Hoogbegaafd! Nieuwsbrief – Juni 2017

Nieuw initiatief: Ingesproken artikelen

Een van onze kernwaarden is inclusie. Daarom worden vanaf nu gaandeweg artikelen ingesproken. Dat is wat makkelijker voor als je dyslectisch bent of even geen zin hebt om te lezen en ondertussen bezig bent met klusjes in huis!

Het hosten van geluidsbestanden kost geld. Help je ons een handje mee om een meer inclusieve community te worden? Doe dan een donatie.

En voor de bijdragen van mannelijke auteurs: we zoeken nog een vrijwilliger voor het inspreken van berichten geschreven door mannen.

Online community

Nieuw: Facebookgroep Hoogbegaafd! Developmental Coordination Disorder

Developmental Coordination Disorder (DCD) is een stoornis in de ontwikkeling van de coördinatie van bewegingen. Het is een verzamelnaam van een aantal kenmerken van (licht) gestoorde motorische functies, zoals een lage spierspanning, een grote bewegingsonrust, coördinatieproblemen of problemen met de grove en fijne motoriek. Een kind kan een probleem hebben op één van deze vlakken, maar veel vaker treden problemen in combinatie op. Deze aandoening komt meer voor bij jongens dan bij meisjes. Door deze aandoening zijn kinderen met DCD veelal ontestbaar op de meest gangbare IQ-tests, maar zij zijn wel testbaar via dynamic assessment en didactisch onderzoek. Veel voorkomend zijn een taalontwikkelingsstoornis (TOS), zwakke corestabiliteit, en sensorische integratieproblematiek (SI).

Nieuw: Facebookgroep Hoogbegaafd! Zeer hoogbegaafde volwassenen

Zeer hoogbegaafd zijn brengt een zijnswijze met zich mee, die zich doorgaans kenmerkt door een intens waarnemingsvermogen, een onuitputtelijke drang naar het opdoen van nieuwe kennis, het zien van patronen in een groter geheel, en het vermogen deze toe te passen in een andere context. Je spreekt een zekere taal die je vaker openlijk wil spreken. Veel zeer hoogbegaafden zijn bescheiden en laten het niet actief doorschemeren. Maar anders dan het simpelweg op IQ-scores te gooien, is er vooral een wezenlijk verschil. Alleen al in het waarnemingsvermogen en de manier waarop je de via verschillende kanalen binnengekomen informatie, gebeurtenissen en gedachten integreert in rijke associatievelden. En dat mag je best erkennen.

Geheime groep: toelating gebeurt alleen na intake, op aanbevelen van iemand die al lid is, of als we al bekend zijn met jou in andere groepen.

By |2018-02-01T21:57:15+00:00juni 7th, 2017|Nieuws|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.