Hoogbegaafd! Nieuwsbrief – Juli 2017

Nieuwe artikelen

Titels van artikelen zijn aanklikbaar

Informatief

>Hoogbegaafde meisjes met autisme: de diagnose | Adi van den Brande

>Top-down leren | Laura

Belevingswereld

>Maar je moet dan ook wel durven | Stephany Daal

Opinie

>Waarom altijd die vraag “waar ben je niet goed in”? | Ingeborg de Keizer

Dialoog

>”Wat is ook alweer de zin van zelfobservatie?” | Ilona Kuis

>”Ik ben een zeer kritisch persoon” | Ilona Kuis

>”Zo ben ik nu eenmaal” | Ilona Kuis

>”Ik kan niet voor 9:00 uur opstaan” | Ilona Kuis

>”Ik heb een autoriteitsprobleem” | Ilona Kuis

Alles lezen

Testimonial

Volledig

Een organisatie waar hoogbegaafdheid en ieder die hoogbegaafd is een kans krijgt ten volle tot ontplooiing te komen en te tonen, niet zichzelf benoemend met slechts een bovengemiddelde I.Q. score.

We weten inmiddels dat hoogbegaafd zijn nog veel meer inhoudt dan wat zichtbaar is: het in vele, dan wel in alle facetten in het (alledaagse) leven meerder laags ervaren, intens voelend, algeheel begrijpend en inzichtelijk handelend, dit vaak tezamen met een snel kunnen denken en schakelen.

Ieder die zich(zelf) kan vinden in de theorie van Kazimierz Dąbrowski vindt zichzelf zeker terug in de platform en de filosofie die de stichting uitdraagt.

Jenny

Testimonial schrijven

Nieuwe visuele identiteit

We zijn na ruim vijf jaar flinke groei een zeer uitgebreide community geworden. In de online groepen zitten in totaal ongeveer 7500 unieke leden. Hoog tijd voor een vernieuwde visuele identiteit, op vrijwillige basis ontworpen door Studio Mark van Asperen. Momenteel wordt deze geïmplementeerd. In de regiogroepen is deze al beschikbaar, net als bovenaan deze nieuwsbrief! Een uitgebreide motivatie, of beter, filosofie achter het geheel lees je terug in de volgende nieuwsbrief.

Online community

Nieuw: Facebookgroep Hoogbegaafd! Culinair

Hoog op smaak of juist op zoek naar verfijning van je hoogbegaafde smaakbeleving? Deze groep is bedoeld voor het uitwisselen van recepten, restaurantervaringen, kooktechniek en -tips op culinair vlak. Deze groep is nadrukkelijk niet voor discussies over medische zaken, voedingssupplementen en het opdringen en prediken van een bepaald dieet.

Enkele Facebookgroepen samengevoegd

Zo nu en dan evalueren wij de Facebookgroepen op mate van activiteit en meerwaarde ten opzichte van het overige Hoogbegaafd! aanbod. Hieruit bleek dat sommige groepen in de praktijk vrijwel geen aanvullende content bevatten ten opzichte van andere Hoogbegaafd! groepen.

De groepen Ouders BO Middenbouw en Ouders BO Bovenbouw gaan niet verder. Over deze kinderen kan je schrijven in Ouders. Als ze bijna naar het voortgezet onderwijs gaan, is Ouders VO beter. En voor jonge kinderen tot en met groep 3 van het basisonderwijs is de groep Ouders Voorschools meer geschikt. Ben je op zoek naar een feelgood groep, zeker nu in de zomer? Dan ben je van harte welkom in Trotse Ouders. Specifiek voor Vlaanderen is er Ouders Vlaanderen.

De groepen Leerkrachten & Begeleiders BO en Docenten & Begeleiders VO zijn vanwege overlap opgegaan in Onderwijs Nederland dan wel Onderwijs Vlaanderen. Zowel onderwijzers als ouders zijn er welkom!

De regiogroep West-Brabant & Zeeland was weinig actief en is opgegaan in Zuid-Holland (nu: Zuid-Holland & Zeeland) en Oost-Brabant & Limburg (nu: Noord-Brabant & Limburg).

Ondertussen in Berghem

Voor herhaling vatbaar. Klein maar fijn en mooie gesprekken.

Sandra (organisator) over de Hoogbegaafd! Samen Zijn bijeenkomst voor hoogbegaafde volwassenen op 29 juni

Ondertussen in Almere

Ter kennismaking was er op twee zondagen achter elkaar een bijeenkomst voor zeer hoogbegaafde volwassenen. Dat bleek zeker een aanvulling voor wie buiten het bestaande aanbod viel en mensen kwamen vanuit heel Nederland. Ondanks de leeftijdsindicatie varieerden de leeftijden tussen de zes en 72 jaar. En dat alles lekker laagdrempelig: behalve dat er samen werd gegeten, stond niets van tevoren vast.

Organisator over de Hoogbegaafd! Samen Zijn bijeenkomsten voor zeer hoogbegaafde volwassenen op 25 juni en 2 juli

Voor ik naar de ZHB bijeenkomst ging was ik nogal zwartgallig en wat somber. Nu weet ik dat ook uit te drukken in woordspelingen en heb ik ontdekt dat er zelfs een spel gemaakt is over mijn gevoelens! Ook ken ik nu alle ins en outs van melatonine, mirtazapine, arrogantine – wist niet dat ze daar ook wijn maakten – en spaghettini. De terugreis heeft me veel gebracht. (Het nodigt wel uit… ;))

Willem (bezoeker) over de Hoogbegaafd! Samen Zijn bijeenkomst voor zeer hoogbegaafde volwassenen op 2 juli

Ondertussen in Amsterdam

Het was een fijne avond die begon met een warm welkom van de dikke roodwitte kater genaamd Kater Aak, die af en toe weer om aandacht kwam vragen. De hele avond bestond eigenlijk uit een voorstelrondje, door eenieder begonnen met een inkijkje in de familiegeschiedenis. Na 1001 zijtakjes was de volgende persoon aan de beurt om zich voor te stellen. Het was leuk om te zien hoe iedereen zich op verschillende manieren succesvol inzet voor de maatschappij en voor de hoogbegaafden daarin. De wijn smaakte goed, proost!

Alice (aanwezige) over het benefietdiner van Grethe van Geffen voor het Mensa Fonds op 10 juni

Nog wat foto’s van de Mensa Fonds Awards uitreiking in Dordrecht

Alice (voorzitter Stichting Hoogbegaafd! i.o.) werd vorig jaar genomineerd in de categorie Maatschappij; de uitreiking was op 19 november. Ondertussen kan je alweer nomineren voor de editie van dit najaar. Het Mensa Fonds stelde nog wat foto’s in hoge kwaliteit beschikbaar.

Advertentie

Summerschool Junior

De Universiteit Utrecht organiseert dit jaar alweer voor de zesde keer Summerschool Junior: een waanzinnige week vol wetenschap voor kinderen uit groep 5 t/m 8. Hierbij komen de kinderen 4 dagen naar de universiteit, waar ze van allerlei verschillende studies een programma aangeboden krijgen. Ze gaan zelf op onderzoek uit en ervaren op die manier hoe leuk wetenschap is!

Summerschool Junior is niet specifiek bedoeld voor hoogbegaafde kinderen (iedereen mag meedoen), maar de ervaring leert dat er elk jaar wel veel hoogbegaafde kinderen meedoen en dat zij het erg naar hun zin hebben.

Summerschool Junior vindt plaats van 17 t/m 20 juli. Meer informatie is te vinden op onze website.