Hoogbegaafd! Nieuwsbrief – December 2017

Nieuwe artikelen

Titels van artikelen zijn aanklikbaar

Belevingswereld

>Observeer en leer | Erik van Beesten

>Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg | Alicia Puik

>De snotneus | Daniëlle Mers

>Ben ik een natuurkracht als de oceaan zo veel groter en krachtiger is? | Alice

>Hoogbegaafd, dan vind je jezelf vast erg slim! | Martine van der Reijden

>De bijzonderling als werknemer | Alicia Puik

>Vreemde eend in de bijt | Martine van der Reijden

>Voldoening of Erkenning? | Alicia Puik

Alles lezen

Testimonials

Acceptatie en inclusie

De Stichting Hoogbegaafd! heeft iets toegevoegd aan mijn leven. Ik voel me welkom en begrepen en werk dan ook met veel plezier aan mijn columns.

Het benefietdiner, waar ik ook aangeschoven ben, is een leuke en gezellige manier om gelijkgestemden wat beter te leren kennen. Het eten was heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar!

Alicia Puik

Fantastisch platform

Aantal jaren terug via een Facebookzoektocht hier terecht gekomen, voornamelijk om informatie in te winnen voor zoonlief! Zeer veel aan gehad en alleen al het feit om te zien en lezen dat je niet de enige bent is zeer fijn. Ben sinds begin 2017 wat andere groepen gaan ontdekken. Heb een keer de stoute schoenen aangedaan en ging naar een bijeenkomst hier in Flevoland. Ik heb dit als zeer fijn ervaren en ben nog een aantal keer geweest! Inmiddels ben ik vrijwilliger en bestuurslid! Het is een fantastisch platform en format! Mijn leven is er op een zeer positieve manier behoorlijk door veranderd! Dank daarvoor!

Daniëlle Mers

Uniek, waardevol, respectvol, innovatief

Als auteur, coach en lezer ben ik verbonden aan Stichting Hoogbegaafd! Ik ervaar deze community zowel voor als achter de schermen als uniek, waardevol, respectvol en innovatief. Lieve, slimme, betrokken vrijwilligers en adequate moderators, kortom fijne mensen die actief relevante en op ervaring gerichte content bijeenbrengen. Mijn dank ook aan de lezers en andere schrijvers voor het vormen van deze inspirerende online ontmoetingsplek.

Ilona Kuis

Testimonial schrijven

HB020 event

Nieuw initiatief in Amsterdam

Het HB020 platform voor hoogbegaafden in Amsterdam en de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA) zijn een samenwerking aangegaan. Het doel van deze samenwerking is het vergroten van kennis en bewustzijn over hoogbegaafdheid in de Amsterdamse samenleving bij ouders, scholen, culturele organisaties, lokale politiek en beleidsmakers.

Uit deze samenwerking komt een serie events voort, waarvan de eerste plaatsvindt op 9 december in de OBA, Bijlmerplein 393. Het event is bedoeld voor iedereen die hoogbegaafdheid een warm hart toedraagt én voor iedereen die graag meer over dit onderwerp wil weten. Er zijn informatieve presentaties en workshops voor de jeugd, ouders en leerkrachten. Er is een uitgebreide informatiemarkt en er zijn uitdagende activiteiten voor kinderen en jongeren. Stichting Hoogbegaafd! zal op de informatiemarkt aanwezig zijn met een stand.

Kom de stand van Stichting Hoogbegaafd! bezoeken

Uit het programma: Kom op het HB020 event in de OBA Bijlmerplein op 9 december (toegang gratis) kennismaken met de vrijwilligers van Stichting Hoogbegaafd!, een organisatie met onder meer een social media platform met meer dan 8000 leden! Inmiddels organiseert de stichting ook bijeenkomsten en publiceert zij vele online artikelen. Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden.

Programmering

Aanmelden voor de workshops kan via de link in het evenementenoverzicht van deze nieuwsbrief.

Ondertussen in Almere

Op 18 november vond het eerste Benefietdiner van de Stichting Hoogbegaafd plaats in Almere. Wat een goed idee!
Heel lekker eten, een zeer goed gezelschap en daarnaast geld inzamelen voor de Stichting.
Het was zeer aangenaam om gewoon ongedwongen over diverse onderwerpen tijdens het eten te kunnen praten.
Zeker voor herhaling vatbaar!!!

Claudia Benmesahel-Kruidbos (bezoeker) over het Hoogbegaafd! Benefietdiner voor hoogbegaafde volwassenen op 18 november

Ondertussen op de Maasvlakte

Maasvlakte excursie, 21 oktober

9 augustus 2017:

“Hoi Hester, even een pb omdat ik je niet voor het blok wil zetten; voortbordurend op de vraag van Evelyn of ze een keer met je mee mag en niet wetend of dit al eens is voorgesteld: is het een leuk idee om een keer met een groep vanuit Hoogbegaafd! af te spreken om te gaan zoeken met jou als gids? Lijkt me echt heel leuk. Groetjes Alice”

Zo werd het eerste contact gelegd tussen de organisatoren van de Maasvlakte-excursie. Het plan was met een groep hoogbegaafden te gaan zoeken naar fossielen en andere interessante zaken die op de Maasvlakte te vinden zijn. Hester vond het een leuk idee en aangezien Evelyn (zij het onbewust) het duwtje had gegeven, hebben we haar er natuurlijk bij gevraagd.

Drie mensen die elkaar niet kennen en die op grote afstand van elkaar wonen in een chatgroep bij elkaar. Er werd gezellig gechat, een datum gepland (en dat ging ongelooflijk snel), gezellig gechat, een logistiek plan gemaakt, gezellig gechat, een inschrijfformulier gemaakt, gezellig gechat en een wervend stukje geschreven.

Wat een ontzettend positieve energie kregen we hiervan!!!

Hoe dichterbij de 21e oktober kwam, hoe slechter de weersverwachting werd: storm met zeer zware windstoten en regen en dus… hebben we het gewoon door laten gaan.

Het zeer vernuftige logistieke plan bleek goed te werken, waardoor we elkaar op de bewuste dag om 11.00 uur troffen met een groep van 9 mensen.

Na een korte uitleg van Hester gingen we met een stralende zon en een niet stormachtige wind het strand op.

Kort nadat we de vloedlijn hadden bereikt raapte Hester, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, een zwarte steen op. Ze dacht in eerste instantie dat het een kies was van een mammoet, maar bij nadere bestudering bleek het een kies van een bosolifant te zijn. Deze dieren leefden hier in het pleistoceen.

Er werd natuurlijk gesuggereerd dat Hester de kies hier in de ochtend al had neergelegd, maar dat ontkende ze stellig 🙂

Er werden vele vondsten gedaan zoals botmateriaal, fossiele schelpen, een apenhandje (lamel van de kies van een mammoet), stenen en mooi gesleten stukken hout.

Na ongeveer twee uur zoeken verlieten we het strand om naar Futureland te gaan. Hier hebben we tijdens een lunch de vondsten uitgestald en aan elkaar laten zien.

Er ontsponnen zich leuke gesprekken en de tijd vloog.

Al met al was het een leerzame, mooie dag die zeer zeker voor herhaling vatbaar is.

Evelyn Darwinkel, Hester Loeff en Alice Veer (organisatoren) over de Hoogbegaafd! Samen Uit bijeenkomst voor hoogbegaafde volwassenen op 21 oktober

Advertentie

Stichting An Meaisín Dénártha (ANMD)

Wij zijn Stichting An Meaisín Dénártha (ANMD). Vertaald in het Engels betekent de naam “The Binary Machine”, De Binaire Machine. Dit verraadt het al, we doen iets met computers. Wij zijn een leer- en kennisplatform op het gebied van ICT en alles daar omheen.

Wat bieden wij?

• Virtual Private Servers (VPS) en gerelateerde diensten (beheer, webhosting, email)
  • Advies en ondersteuning op ICT vlak aan individuen en organisaties
  • Lezingen, gastcolleges en workshops (bijvoorbeeld over IPv6, Proxmox, onze eigen infrastructuur, maar ook hoe we voor andere partijen zaken hebben ingericht)
  • Een enthousiaste community met mensen die van elkaar willen leren door het opzetten van projecten voor zichzelf en voor anderen (de stichting, maar ook externe partijen zoals andere stichtingen en verenigingen)

Door met elkaar gebruik te maken van onze diensten, door opzet en beheer van diensten voor anderen, door te experimenteren in ons testlab en het bijwonen en geven van lezingen, gastcolleges en workshops vergroot je je kennis en je netwerk.

Dit is het doel van de stichting in een notendop.

Hoe kun je bijdragen aan Stichting ANMD?

• Word vrijwilliger
  • Neem een betaalde dienst af
  • Maak een donatie over op NL18 TRIO 0391 1201 07 t.a.v. Stichting An Meaisín Dénártha
  • Praat met ons over sponsoring of samenwerking
  • Like en share onze Facebook pagina
  • Vertel je werkgever, je vrienden en iedereen die je kent wie we zijn en wat we doen

Interesse?

Kom langs in onze Facebook groep, neem contact op met voorzitter Harmen de Ruiterstuur een mailtje, of bekijk onze diensten & prijzen.

Je mag uiteraard ook gezellig mee praten in ons IRC kanaal:

IRC (directe link) #anmd @ OFTC (irc.oftc.net)
Webchat #anmd @ OFTC (irc.oftc.net)

© Stichting Hoogbegaafd!, flyers HB020, foto’s evenementen Evelyn Darwinkel, Hester Loeff en Alice Veer

E-magazine ontvangen Doneren Adverteren Vacatures Testimonial schrijven

By |2018-03-11T17:34:38+00:00december 1st, 2017|Nieuws|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.