Hoogbegaafd! Overzicht: Onze artikelen over hoogbegaafde volwassenen uit 2017

In 2017 publiceerden we maar liefst 82 artikelen geschreven voor en door hoogbegaafde volwassenen. We hebben ze nog even op een rijtje gezet. De artikelen werden geschreven door Ilona Kuis (20 in totaal), Alice Karen (15), Ingeborg de Keizer (7), Erik van Beesten (6), Alicia Puik (4), Martine van der Reijden (4), Stephany Daal (4), Lotte van Lith (4), Laura (4), Hiranthi Herlaar (3), Daniëlle Mers (2), Niek Verhage (2), Tessa Faber (2), Herman de Pagter (1), Tina Broekema (1), Martin Apistola (1), Emmy (1) en “(R)evolutionary Me” (1).

Mocht je een (vuurwerk)knallende jaarwisseling maar niks vinden en liever op de bank zitten met tablet en noise-cancelling headphones, lees dan eens via dit lijstje wat bij. Wellicht vind je aan de hand van de artikelen ruimte voor zelfreflectie en bezinning. We wensen jullie een fantastisch 2018.

Januari

#1

Het zelf wel redden | Alice Karen

“Jij redt het wel.” Als ik het wel red, impliceert dat, dat ik op mezelf ben aangewezen, en niemand mij ooit hoeft te helpen. Het impliceert dat ik sterk ben en goed in van alles, maar op die erkenning volgt dat ik voor mijn welbevinden geen hoor en wederhoor nodig heb.”

>Verder lezen

#2

Te veel? | Laura

“De een kan meer aan dan de ander, naar het veelal schijnt. Maar te veel, ècht te veel is een gedachtegoed, stapje voor stapje doorgaan een levenswijze. Of een wijze levensles? Deze kreeg ik van een wijze oudere dame: “Wees zoals het riet dat buigt, want de boom kan breken in een storm.”

>Verder lezen

#3

Zwakbegaafd wordt moeilijk herkend. Hoogbegaafd net zo… | Ingeborg de Keizer

“Vandaag was in het nieuws dat psychiaters moeite hebben met het herkennen van zwakbegaafden. Waardoor behandelingen niet altijd goed worden ingezet. Ik ben van mening dat hoogbegaafdheid net zo goed slecht wordt herkend.””

>Verder lezen

#4

De maatschappelijke erkenning van hoogbegaafdheid behoeft nuance, eerlijkheid en volledigheid | Alice Karen

“Experts en belangenbehartigers van hoogbegaafden dienen niet slechts uit eigenbelang te handelen, bijvoorbeeld vanuit commerciële belangen, maar zich er sterk van bewust te zijn dat zij een grote verantwoordelijkheid dragen voor het aanjagen van het maatschappelijke welzijn en de beeldvorming van zowel hoogbegaafde kinderen als volwassenen.”

>Verder lezen

#5

Suïcidaliteit en hoogbegaafdheid: Een literatuurstudie | Martin Apistola

“Mijn paper is het resultaat van een literatuurstudie in 2015 en 2016 met betrekking tot zelfmoord onder hoogbegaafden en de status quo in het bestaande onderzoek.”

>Verder lezen

#6

Puzzelstukjes op z’n plek – 1 | Hiranthi Herlaar

“Ik was een zorgenkindje. Astma, koemelkallergie en allergisch voor honden en katten. Huilen deed ik praktisch de hele dag en mijn broer heeft niet lang na mijn geboorte daarom aan mijn ouders gevraagd of ze alsjeblieft de poezen weer op konden halen en mij weg doen. Kinderlijke onschuld.”

>Verder lezen

#7

Puzzelstukjes op z’n plek – 2 | Hiranthi Herlaar

“Ik geloof dat het mijn derde verjaardag was dat ik een jongetjespop kreeg. Pukje. Ik was op slag verliefd, zoals peuters dat kunnen. Ik had wel te horen gekregen dat ik de pop niet mee mocht nemen naar buiten, maar ik wilde de pop zo graag laten zien.”

>Verder lezen

#8

Puzzelstukjes op z’n plek – 3 | Hiranthi Herlaar

“Ik keek ontzettend uit naar het klaar zijn met school. Geen docenten of huiswerk. Niet continue bezig moeten houden met zaken die me opgedrongen werden. Helaas bleek het ‘eindelijk werken’ niet zo heel veel te verschillen van school.”

>Verder lezen

Februari

#9

Gezien in onzichtbaarheid | Alice Karen

“Ik voelde er niets voor om tussen het oponthoud de kreten te horen over gemiste aansluitingen en hoe asociaal het zou zijn om zelfmoord te plegen op het spoor. Toegegeven, er zijn andere mogelijkheden, en aan preventie valt nog veel te doen.”

>Verder lezen

#10

Transfer | Laura

“De vraag kwam of ik een kort stukje over transfer in combinatie met hoogbegaafdheid wil schrijven. Het is 02:30 uur en ik zet mijn laptop wel even aan, van uitstel komt afstel of anders verdrinkt het idee tussen de tig andere projecten en opdrachten tijdens deze voorjaarsvakantie.”

>Verder lezen

#11

Hokjesgeest uit de fles? | Ingeborg de Keizer

“Ligt dit aan mij? Ben ik de enige die niet erg uit de voeten kan met hokjes binnen organisaties? En dan bedoel ik het hokjesdenken in functies. Functiebeschrijvingen. Functiehuizen. Functiewaardering. En dan het liefst eenheidsworst. Met ‘7 resultaatgebieden’ en ’12 competenties’ waar iedereen die die functie uitoefent aan moet voldoen.”

>Verder lezen

Maart

#12

Wijsneus, betweter, bijdehandje | Laura

“Bijna niemand heeft er problemen mee om hoogbegaafden openlijk irritant te noemen, en ze te pas en te keur bijnamen te geven. Vele hoogbegaafde kinderen en tieners worden op school gepest en buitengesloten. Dit gebeurt op volwassen leeftijd op de werkvloer en op latere leeftijd in verpleegtehuizen meestal nog.”

>Verder lezen

#13

Week van de hoogbegaafdheid 11-19 maart 2017? | Ingeborg de Keizer

“Hoogbegaafdheid op een positieve manier onder de aandacht brengen. Dat is het doel van de Week van de hoogbegaafdheid die van 11-19 maart wordt gehouden. Goed idee denk ik dan meteen. En direct daarna: of toch niet?”

>Verder lezen

#14

Het bewaken van je capaciteiten | Alice Karen

“In de academische gemeenschap dansen degenen met tijdelijke aanstellingen op een vulkaan. Om de zoveel tijd rommelt hij weer en een uitbarsting ligt steeds op de loer. Dan is het maar de vraag wie er blijft en de vruchtbare aarde rondom de vulkaan belangrijker vindt dan de periodieke uitbarstingen, en wie er überhaupt mag blijven zaaien en oogsten.”

>Verder lezen

April

#15

Over niet gemiddeld zijn denken we niet gemiddeld? | Ingeborg de Keizer

“Een gemiddeld IQ is 100. Iemand met een IQ van 70 valt op. Die is niet gemiddeld. En veel mensen zullen zo iemand ietwat raar vinden. Al zeggen we dat meestal niet want dat hoort niet. Wel vinden we het vaak logisch dat we deze mensen begeleiding bieden. Een beschermde werkplek. Een begeleider, een coach.”

>Verder lezen

#16

“Ik heb een autoriteitsprobleem” | Ilona Kuis

Cliënt: “Ik waarschuw mijn leidinggevenden ook altijd van tevoren, luister ik heb een autoriteitsprobleem, dus houd d’r maar rekening mee en zit niet te veel op mijn nek.”

>Verder lezen

#17

“Ik kan niet voor 9:00 uur opstaan” | Ilona Kuis

Cliënt: “Van mijn werkgever moet ik elke werkdag uiterlijk om 9:00 uur op kantoor zijn, maar dat lukt me dus niet.”

>Verder lezen

#18

∞ | Alice Karen

“Ik ben niemand en nergens. Hallo wereld, je kende me misschien in een vorig leven. Wat moet je met me aan? Structuren en systemen zijn log en staan in de weg. Zal ik zelf iets maken? Wat dan? Hoe kan ik dovemansoren van gehoorapparaten voorzien?”

>Verder lezen

#19

“…weet jij mij beter dan ik?” | Emmy

“Mij bekruipt het gevoel dat ik geen tijd te verliezen heb. Na 10 jaar schipperen tussen mijn kennis als verpleegkundige en het mantelzorgen voor mijn 86-jarige hoogbegaafde en hoogsensitieve moeder, ben ik, hoogbegaafde en hoogsensitieve dochter, sinds krap twee weken ontslagen uit mijn voor haar noodzakelijke en voor mij onvermijdelijke rol van haar spreekbuis.”

>Verder lezen

Mei

#20

“Zo ben ik nu eenmaal” | Ilona Kuis

Cliënt: “Nou, dat jolig omgaan met de lastige kanten van het leven, niet echt bij dingen stilstaan, zo ben ik nu eenmaal, dat is mijn stijl.”

>Verder lezen

#21

Ik mag weer mezelf zijn van mezelf | Stephany Daal

“Hoogbegaafd dus. Alle stukjes vallen meteen op hun plek. Mijn enorm sterke wil die ik al van jongs af aan heb, de ingewikkelde zaken die ik me al afvroeg toen ik amper zes jaar oud was (mama, hoe bestrijd je armoede?) en het vele onderzoeken.”

>Verder lezen

#22

Slimme vraag | Erik van Beesten

“Ik heb me altijd gerealiseerd dat mijn verhoogde intelligentie een gift is, een soort magisch cadeau dat ík om de een of andere reden heb gekregen, en dat het iets heel bijzonders is. Desondanks probeer ik het altijd zoveel mogelijk achterwege te houden. Niet iedereen hoeft het te weten.”

>Verder lezen

#23

Ik ben de grootste rem op mezelf | Alice Karen

“Opgroeien was als hard fietsen en tegelijk in de rem knijpen: mijn jeugd zat vol tegenstrijdigheden. Deze tegenstrijdigheden ben ik gaan verinnerlijken. Nu ben ik de grootste rem op mezelf.”

>Verder lezen

#24

“Ik ben een zeer kritisch persoon” | Ilona Kuis

Cliënt: “Ik ben altijd al een zeer kritisch persoon geweest. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Een goed stel hersens en het vermogen om zelfstandig na te denken. Onontbeerlijk voor een gezonde ontwikkeling. En naar mijn idee is het gebrek eraan de oorzaak van vele maatschappelijke problemen.”

>Verder lezen

#25

Niet zomaar een beetje hoogbegaafd | Alice Karen

“Niet zomaar een beetje hoogbegaafd zijn zijn brengt een zijnswijze met zich mee, die zich doorgaans kenmerkt door een intens waarnemingsvermogen, een onuitputtelijke drang naar het opdoen van nieuwe kennis, het zien van patronen in een groter geheel, en het vermogen deze toe te passen in een andere context.

>Verder lezen

#26

Insteken of af laten glijden? De draad kwijt | Ingeborg de Keizer

“Steeds vaker zie ik de wens van mensen om ‘iets te betekenen voor de maatschappij’.  Mensen die heel bewust kiezen voor een bepaalde organisatie, een specifieke functie. Een deel van die mensen raakt daarin alleen hun draad kwijt. Ze worden opgeslokt in de structuur van een organisatie, raken verstrikt in systemen.”

>Verder lezen

#27

“Wat is ook alweer de zin van zelfobservatie?” | Ilona Kuis

Cliënt: “Ja, goed, ik heb elke dag een aantal keer een moment voor mezelf genomen. Even rustig gezeten, geobserveerd hoe het met me ging en dat is fijn, geeft rust. En terwijl ik bezig was, vroeg ik me af waarom ik het ook alweer deed, dat observeren.”

>Verder lezen

#28

“Ik ga er een einde aan maken” | Ilona Kuis

“Hieronder tref je een fantasievolle dialoog tussen een persoon met suïcidale neigingen – zich gepassioneerd, haast psychotisch uitend, hoewel geenszins onnavolgbaar – en een omstander met een hulpverlenende professie.”

>Verder lezen

#29

Een waarneming | Alice Karen

“Ik pulkte aan de basten van de voorovergebogen bomen, in hun groei belemmerd door het ontkiemen op deze toevallige plek. De afgrond daarachter was, hoe ik ook drentelde en dartelde, sjokte en slenterde, niet aan mij besteed.”

>Verder lezen

Juni

#30

Laït: de remedie tegen het verleden | Niek Verhage

“Ik schrijf dit om jullie te laten weten dat we niet in het verleden hoeven te blijven rondhangen. We hoeven niet te zeggen dat we het verleden zijn, want dat is een leugen. We zijn alleen ons verleden uit het perspectief van de observator die houdt van logica, denkbeelden en controle.”

>Verder lezen

#31

“Volgens mij heb ik geen kwaliteiten” | Ilona Kuis

Cliënt: “Ja, ik kán wel dingen, het is niet dat ik denk dat ik niets kan, alleen om dat nou kwaliteiten te noemen…dat…voelt…onterecht ofzo.”

>Verder lezen

#32

Omni-interesse | Erik van Beesten

“Het zijn enkele van de meest voorkomende vragen bij informele introducties. Wat zijn je hobby’s? Wat vind je leuk om te doen? Waar ligt jouw interesse? De meeste mensen hebben hier simpele concrete antwoorden op, ze hebben één of een paar hobby’s die ze vasthouden gedurende hun hele leven.”

>Verder lezen

#33

Top-down leren | Laura

“Het is een term die je in hoogbegaafdenland veel tegenkomt: top-down leren. Deze wordt benoemd als zowel een talent als een struikelblok. Er wordt uitgegaan van het geheel zien of begrijpen, waarna stukjes kennis worden opgebouwd om het geheel te beredeneren.”

>Verder lezen

#34

Maar je moet dan ook wel durven | Stephany Daal

“Ja, leuk al die potentie die een hoogbegaafde blijkbaar bezit, maar waar ligt die potentie dan? Deze vraag houdt me al weken bezig terwijl ik probeer uit te vogelen wat ik allemaal wil doen met m’n leven. Zaken waar ik me mee bezig wil houden moeten uiteraard wel uitdagend genoeg zijn, wil ik het lang volhouden.”

>Verder lezen

#35

Uitgekauwd en herkauwd | Ilona Kuis

“Door uitgekauwde wijsheden en platgetreden platitudes zélf te herkauwen en te bewandelen, toont zich een frisse levendigheid die misselijkheid herkent als behoefte aan authenticiteit en doodlopende wegen als omgekeerde wegwijzers.”

>Verder lezen

#36

Lampje! | Ilona Kuis

“Stel, iemand zou je vragen om een ruimte opnieuw in te richten. Je kent die ruimte niet en je bent er nog nooit geweest. Diegene neemt je mee ernaartoe en voor de deur staan jullie stil. Hij laat je daar achter en wenst je succes. Je opent de deur en stapt naar binnen.”

>Verder lezen

Juli

#37

Waarom altijd die vraag “waar ben je niet goed in”? | Ingeborg de Keizer

“Iedere keer valt het me weer op. Ik stel een vraag: hoe gaat het met je werk? Dan volgt vaak een antwoord waarin iets gezegd wordt als ‘dat ging niet goed en moet ik nog verbeteren’. Ik vraag door. ‘Hoe voelt dat voor jou?’ Antwoord: ‘Sja, niet echt leuk maar het zal toch moeten. Ik moet toch hetzelfde kunnen als mijn directe collega’.”

>Verder lezen

#38

“Ik denk dat jij geen afweren meer hebt” | Ilona Kuis

“Deze dialoog is een compilatie uit meeromvattende gesprekken met een cliënte (54 jaar) met wie ik nu ruim een jaar elke twee tot vier weken een afspraak heb. Het fragment leest zich het best als onderdeel van een vertrouwensrelatie. Humor heeft daar een belangrijke plek in.”

>Verder lezen

#39

“Ik ben niet bij mezelf” | Ilona Kuis

Cliënt: “Om te beginnen heb ik geen focus, ik let overal op, zie alles, heb over alles een mening, ideeën blijven komen en in mijn hoofd spoken.”

>Verder lezen

#40

Ontwikkelinstinctief identificeren met jezelf: reflectie op een puberteit | Lotte van Lith

“Adolescentie, een tijd van rebelleren en van afspraken niet nakomen. Of, Dabrowskiaans bekeken, een periode waarin je potentieel en frequent ongemakkelijk stijf staat van ontwikkelinstinct.”

>Verder lezen

#41

Hoogbegaafdheid, een lust of een last? | Herman de Pagter

“Hoogbegaafdheid zou een basis moeten zijn voor iets positiefs of het ontwikkelen van een talent. Misschien is hoogbegaafdheid wel een talent op zich. Het internet bevat veel berichten waar hoogbegaafdheid niet positief wordt ervaren. Er zijn veel berichten en artikelen over persoonlijke en werk gerelateerde problemen.”

>Verder lezen

#42

Confetti | Ilona Kuis

“We leven. Confetti! We ervaren dat leven ieder op een eigen, unieke, universele manier. We ontmoeten elkaar op een moment in time and space waarop we een indruk krijgen van de staat van de ander en die van onszelf.”

>Verder lezen

#43

De verschillende betekenissen | Niek Verhage

“Vaak ervaar ik het leven als complex omdat veel termen waar ik een absolute betekenis aan heb gegeven, bij nader inzien vaak niet absoluut zijn. Het leven lijkt in veel verschillende situaties een andere betekenis van die termen te vragen.”

>Verder lezen

#44

Overweldigend waardenvol | Lotte van Lith

“Ze wilde geen voor de hand liggende antwoorden geven, maar kon er niet echt omheen: verbinding, dát was belangrijk. Echte verbinding. Interpersoonlijk, zou ze later verfijnen.”

>Verder lezen

#45

“Over twee jaar heb ik geen werk en geen inkomen meer” | Ilona Kuis

Cliënt: “Over twee maanden ben ik officieel uit dienst en na twee jaar stopt de uitkering. Voor die tijd moet ik wel weer een nieuwe baan hebben. Als dat niet lukt, dan ben ik over twee jaar werkloos. Het geld is dan op en ik ben kansloos op de arbeidsmarkt.”

>Verder lezen

#46

Had ik dit maar eerder geweten… – 1 | Tessa Faber

“Het was ongeveer twee jaar geleden. Ik was 47 jaar en hoorde het dus ineens. Ze flapte het er zomaar uit. En zij is al 35 jaar een echte topper in haar vakgebied, dus ik geloofde haar ook gelijk. Ik heb het daarna ook laten testen en controleren. En ineens was ik dus uit de kast.”

>Verder lezen

#47

“Ik sta stil omdat ik geen baan heb” | Ilona Kuis

Cliënt: “Zo’n gevoel van stil staan, de tijd verstrijkt, iedereen gaat door, en ik doe niks. Er gebeurt niets. Ik heb zo’n 10 jaar gewerkt als zelfstandig professional in de creatieve sector. Nieuwe opdrachten volgden elkaar op en mijn kennis en kunde heb ik voornamelijk al werkende ontwikkeld.”

>Verder lezen

#48

Iemand die je ziet staan, ook al sta je niet stil | Lotte van Lith

“Pakkend beschreven: “iemand die je optilt en laat zweven boven het alledaagse rumoer. Iemand die je ziet.” Ja, dat iemand je ziet is oh zo doordringend. Het is je eigen massa op verlichtende wijze van betekenis doorvoelen.”

>Verder lezen

#49

Uit de in het vagevuur geworpen slechterik mag hopelijk een gamechanger voortkomen | Alice Karen

“Mijn afgeronde proefschrift is de deur uit. Het is alsof ik een stukje van mijn werkzame bestaan uit handen geef en de personen aan de andere kant daarmee kunnen doen en laten wat ze willen, het zomaar kunnen afdoen alsof het niets is, zonder dat ik het voor mijn bijna-kind kan opnemen.”

>Verder lezen

Augustus

#50

Had ik dit maar eerder geweten… – 2 | Tessa Faber

“Maar kijk nu eens met je volwassen blik naar de dingen die wél moeiteloos gingen, dat zijn er best wel veel. Meer dan je zelf denkt. Want ook volwassenen die pas op (veel) latere leeftijd ontdekken dat ze hoogbegaafd zijn, zijn niet zomaar dáár terechtgekomen waar ze nu zijn.”

>Verder lezen

#51

Anders-zijn en Inter-zijn | Lotte van Lith

“Het anders-zijn, zo meen ik bij mezelf op te merken, krijgt soms onevenredig veel aandacht. Alsof de gevoelens in de schaduw van het schitterende anders-zijn staan. Gevoelens worden nog weleens verketterd. Er zou een geschiedenis geschreven kunnen worden over de verkettering van gevoel.”

>Verder lezen

#52

Het is niet moeilijk, maar eenvoudig | Stephany Daal

“Het heeft dan even geduurd, met tussendoor wat afhakingen en een saaie, onafgemaakte studie op het HBO, maar ik zit nu toch eindelijk aan de universiteit, waar ik dacht m’n ei kwijt te kunnen. Vol enthousiasme begin ik aan m’n opleiding, maar na enige tijd komen toch de verveling en kritiek aanzetten.”

>Verder lezen

#53

Chaos, in orde | Erik van Beesten

“Ik beschrijf mezelf vaak als een clean freak – in smoezelige, rommelige of smerige omgevingen kan ik me niet comfortabel voelen. Als ik in een dergelijke omgeving word geplaatst, is mijn eerste ingeving om het eventjes allemaal aan te pakken. Mouwen opgestroopt, hoezo permanente luiheid?”

>Verder lezen

September

#54

De intensipaat | Alice Karen

“Ik had eigenlijk al lang een burn-out moeten hebben. Ik heb mezelf uitgewoond, vermoeid, bijna door de toeslaande verveling in de academische mallemolen laten vermalen, ik heb lood in mijn schoenen gehad, jeuk gehad van protocolneukers en rondjes gezwommen in de circulaire bureaucratie.”

>Verder lezen

#55

Ik ben ‘bijzonderling’! | Alicia Puik

“Gedurende mijn hele leven zijn er, om mij te omschrijven, woorden gebruikt als apart, raar, een kluizenaar, anders, te gevoelig en irritant. Dat laatste omdat ik blijf doorvragen en/of omdat ik het regelmatig bij het rechte eind blijk te hebben. Dat klinkt wellicht arrogant, maar zal voor veel hoogbegaafden herkenbaar zijn.”

>Verder lezen

#56

Is burn-out een beroepsziekte? | Ingeborg de Keizer

“Relatief meer mensen kloppen vanwege overspannenheid of een burn-out bij de bedrijfsarts aan, meldt het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten maandag op basis van landelijke cijfers.”

>Verder lezen

#57

“Van kleffe teksten krijg ik jeuk” | Ilona Kuis

Cliënt: “Zo’n tekst als ‘Today is a gift. That’s why it is called the present.’ Jak, daar krijg ik zo’n jeuk van, een misselijk gevoel haast, of in ieder geval kriebels, and not in a good way.

>Verder lezen

#58

Begrijpen versus onthouden | Martine van der Reijden

“Het komt vaker bovendrijven. Veel hoogbegaafden steken hun energie liever in zaken begrijpen dan in zaken onthouden (stampen). Waarom is dat eigenlijk, vroeg ik me af? Zelf sta ik er ook zo in. Daarnaast wil ik niet liever alleen begrijpen en nooit stampen, maar de drive om te begrijpen is enorm groot.”

>Verder lezen

#59

Scheefgroei | Martine van der Reijden

“Mensen verschillen niet zoveel van de natuur om ons heen als we vaak denken. In dit geval pik ik de plant (of boom) eruit. Ook mensen kunnen scheefgroeien, net als een plant die de zon opzoekt. Over die scheefgroei heb ik de laatste tijd wat inzichten verkregen die ik graag wil delen.”

>Verder lezen

Oktober

#60

Ere wie ere toekomt | Erik van Beesten

“Sinds mijn zesde speel ik al schaak. Noem het stereotiep, maar het was voor mij een uitlaatklep voor mijn brein waar het onderwijs die niet kon bieden. Ik heb tot mijn veertiende getraind bij de juniorendivisie van de lokale schaakclub. Hierna betrad ik de seniorendivisie.”

>Verder lezen

#61

Waar blijft het boek? | Alice Karen

“De nazomer is angstvallig stil geweest. Los van onze geschiedenis is er niets dat ons nog bindt. Mijn naam is geschrapt uit jouw geschiedenisboek als een zwarte episode, een confronterende werkelijkheid die je niet kon verdragen.”

>Verder lezen

#62

“Eerst had ik autisme, toen een depressie, daarna ADHD, borderline, paniek- en angststoornissen, in ieder geval was ik ernstig psychiatrisch gestoord” | Ilona Kuis

Cliënt: “Ik loop al heel lang in de hulpverlening rond. Ze weten zich met mij geen raad. Zo’n 15 jaar geleden kreeg ik de diagnose autisme MCDD, rond het overlijden van mijn moeder zeiden ze dat ik een depressie had, ook heb ik borderline opgeplakt gekregen, in ieder geval stond vast dat ik ernstig psychiatrisch gestoord was.”

>Verder lezen

#63

“Ik werd overenthousiast genoemd” – 1 | Ilona Kuis

Cliënt: “Begin april dit jaar werd ik overenthousiast genoemd door iemand die dat als storend leek te ervaren. Ik was aan het (vooruit)informeren over zijn plan van aanpak. Mijn idee hierachter was om te kunnen inschatten of hij mij in de toekomst zou kunnen helpen bij mijn re-integratie.”

>Verder lezen

#64

“Ik werd overenthousiast genoemd” – 2 | Ilona Kuis

Cliënt: “In de eerste plaats voor mijn ouders destijds. De leraren. Mijn omgeving als kind destijds. Ze hadden last van mij. Ik bezorgde ze stress. Ik bracht ze uit balans. Ze hadden geen zin in mijn vragen en werden niet blij van mij. Ik betrok hun stress op mezelf destijds.”

>Verder lezen

#65

De herhaling | Daniëlle Mers

“Vandaag stond er een herhaling klaar die begon op het moment waarop ik de tel kwijtraakte, of op het moment waarop de watervogels een waas werden, met op de achtergrond, aan de horizon, de zon die door de bomen licht op de zaak scheen.”

>Verder lezen

#66

Jong, blond, rondborstig èn slim?!? | Alicia Puik

“Mijn gehele werkzame carrière heb ik er last van gehad: mensen die moeite hadden met mijn “slim-zijn”, vooral in de logistieke mannenwereld waarin ik mij bevond. Er wordt gezegd dat vrouwen konkelen, maar vlak de mannen alsjeblieft niet uit!”

>Verder lezen

#67

Dit is mijn leven, voor altijd | Alice Karen

“Ik heb een hechtingsstoornis met de alfamannen van de bètawetenschap. Ik ben mezelf steeds meer gaan aanschouwen, zittend achter een computer ergens achteraf, terwijl iedereen op zijn apenrots zit, bezig met zijn eigen stukje wetenschap. Over een paar maanden zet ik er een punt achter.”

>Verder lezen

#68

“Wegwuiven is een automatisme van mij” | Ilona Kuis

“Een cliënte beschreef in een lange mail met welke situaties op haar werk ze moeite had, waar die moeite uit bestond, welke van haar karaktertrekken hierop van invloed waren, hoe ze momenteel omgaat met die situaties en hoe ze ermee om zou wíllen gaan.”

>Verder lezen

#69

Kleurloos | Tina Broekema

“Straks zal je in de vergadering zitten. Zo noem je dat. ‘Ik zit in een vergadering.’ Dat klinkt altijd een beetje alsof iedereen in stilte aan een grote tafel zit te wachten totdat de vergadering is afgelopen. Om dan weer over te gaan tot de orde van de dag.”

>Verder lezen

#70

“Wat” ben ik? | “(R)evolutionary Me”

“Ik ben diagnoses gaan lezen. Niet per se alleen van de labels die ik openlijk te horen heb gekregen. Ik herken mezelf in bijna alles. Net niet helemaal, maar genoeg om ermee geïdentificeerd te worden. Net zoals bij de labels die ik openlijk te horen kreeg.”

>Verder lezen

#71

Laat me de vrije vogel zijn | Stephany Daal

“Laat me de vrije vogel zijn die gelukkig wordt van rust
Een onrustige rust die schrijft en lacht
Laat me de vrije vogel zijn die haar eigen pad bewandelt”

>Verder lezen

November

#72

Voldoening of Erkenning? | Alicia Puik

“Iemand vroeg mij laatst wat ik belangrijker vond in het schrijven van mijn columns, oftewel schrijver zijn voor Stichting Hoogbegaafd!: Voldoening of Erkenning? Mijn antwoord was: voldoening is fijn, maar erkenning voor wie (en wat) ik ben is ook fijn.”

>Verder lezen

#73

Vreemde eend in de bijt | Martine van der Reijden

“Wat is dat nu precies, vroeg ik me af. Jezelf een vreemde eend in de bijt voelen? Hoe kan het toch? Hoe kan je jezelf als klein kind al zo duidelijk ‘anders’ voelen, zo duidelijk een vreemd eendje? Dan denk je in eerste instantie nog dat het aan die ene specifieke omgeving ligt.”

>Verder lezen

#74

De bijzonderling als werknemer | Alicia Puik

“Door het schrijven van mijn columns geef ik mensen een kijkje in mijn belevingswereld. Dit vraagt overigens best wat moed, want ik toon hierin ook mijn kwetsbaarheid.”

>Verder lezen

#75

Hoogbegaafd, dan vind je jezelf vast erg slim! | Martine van der Reijden

“De grootste heersende angst bij normaalbegaafden lijkt wel deze: dat je jezelf verheven voelt boven hen. Waar die angst vandaan komt snap ik niet. Hoe zou ik dat kunnen?”

>Verder lezen

#76

Ben ik een natuurkracht als de oceaan zo veel groter en krachtiger is? | Alice Karen

“Te vroeg, te snel, te onwaarschijnlijk in wat ik al doe. Op mijn leeftijd kan ik zogenaamd niets anders dan een naïeve bambi zijn, want ik moet het leven eerst nog ondervinden, anders oordeel ik over wat ik “niet kan weten”. Tellen mijn vele ervaringen tot dusver dan niet?”

>Verder lezen

#77

De snotneus | Daniëlle Mers

“Ik krijg een zeer onbestemd gevoel met de daarbij behorende beelden. Gesprekken waar ik aan deelnam, vergaderingen en werkoverleggen. Ze waren altijd hetzelfde: mijn input werd opgepikt en er werd wat mee gedaan, maar dat allemaal achter mijn rug om.”

>Verder lezen

#78

Observeer en leer | Erik van Beesten

“Zo spraakzaam als ik nu ben, zo stil was ik als peuter. Voor een absurd lange tijd sprak ik slechts drie woorden: “mamma”, “pappa” en “Max”, de hond van mijn grootmoeder. Voor ruim een half jaar waren dat de enige woorden die uit mijn mond kwamen, wat mijn ouders zorgen begon te baren.”

>Verder lezen

December

#79

De leeuw, het hertje en de danser | Ilona Kuis

“Vanochtend een geweldige sessie gehad met een nieuwe cliënte. Ik wil haar wijsheid met je delen, omdat die voor mij bijzonder herkenbaar en verhelderend was en misschien geldt dat ook voor jou.”

>Verder lezen

#80

Het functieprofiel | Alice Karen

“Ik weet dat ik het werk dat in vele vacatures omschreven staat als geen ander zal kunnen uitvoeren, maar de schijnbaar zigzaggende route die ik heb afgelegd maakt me tot een exoot. Exoten zijn ongekend.”

>Verder lezen

#81

Een zeldzaam gewas | Alice Karen

“Na je tijd in het niet voor jou passende onderwijs ben je niet ineens voorgoed bevrijd. Al ligt jouw potentieel veel hoger dan gemiddeld, je hebt je steeds verregaand moeten aanpassen.”

>Verder lezen

#82

Het stigma | Erik van Beesten

“Ik heb al eerder verteld hoe ik in het verleden vaak buiten de boot viel. Ik was te aangepast voor de groep der labels, maar nog te apart om volledige aansluiting te vinden bij het ‘gewone’ leven. Echter, zelfs binnen mijn niche ervaar ik een zekere ontkoppeling.”

>Verder lezen

>Hoogbegaafd! Overzicht: Onze artikelen over hoogbegaafde kinderen uit 2017

>Hoogbegaafd! Overzicht: Onze 30 populairste artikelen uit 2017

Print Friendly, PDF & Email
By |2018-02-01T21:56:51+00:00december 29th, 2017|Nieuws|0 Comments

About the Author:

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.

Geef een reactie