H(oog)begaafdheid & Oor is het stimuleren van het geluksgevoel bij hoogbegaafde of getalenteerde leerlingen door middel van dansen en percussie spelen. Want dansen en percussie maakt gelukkig, geeft je energie en kracht. Daarnaast is percussie spelen onwijs gezond, omdat je veel positieve energie los maakt. Muziek stelt mensen in staat intense vreugde te voelen, of andere gevoelens te ervaren. Muziek brengt sterke emoties met zich mee. Kortom dit aanbod is een hele expressieve en fysieke manier van jezelf uiten. 

Bachelor of Applied Psychology en Bachelor of Education, afgestudeerd als hbo toegepast psycholoog, gespecialiseerd op het niveau coach en trainer, gediplomeerde docent biologie en erkend als cursusontwikkelaar: “Coaching bij hoogbegaafdheid”. Zelf misschien hoogbegaafd 😉 Vrijwilligerswerk: Stichting Wezenlijk en Dordt Literair.

Nora el Azzouzi

Altaïr begeleiding

Gevestigd in Rotterdam. Ik vind face-to-face contact heel belangrijk en werk vaak met opdrachten die niet via Skype gedaan kunnen worden.

Geen specifieke doelgroepen, het is vrij open. We werken nu met volwassen en jongeren met psychosociale problematiek; psychoses, schizofrenie, probleemgedrag, depressie, etc. Mijn specialisaties zijn: systeemproblematiek (gezinsproblemen & problemen ten gevolge van gezinsproblemen in de jeugd), hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Ik hoop samen de zoektocht aan te gaan naar het ware zelf en deze te leren accepteren, te integreren (in dagelijkse leven en sociale netwerk) en door te ontwikkelen. ‘Aanpassen’ is een veelvoorkomend begrip onder hoogbegaafden waardoor ze vaak het zicht verliezen op wie ze echt zijn en wat hen gelukkig maakt. Van therapie met poppetjes tot samen abstracte tekeningen analyseren en visualisatie oefeningen, ik hoor vaak dat ik innovatief en anders werk dan men gewend is. Dit zorgt ook voor voldoende afwisseling waardoor het vooral ook leuk blijft. Naast het leuke is het vaak ook erg intens, de weg naar zelfactualisatie is een hobbelige weg. Ik word beschreven als een empathische psycholoog die ook erg confronterend, ietwat provocerend, te werk gaat. Ik geloof dat veel cliënten worden onderschat in de gewone hulpverlening. Mijn werkwijze wordt door de hoogbegaafden gewaardeerd en staat hen toe grote sprongen te maken in hun ontwikkelingen. Dat is dan ook iets waar ik voor sta als het op hoogbegaafdheid neerkomt: even genoeg afgeremd, het is tijd om in de volgende versnelling op een nieuwe destinatie af te gaan. En dan lekker op je eigen tempo doorrijden. Ik ben vooral gespecialiseerd systeemproblematiek en jeugdtrauma’s (bij hoogbegaafden). Mijn visie daarin is dat een probleem weggewerkt dient te worden vanuit de wortels. Wij werken momenteel geheel met PGB maar zijn druk bezig met het regelen van vergoeding vanuit de basiszorg.

Toegepaste psycholoog, afgestudeerd als HBO psychologe en ik verwacht in 2019 af te studeren als Msc Klinische neuropsychologie. Zelf hoogbegaafd, hoogsensitief en de bijbehorende mikmak. Een uniek individu, net als jij. Vrijwilligerswerk: zo nu dan is er een Hoogbegaafd! Samen Zijn in onze werkruimte.

Laura Klijn

  • Soms vergoed

Psychologenpraktijk De Spiegel

Gevestigd in Spijkenisse (Zuid-Holland). Vergoed aanbod bestaat uit kinder- en jeugd-GGZ, tweedelijns: algemene poli en specialistenpoli autisme.

Voor kinderen, jongeren en hun ouders, met GGZ bril indien nodig. Intelligentie-onderzoek, EMDR, ouderbegeleiding en individuele begeleiding. Je kan ook terecht met DSM-gerelateerde problematiek, zoals ADHD, Autisme, Angst- en stemmingsklachten en met vragen of problemen rond thema’s die niet in de DSM opgenomen zijn, bijvoorbeeld hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Binnen de psychologenpraktijk is maatwerk een kernbegrip. Aansluiten bij de vragen en zorgen van ouders is de beste manier om tot een goed resultaat te komen. Labels zijn daarbij soms behulpzaam, maar niet altijd noodzakelijk. Er wordt stil gestaan bij de actuele problemen, de ontwikkeling tot nu toe en indien nodig ook de voorgeschiedenis van ouders zelf. Dit heeft tot doel om een goed vervolgvoorstel te kunnen doen. Dat voorstel kan bestaan uit diagnostiek (onderzoek) en/of een begeleidingstraject. Enkele kenmerkende eigenschappen van de begeleiding: oplossingsgericht (waar willen we naartoe in plaats van waar willen we vanaf?), zo kortdurend als mogelijk (eigen kracht aanspreken en versterken), zo lang als noodzakelijk, respectvol, praktijkgericht.

Psycholoog (MSc) en Orthopedagoog (Drs.), in opleiding tot cognitief gedragstherapeut en psychotherapeut kind en jeugd BIG. Is werkzaam geweest in verschillende beleids- en onderzoeksfuncties. Naast mijn werk he bik me via verschillende cursussen en postmaster opleidingen verder gespecialiseerd in mijn vakgebied, onder andere via de postmaster opleiding tot speltherapeut, verschillende cursussen rondom the thema’s hoogbegaafdheid en ouderbegeleiding en de basiscursussen EMDR en schematherapie. Zelf hoogbegaafd en moeder van twee hoogbegaafde kinderen.


Noord-Holland

Dorien Kok

I-CARUS

Gevestigd in Huizen (Noord-Holland). Ik werk bij de kinderen thuis of op school. Indien gewenst is de school ook welkom om deel te nemen aan de sessies. Directe hulp aan ouders en school via telefoon of Skype is ook mogelijk. Ik kan ouders vaak in één gesprek op weg helpen. Dit graag op afspraak.

Praktijk in (traject)begeleiding en coaching bij leer-, gedrag- & ontwikkelingsproblemen en (hoog)begaafdheid. Ik werk met en voor kinderen, daarnaast soms ook met (jong)volwassenen. Ik laat ze graag zien dat als je het leren oppakt vanuit meerdere (zintuiglijke) benaderingen je meer grip hebt op het leerproces. Ik geef de kinderen, hun ouders en school dus eigenlijk gereedschap voor het leer- en denkproces van het kind, waardoor deze veel minder tegen obstakels aanloopt. Methodes: o.a. Ik leer anders, Taal in Blokjes en de in eigen praktijk ontwikkelde FC methode. Het woord zien, anders gezegd ‘signaleren’, is bij alles wat ik doe de kern: om een kind te helpen zijn potentie te ontwikkelen en tot bloei te komen moet je het kind zien, in alle sterke en zwakke punten. Daarbij spiegel ik wat ik signaleer, om anderen inzicht te geven in het kind, de situatie en zichzelf.

Buiten de lijntjes

De trajectbegeleiding bij vraagtekens over de ontwikkeling van een kind doe ik alleen of vanuit mijn samenwerkingsverband – Buiten de lijntjes – samen zien en kunnen we immers meer! We kijken graag verder dan etiketten en werken pre-GGZ.

Omniumschool 

(In het nieuws): Eerste Kernonderwijsschool, in opstartfase. Mijn uitgangspunt voor onderwijs is om kinderen zowel pedagogisch (sociaal-emotioneel) als didactisch (cognitief en leerstijlen) op hun eigen manier te benaderen. Het vormgeven van onderwijs begint bij de erkenning dat alle kinderen recht hebben onderwijs op maat, ook als dat betekent dat de vorm van dit onderwijs afwijkt. Zie het talent bij het kind en stimuleert deze, ook als er daarvoor van het reguliere pad afgeweken moet worden. Elk kind heeft potentie tot iets moois en groots.

Gecertificeerd coach Ik leer anders methode bij leerproblemen, Gecertificeerd coach WoordBeeldTrainer, Gecertificeerd coach F&L methode Taal in blokjes, initiator Omniumschool. Zelf hoogbegaafd en moeder van drie hoogbegaafde kinderen.

Mirjam Hildebrand

  • Soms vergoed

Psychologiepraktijk Hildebrand

Gevestigd in Haarlem. Behandelen is vergoed voor gemeenten Haarlem en Zandvoort.

Mijn expertises zijn hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, angstbehandelingen en zelfbeeld. Bij mijn praktijk kunnen kinderen en hun ouders terecht voor onderzoek en behandeling van problemen die samengaan met hoogbegaafdheid. Bij het doen van onderzoek houd ik rekening met faalangst en de kans dat kinderen onderpresteren en/of extra gevoelig zijn. Ik geef tevens uitdagende groepsbijeenkomsten voor hoogbegaafde kinderen, lezingen en individuele therapie. Het groepsaanbod is onvergoed. En voor volwassenen bied ik ook vergoed hulp – te declareren bij de zorgverzekeraar. Die hoeven niet uit de regio te komen. Verder is onderzoek af en toe vergoed.

GZ psychologe (MSc; BIG geregistreerd).


Flevoland

Claudia Benmesahel-Kruidbos

  • Vergoed

De Interactie

Gevestigd in Zeewolde. Gemeente Zeewolde vergoedt jeugdzorg middels aanvraag FLOW Cooperatie U.A.

Ik bied begeleiding bij opvoed- en leerproblematiek op basis van de Cognitieve Functies, begeleiding individueel of in groep, peuter- en KleuterPlusgroepen en observaties op school middels videoanalyse. Ik richt me op kinderen van 0 tot 18 en volwassenen.

Positief ontwikkelingspsycholoog Medierend leren®. Opgeleid tot docent I.V.P Feuerstein, MISC, Coach. Vrijwilliger voor Speelotheek Ketelbinkie: de Bolleboos afdeling. Zelf hoogbegaafd.


Gelderland

Petra Maas

Leef || Leer

Gevestigd in Zutphen.

Informeren door middel van coaching van kinderen: op maat trajecten en trainingen op gebied van mindset. Als basis dienen De handleiding voor je zelf (Manders, 2009), Het werkboek mindset (Raeijmakers,2015) en Methode ik ben een kei (Kerseboom, 2005) Eventueel aangevuld met ontwikkelen van executieve functies (Dawson en Guare, 2009). Inspireren door ervaringsgerichte workshops en lezingen voor scholen over (1) succesvolle intelligentie: talentontwikkeling door de bril van Sternberg, (2) creativity is intelligence having fun… en (3) hoogsensitief, je zal het maar niet zijn.. Interveniëren: als  freelance leerkracht beschikbaar als co-teacher op gebied van begaafdheid en HSP en als deskundige in te zetten om beleid op gebied van begaafdheid een impuls te geven. Mijn visie hierbij is dat veranderingen alleen van binnenuit plaats kunnen vinden. Zoekend naar mogelijkheden om aan te sluiten bij bestaande visie en beleid. Door concrete en pragmatische ideeën met betrekking tot onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen te vertalen naar de klas en plusklas.

CBS ten Holtens Erve

Leerkracht.

Samenwerkingsverband IJssel Berkel

Projectleider CBO Vooruitwerklab. Het CBO (Centrum voor Begaafdheids Onderzoek) is verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Dit betekent dat de opzet in inhoud van een CBO Vooruitwerklab wetenschappelijk onderbouwd is. Het theoretisch kader wordt gevormd door het model van Sternberg (2002) Tijdens de lessen wordt gewerkt met het grote Vooruitwerklabboek, deel 1 &2 (Schrover, 2010). Na een succesvolle pilot in het schooljaar 2013-2014 wordt het CBO Vooruitwerklab in schooljaar 2016-2017 voor het derde jaar binnen SWV IJssel Berkel ingezet als arrangement. Indicatie, op basis van handelingsverlegenheid van school. Na screening door het CBO wordt het arrangement al dan niet toegekend. Voorlichting en nazorg aan leerlingen, ouders en scholen op basis van een gedegen evaluatie nemen een belangrijke plaats in binnen het arrangement.

Leerkracht en ECHA specialist in gifted education en HSP expert i.o. Vermoedelijk zelf hoogbegaafd: ik herken mezelf in alle zijnskenmerken.


Noord-Brabant

Adrienne Schimmel

Talenteer Jezelf

Gevestigd in Breda, maar ik werk ook op locatie en soms via Skype.

Voor jongeren die vastgelopen zijn in het onderwijs door onderpresteren, motivatieproblemen of door OVERpresteren. Ik begeleid jongeren en volwassenen die vragen hebben rondom hoogbegaafdheid, zelfvertrouwen, richting aan eigen leven geven, moeite hebben met het nemen van beslissingen, faalangst, perfectionisme, motivatie, relaties, conflicten, erg gericht zijn op anderen en niet toekomen aan jezelf, studiekeuze en zingeving, omgaan met gevoelens, onverwerkt verdriet, boosheid, negatieve gevoelens overheersen, hoe krijg ik weer meer plezier in mijn leven? Wat zorgt ervoor dat ik gas geef of juist op de rem ga staan? Ik bied individuele coaching en talentbegeleiding, MZO: Motivatieonderzoek screening en zelfonderzoek voor jongeren op het voortgezet onderwijs, en Zelf Kennis Methode (ZKM). De ZKM is een methodiek die past binnen de narratieve psychologie. Het is een prachtige methode die de onderliggende, vaak verborgen gevoelens aandacht geeft. De onbewuste motieven die je handelen beïnvloeden en een belemmering voor je geworden zijn en je groei en geluk in de weg staan. Verstopte gevoelens die je een drive, motivatie, een doel en nieuwe richting kunnen geven. Een manier van coachen die de behoefte aan autonomie, competentie en verbinding ondersteunt en stimuleert! Dat maakt deze methode uitermate geschikt voor hoogbegaafden. Zelfontwikkeling via zelfkennis en zelfsturing. Je gevoel geeft richting! Deze vorm van coaching is geschikt vanaf een jaar of 15. Verder geef ik workshops en trainingen gericht op hoogbegaafdheid, motivatie en onderpresteren. Zelfstandig en als freelancer voor VO op Niveau.

Coach en talentbegeleider voor jongeren en volwassenen. Specialist hoogbegaafdheid, onderpresteren en motivatie als ervaringsdeskundige en als Zelfstandig Talentbegeleider en partner van Novilo, MZO1 en MZO2 gecertificeerd (Motivatie Zelf Onderzoek), ZKM coach (Zelf Kennis Methode, coaching op basis van narratieve psychologie, The Dialogue Self van Hubert Hermans), hbo gediplomeerd maatschappelijk werkster en jaren werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als zorgconsulent voor hoogbegaafde leerlingen. Ik herken heel veel in mijn kinderen en andere hoogbegaafden. Zelf een drop-out die pas na het voortgezet onderwijs de lol van het leren heeft ontdekt, hooggevoelig, perfectionistisch, het anders voelen en idealisme, een enorme drive, brede interesse en leergierigheid waardoor ik ook steeds afwisseling zocht en een zeer gevarieerde cv heb en moeite had met kiezen. Ik voel echt aansluiting en een klik bij hoogbegaafden, maar heb mijzelf niet aan een test onderworpen. Veel informatie die ik tijdens mijn zoektocht als ouder heb verzameld staat hier en hier bij elkaar om weer andere ouders maar ook leerkrachten te ondersteunen in hun zoektocht. Daarnaast ben ik actief op een forum. De afgelopen periode heb ik veel tijd geïnvesteerd in een website voor jongeren om zo voor hen een plek creëren waar ze meer zicht kunnen krijgen op wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en waar hun mogelijkheden liggen. Een plek waar ze in contact kunnen komen met anderen en zo weer lekker in hun vel komen te zitten. Herkenning, erkenning en verbinding zijn erg belangrijk als je jezelf nog volop aan het ontdekken bent.


Vlaanderen

Adi van den Brande

Het Lampje

Gevestigd in Heverlee, werkt ook op locatie bij het gezin, op scholen voor schooloverleg, en via Skype.

Oprichter van dit adviesbureau, vanwaaruit ik ouders begeleid van hoogbegaafde kinderen en kinderen met autisme, zodat ze zelf terug de kracht hebben om hun kind te kunnen laten openbloeien tot een mooi en gelukkig kind. Het is een plaats waar je kan thuiskomen met je zorgen. Vanuit een blijvend geloof in eigen krachten en talenten van ouders en kinderen, zoeken we samen naar oplossingen. Hierbij staat het geloof in eigen kunnen en eigen verandering centraal. Erkenning en grondige wetenschappelijke achtergrond vormen de basis van de begeleidingen. Aanbod voor ouders: individuele begeleiding, groepssessies over autisme, hoogbegaafdheid en algemene opvoeding, infomomenten over autisme en hoogbegaafdheid. Aanbod voor kinderen: individuele begeleiding, groepssessies over leren leren en mindset: geloof in eigen kunnen, weg faalangst!

Coach, gespecialiseerde opleidingen in hoogbegaafdheid, autisme, talentgedreven werken met kinderen, ontwikkelingsgericht opvoeden volgens Feuerstein, en psycholoog in opleiding. Zelf hoogbegaafd en ervaringsdeskundig als moeder van, die zich enorm herkent in alles wat te maken heeft met hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid.

Els de Wit

Talentvol

Gevestigd in Bornem. Voor Platform Plus voorzien we op lange termijn begeleiding in een bredere regio.

Individuele begeleiding hoogbegaafdheid, Individuele begeleiding studiemethodiek, Schoolgesprekken, Aanbod van extra uitdaging, Groepstrajecten filosoferen met kinderen en jongeren, Infosessies en workshops.

Platform Plus

Individuele begeleiding, ook overdag: hoogbegaafdheid, thuisonderwijs, … Uitdagingsmateriaal, Groepstrajecten overdag: projectmomenten en studiemomenten,  Infosessies en workshops, Congres thuisonderwijs.

Coach hoogbegaafdheid, plusklasbegeleider, begeleider filosofieklasjes, begeleider studiemethodiek. Ook niet-hoogbegaafde kinderen en jongeren kunnen bij mij terecht voor studiemethodiek. Master Meertalige Communicatie, Diploma lerarenopleiding, opleiding UA Filosoferen met kinderen en jongeren (i.o.), nascholingen bij o.a. Novilo. Vrijwilligerswerk: Vrijwilliger voor Stichting Hoogbegaafd i.o. Zie vrijwilligers. Zelf hoogbegaafd.

Sabine Sypré

  • Vergoed

Hoogbloeier

Bedient heel Vlaanderen.

Wij bieden individuele begeleiding en groepsbegeleiding, intelligentietesten, kennisoverdracht, pedagogische studiedagen/nascholingen/opleidingen en ontwikkelen materialen. Wij zijn er voor ouders van hoogbegaafden, professionelen (scholen, leerkrachten, psychologen, psychiaters, artsen, coaches), kinderen en jongeren die hoogbegaafd zijn en volwassen hoogbegaafden.

We zijn een expertisecentrum hoogbegaafdheid met coaches en psychologen. Oprichtster Sabine Sypré is ECHA-Specialist in Gifted Education en voorzitter van gezinsvereniging Bekina. Ons team bestaat uit leerkrachten, coaches en psychologen die de opleidingen bij Hoogbloeier hebben gevolgd. Al onze medewerkers zijn hoogbegaafd.

Veronique Minnebo

De Talentenhaven

Gevestigd in Berchem (Antwerpen), klanten vanuit heel Vlaanderen. Ik bied ook e-coaching en eventueel begeleiding via Skype.

Ik ben coach en adviseur hoogbegaafdheid en begeleid en geef advies omtrent hoogbegaafdheid aan hoogbegaafde kinderen, jongeren en hun ouders, zowel individueel als in groep. Ik geef ook advies aan leerkrachten en andere professionals. Meer specifiek werk ik ook graag en goed met (vermoedelijk) hoogbegaafde ouders, waarbij niet enkel de hoogbegaafdheid van het kind en de specifieke opvoedkundige uitdagingen aan bod komen, maar ook wordt gekeken naar de eigen hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit, de eigen rol in het gezin en daaruit volgende dynamiek en het eigen verleden als hoogbegaafd kind. Ik bied inhoudelijk en praktisch advies, coaching rond leerstrategieën, onderpresteren, executieve vaardigheden, psycho-educatie, leerstofaanpassing en –aanbod voor hoogbegaafden, een Traject Mindset voor kinderen (individueel en in groep), begeleiding rond beelddenken (Methode ‘Ik leer anders’), oudercoaching individueel of als ouderpaar, en lezingen en workshops voor ouders en/of professionals.

Studio O

Samenwerking wat betreft begaafdheidsonderzoek. IQ- en geheugenonderzoek door Studio O met multidisciplinair overleg; intake met anamnese, spelobservatie, analyse vragenlijsten (Sidi-protocol en/of Hoogbegaafdheid in zicht), verslaglegging en eindadvies door mezelf.

Zitdazo

Via deze organisatie geef ik organisatie lezingen en workshops over heel Vlaanderen.

Coach en adviseur hoogbegaafdheid. Mijn basisdiploma is Master in de toegepaste taalkunde: Vertalen. Dat heeft niet zoveel te maken met wat ik nu doe (alhoewel). De relevante opleidingen voor mijn huidige praktijk: ECHA Specialist in Gifted Education i.o. (moet de scriptie nog schrijven); verder basisopleiding hoogbegaafdheid via Hoogbloeier Gent, gecertificeerd Ik Leer Anders-begeleider (beelddenken), gecertificeerd Talent-Vaardig Begeleider (Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal). Na de ECHA-opleiding hoop ik te starten met een opleiding psychologie aan de OU. En tot slot (maar niet in het minst) autodidact (lectuur, online cursussen via vb. Coursera, Novilo, bezoek aan conferenties, symposia, nascholingen en workshops rond neurofysiologie, psychologie, pedagogie, didactiek, coachingtechnieken, logopedie, genetica, ADD en autisme etc.). Alhoewel dit geen formele bewijzen van deskundigheid oplevert, vind ik ze zelf van een groot belang en belangrijke meerwaarde. Ik heb geen officiële verklaring van hoogbegaafdheid, maar vanuit mijn kennis en ervaring, en gezien mijn vader, broer én kinderen het zijn, vermoed/herken ik ook bij mezelf hoogbegaafdheid. Op dit moment heb ik weinig nevenactiviteiten. Mijn gezin met drie hoogbegaafde kinderen met leerproblematiek, voor wie ik de facto vrijwel alleen insta, en mijn praktijk die ik met hart en ziel run, laten me weinig andere ruimte.