2012: Hedy. Feministe, politica, actievoerster

Waar Hedy d’Ancona ook komt, ze trekt de aandacht, al een leven lang. Met haar gevarieerde en enerverende loopbaan in het cabaret, bij de televisie, als oprichtster van Opzij en Man Vrouw Maatschappij (MVM) en geruime tijd in de Haagse en Europese politiek, behoort Hedy d’Ancona tot de inner circle van het Amsterdamse culturele leven, samen met haar partner Aat Veldhoen.

Leonoor Meijer zoomt in op twee belangrijke kernthema’s in Hedy’s leven. Als Hedy nog maar een kind is, sterft haar Joodse vader in een werkkamp bij Auschwitz en komt haar moeder er alleen voor te staan. Deze gebeurtenissen leiden ertoe dat Hedy in haar persoonlijke en politieke leven strijdt voor een fatsoenlijk immigratiebeleid en feminisme. In alles voelt Hedy de noodzaak geen dag onbenut te laten, omdat ze beseft ‘hoeveel benarder het leven kan zijn’.

Genre: Biografie, Kunst & Ontwerp
By |2018-05-17T14:14:51+00:00januari 1st, 2012|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.