Zeer hoogbegaafd

Voor zeer, extreem en uitzonderlijk hoogbegaafde (jong)volwassenen en ouders van zeer, extreem en uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen

Het beantwoorden van de drie intakevragen met je lidmaatschapsverzoek is voor Zeer hoogbegaafde kinderen verplicht. De groep Zeer hoogbegaafde volwassenen is een geheime groep: toelating gebeurt alleen na intake, op aanbevelen van iemand die al lid is, of als we al bekend zijn met jou in andere groepen. Correspondentie over geheime groepen gebeurt via de Facebookpagina.

Hoogbegaafd! Zeer hoogbegaafde kinderen

Zeer hoogbegaafde kinderen hebben een intens waarnemingsvermogen, een onuitputtelijke drang naar het opdoen van nieuwe kennis, het zien van patronen in een groter geheel, en het vermogen deze toe te passen in een andere context. Ze integreren de via verschillende kanalen binnengekomen informatie, gebeurtenissen en gedachten in rijke associatievelden. Zeer hoogbegaafde kinderen zijn wezenlijk anders: ze spreken een zekere taal die ze vaak niet met leeftijdsgenoten kunnen spreken. Uit gebrek aan aansluiting, onveiligheid en gebrek aan erkenning op school komen ze ook vaak thuis te zitten. Soms biedt zelfs het voltijds hoogbegaafdenonderwijs niet voldoende uitdaging voor deze kinderen. Deze groep is traumasensitief en inclusief: er wordt veel rekening gehouden met asynchrone ontwikkeling en dubbelbijzonderheid. Zeer hoogbegaafd betreft hier een verzamelnaam voor zeer, uitzonderlijk en extreem hoogbegaafd. In Nederlands taalgebied wordt doorgaans niet gedifferentieerd tussen deze in elkaar overlopende niveaus, maar als deze behoefte bestaat, bestaan er binnen Hoogbegaafd! mogelijkheden.

400+ leden

Hoogbegaafd! Zeer hoogbegaafde volwassenen

Zeer hoogbegaafd zijn brengt een zijnswijze met zich mee, die zich doorgaans kenmerkt door een intens waarnemingsvermogen, een onuitputtelijke drang naar het opdoen van nieuwe kennis, het zien van patronen in een groter geheel, en het vermogen deze toe te passen in een andere context. Je spreekt een zekere taal die je vaker openlijk wil spreken. Veel zeer hoogbegaafden zijn bescheiden en laten het niet actief doorschemeren. Maar anders dan het simpelweg op IQ-scores te gooien, is er vooral een wezenlijk verschil. Alleen al in het waarnemingsvermogen en de manier waarop je de via verschillende kanalen binnengekomen informatie, gebeurtenissen en gedachten integreert in rijke associatievelden. En dat mag je best erkennen. Als het op wetenschap aankomt zijn wij wetenschappelijk. Zeer hoogbegaafd betreft hier een verzamelnaam voor zeer, uitzonderlijk en extreem hoogbegaafd.

25+ leden

Intake

Highly gifted

For highly, profoundly and extremely gifted (young) adults