Hoogbegaafd! Nieuwsbrief – Januari 2018

Nieuwe artikelen

Titels van artikelen zijn aanklikbaar

Belevingswereld

>Het stigma | Erik van Beesten

>Een zeldzaam gewas | Alice Karen

>Het functieprofiel | Alice Karen

Dialoog

>De leeuw, het hertje en de danser | Ilona Kuis

Opinie

>Scouten van talent: voetballen versus hoogbegaafdheid | Ingeborg de Keizer

Alles lezen

Testimonials

Gevoel van thuiskomen

Als zelf te laat geconstateerde hoogbegaafde ben ik destijds met de Hoogbegaafd! Facebookgroepen in aanraking gekomen wat voor mij een gevoel van ‘thuiskomen’ was. Achteraf bekeken een stortvloed van ‘vallende kwartjes’ door zowel erkenning als herkenning op de punten waarvan ik zelf altijd dacht nu eenmaal een beetje vreemd te zijn. Dat bleek dus waar, maar niet als enige ;).

De Facebookgroepen zijn een absolute aanrader voor mensen die er nog maar net achter zijn of wellicht nog twijfelen over het ‘hoogbegaafd zijn’. In mijn ervaring is het onderlinge contact van ‘de community’ via Facebook open, fatsoenlijk, hartelijk en dankzij mij ook erg leuk ?

Er is vrijwel onbeperkte ruimte voor het stellen (of volgen) van vragen met meer specifiek gerichte groepen voor verschillende doeleinden zoals regionale informatie en activiteiten, filosofie of commercie. Maar er zijn natuurlijk ook ‘luchtiger’ onderwerpen zoals bijvoorbeeld ‘religie’ en ‘kwantum fysica’.

Als eeuwige optimist (of is het dat perfectionistische aspect van hoogbegaafdheid?) kan ik het eigenlijk niet voor mijzelf verantwoorden 5 sterren te ‘geven’, maar ik heb na vrij serieuze overweging besloten dit toch te doen omdat ik 80% een bijna beledigende waardering vind voor hetgeen waar het voor staat.

Markus Boxum

Testimonial schrijven

Geschreven in 2017

In 2017 publiceerden we maar liefst 82 artikelen geschreven voor en door hoogbegaafde volwassenen. De artikelen werden geschreven door Ilona Kuis (20 in totaal), Alice Karen (15), Ingeborg de Keizer (7), Erik van Beesten (6), Alicia Puik (4), Martine van der Reijden (4), Stephany Daal (4), Lotte van Lith (4), Laura (4), Hiranthi Herlaar (3), Daniëlle Mers (2), Anoniem (2), Tessa Faber (2), Herman de Pagter (1), Tina Broekema (1), Martin Apistola (1), Emmy (1) en “(R)evolutionary Me” (1). We wensen jullie een fantastisch 2018.

>Onze artikelen over hoogbegaafde volwassenen uit 2017

In 2017 publiceerden we 29 artikelen over hoogbegaafde kinderen. De artikelen werden geschreven door Laura (6), Alicia Puik (5), Adi van den Brande (4), Ingeborg de Keizer (4), Hiranthi Herlaar (2), Martine van der Reijden (1), Marjolijn Peters (1), Ilona Kuis (1), Peter Smulders (1), Martin Apistola (1), Alice Karen (1), Vera Licee (1) en Edith (1). Maak gebruik van een moment van zelfreflectie en bezinning aan de hand van de artikelen en we wensen jullie kinderen ook in 2018 veel succes in het onderwijs en daarbuiten.

>Onze artikelen over hoogbegaafde kinderen uit 2017

Met veel plezier presenteren we jullie bovendien de lijst met onze meest gelezen artikelen uit 2017. Deze is gebaseerd op bezoekersaantallen. De lijst laat zien welke onderwerpen het breedste publiek bereikten en zegt dus iets over welke onderwerpen er actueel zijn onder een grote, niet zozeer specifieke groep hoogbegaafden. Veel leesplezier!

>Onze 30 populairste artikelen uit 2017

Benefietdiner

Eet mee en doneer!

Dankzij jou kunnen we als non-profit onze activiteiten voor en door hoogbegaafden blijven ontplooien en uitbreiden. Bijvoorbeeld met een jaaractiviteit, symposia, weekendjes weg en andere interactieve programma’s. Zo kunnen we steeds meer waarmaken binnen onze kerndoelen: Verbinden, Informeren en Onderzoeken. Daarvoor zijn jouw bijdragen van harte welkom.

Doneren aan een mooi doel is nog leuker als je er ook nog een fijn dinertje bij krijgt met interessante tafelgesprekken. En dat op zaterdag 20 januari vanaf 18.00 voor een bedrag van ten minste 30 euro. Ook al richten we ons op hoogbegaafden, voor deelname aan het benefietdiner hoef je dat niet per se zelf te zijn.

In een goed met auto en OV bereikbaar Almere mag je van het volgende menu gaan genieten.

Voorgerecht: Gevulde paprika met fusilli, pesto en mozzarella en frisse salade van veldsla met verse dille, yoghurtdressing, paprika en kalamata olijven

Hoofdgerecht: Lasagne bolognese, vegetarische variant desgewenst mogelijk

Nagerecht: IJsje met karamelsaus en/of chocoladesaus en/of slagroom

Dranken: Witte en rode wijn, verse jus d’orange, versgemalen koffie en het grootste thee-assortiment van Almere

Kom je ook?

Je aanmelding telt pas als je hebt gemaild. Dit kan via onderstaand formulier. Graag je menuwensen doorgeven, inclusief eventuele allergieën en dieetwensen. Als je geen voorkeur hebt krijg je de vleesgerechten. Er is plaats voor maximaal 7 bezoekers.

Logeerplek voor vrienden van ver

Voor wie van ver komt stel ik een logeerplek beschikbaar (eenling dan wel koppel). Daarbij stel ik ook een eigen badkamer beschikbaar. Geef het door als je de logeerplek wenst te gebruiken.

Online community

Nieuw: Facebookgroep Hoogbegaafd! Grootouders

Hier kan je een diversiteit aan topics plaatsen die je als hoogbegaafde 60+’er bezighouden.

LinkedIn groep Stichting Hoogbegaafd!

Deze groep focust zich op onze activiteiten en artikelen.

Advertentie

Stichting An Meaisín Dénártha (ANMD)

Wij zijn Stichting An Meaisín Dénártha (ANMD). Vertaald in het Engels betekent de naam “The Binary Machine”, De Binaire Machine. Dit verraadt het al, we doen iets met computers. Wij zijn een leer- en kennisplatform op het gebied van ICT en alles daar omheen.

Wat bieden wij?

• Virtual Private Servers (VPS) en gerelateerde diensten (beheer, webhosting, email)
  • Advies en ondersteuning op ICT vlak aan individuen en organisaties
  • Lezingen, gastcolleges en workshops (bijvoorbeeld over IPv6, Proxmox, onze eigen infrastructuur, maar ook hoe we voor andere partijen zaken hebben ingericht)
  • Een enthousiaste community met mensen die van elkaar willen leren door het opzetten van projecten voor zichzelf en voor anderen (de stichting, maar ook externe partijen zoals andere stichtingen en verenigingen)

Door met elkaar gebruik te maken van onze diensten, door opzet en beheer van diensten voor anderen, door te experimenteren in ons testlab en het bijwonen en geven van lezingen, gastcolleges en workshops vergroot je je kennis en je netwerk.

Dit is het doel van de stichting in een notendop.

Hoe kun je bijdragen aan Stichting ANMD?

• Word vrijwilliger
  • Neem een betaalde dienst af
  • Maak een donatie over op NL18 TRIO 0391 1201 07 t.a.v. Stichting An Meaisín Dénártha
  • Praat met ons over sponsoring of samenwerking
  • Like en share onze Facebook pagina
  • Vertel je werkgever, je vrienden en iedereen die je kent wie we zijn en wat we doen

Interesse?

Kom langs in onze Facebook groep, neem contact op met voorzitter Harmen de Ruiterstuur een mailtje, of bekijk onze diensten & prijzen.

Je mag uiteraard ook gezellig mee praten in ons IRC kanaal:

IRC (directe link) #anmd @ OFTC (irc.oftc.net)
Webchat #anmd @ OFTC (irc.oftc.net)
By |2018-07-24T19:57:03+00:00januari 1st, 2018|Nieuws|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.