Wat zegt speelgoed over de toekomst van je hoogbegaafde kind?

Kijk hoe je kind speelt en je weet waar hij gelukkig van wordt! Handig om te weten als hij straks een studie moet kiezen. Daarom maak ik in mijn praktijk gebruik van de KernTalenten methode en methode die uitgaat van waar kinderen graag mee spelen bij de bepaling van de Talenten op tiener- en volwassen leeftijd. Graag vertel ik er hieronder meer over.

De basis van de kerntalentenmethode

Ieder kind wordt geboren met een specifieke voorkeur voor speelgoed en de manier waarop hij speelt. Vertoeft de jongste uren achter elkaar gelukzalig in zijn eigen wereldje met zijn treinbaan, Lego of Kapla, terwijl de oudste niet zonder vriendjes kan spelen, liefst buiten en zo wild mogelijk? Dat zal niet veranderen. Sterker nog: de oudste moet op zijn dertigste nog steeds niet in zijn eentje in een kantoorkamertje opgesloten worden, terwijl de jongste altijd de behoefte zal houden zich van tijd tot tijd terug te trekken.

Kinderen zijn tussen hun 4e en 12e jaar nog helemaal zichzelf. Ze doen van nature wat ze het liefste doen, waar ze goed in zijn en wat ze nodig hebben om zich gelukkig te voelen. De manier waarop ze spelen zegt daarom alles over hun aangeboren talenten, die wij KernTalenten noemen. De bedenkster van deze methode Danielle Krekels zegt dan ook: ‘Ieder kind heeft een unieke mix van talenten. Als hij straks een profiel, studie en beroep kiest waarin hij al deze talenten kwijt kan, zal hij zich moeiteloos, met passie zelfs, ontwikkelen.’

Mensen die van hun passie hun werk hebben gemaakt, zullen het zeker herkennen. Acteurs voerden als kind al huiskamertheater op, architecten ontwierpen als 8-jarige de mooiste huizen van Meccano of Lego.

Wélk speelgoed kinderen kiezen is minder belangrijk. Wat ze ermee doen en waarom ze er graag mee spelen, daar gaat het om. Dat is ook waar ik als KernTalentenanalist naar kijk wanneer ik een analyse doe en waar een heel belangrijk deel van mijn toegevoegde waarde in zit.

Wie later in zijn studie of werk één of meer van zijn talenten nooit kan aanspreken, kan heel onzeker worden en zich zelfs mislukt voelen. Dit geldt dubbel voor hoogbegaafden. Het komt heel vaak voor dat deze volwassenen (veel) meer KernTalenten hebben dan “gemiddeld”. Dan wordt het extra lastig om alle KernTalenten een plekje te laten krijgen in studie of werk. Om het ergens voor langere tijd naar je zin te hebben zal 80% van de sterke KernTalenten (die dingen die je graag doet) aangesproken moeten worden, anders ligt een Bore Out op de loer. Nog lastiger is het wanneer je wordt aangesproken op je kleine KernTalenten. Dat zijn die dingen die je niet graag doet en waarvoor je minder potentie hebt. Dit is vaak de onderliggende reden voor een Burn Out.

Waarschijnlijk zie je nu ook al bij uw kind, dat deze veel meel interesses heeft dan andere kinderen of misschien juist maar 1 of 2, maar dan wel veel diepgaander dan andere kinderen.

Tijdens de periode tussen 4 en 12 jaar oud kan ik nog geen KernTalentenanalyse afnemen bij het kind zelf. Het is namelijk heel belangrijk dat het kind objectief kan terugkijken naar deze periode en dat het zelf kan aangeven hoe leuk alle activiteiten voor hem waren. Wat kan je als ouder van een kind tussen de 4 en 12 dan al wel doen? Je kunt je kind tijdens zijn spel observeren, zodat jij hem leert kennen en hem kunt helpen zichzelf te leren kennen, waardoor hij zijn leven lang kan groeien en genieten van zijn eigen krachten.

Een voorbeeld van een kinderactiviteit en de kerntalenten erachter

De activiteit graag met poppen of poppetjes (bijvoorbeeld Barbie, Lego, Playmobil) spelen. Hieruit valt heel veel af te leiden wanneer u kijkt wat uw kind daarmee precies doet. (NB waar hij/hem staat kan ook net zo goed zij/haar gelezen worden en omgekeerd!)

  1. Teams maken: Zijn poppen voor jouw kind met name bewoners van met veel zorg ingerichte poppenhuizen? Is hij vooral bezig te verzinnen waar alles moet staan? Stelt hij Lego- of Playmobilpoppetjes eerst zorgvuldig op in de ruimte voordat hij ermee gaat spelen? Dan brengt hij structuur aan. Als volwassene zal hij plezier hebben in organiseren, plannen en coördineren! Tactiek en structuur is één van zijn talenten. Hij ziet de grote lijnen en zal uitblinken in een beroep waarin hij systemen, procedures en tactieken mag verzinnen. Misschien is hij wel een geboren manager.
  2. Schooltje: Zitten de poppen bij jullie thuis gedwee op een rijtje in de poppenschool? Legt je kind ze uit hoeveel twee plus twee is? Schooltje spelen duidt vaak op plezier in en talent voor Informatieoverdracht; jouw kind wil anderen graag vertellen wat hij allemaal weet. Het kan heel goed zijn dat hij een geboren leerkracht is.
  3. Verzorgen: Baddert, voert en kleedt hij de (baby)poppen (of knuffelbeesten), en zorgt hij dat ze allemaal een lekker plekje in zijn bed hebben? Dan is een van zijn KernTalenten waarschijnlijk Empathie en zorgdragen. Hij staat met plezier open voor anderen en is hulp- en dienstvaardig. Hij voelt als volwassene gemakkelijk met mensen (en dieren) mee en neemt graag de zorg en verantwoordelijkheid voor anderen op zich. Grote kans dat hij een verzorgend beroep gaat uitoefenen, bijvoorbeeld in de verpleging.
  4. Stylen: Is je kind niet zozeer verzorgend voor haar poppen, maar heeft zij bijvoorbeeld al haar Barbies voorzien van een apart nieuw kapsel en zelf ontworpen en gemaakte outfits? Dan past het KernTalent Artistiek origineel en innovatieve creativiteit bij jouw kind; je kind heeft oog voor vorm en kleur en schoonheid, verzint graag dingen die nog niet bestonden en werkt graag met haar handen. Beroepen als fotograaf, kunstenaar of modeontwerper passen goed bij haar/hem.
  5. Poppenkast: Sommige kinderen laten hun poppen hele zelfverzonnen toneelstukken opvoeren. Zij zijn bijvoorbeeld getalenteerd op het gebied van Fantasievolle, grenzeloze creativiteit, maar ook in Kameleonschap, aanpassen & flexibiliteit. Zo’n kind kan zich makkelijk verplaatsen in een ander, voelt zich soms zelfs als de ander en geniet ervan in andermans huid te kruipen. Hij is gevoelig voor spanningen, sfeer en emoties. Hij houdt van de schoonheid van muziek, poëzie of filosofie, heeft een grenzeloze fantasie. Toneelspeler, schrijver of kunstenaar zijn denkbare beroepen.
  6. Leger vormen: Fungeren de Playmobil-, Lego- of Mattel poppetjes steevast als kanonnenvoer? Worden ze zorgvuldig in regimenten opgedeeld, van (denkbeeldige) wapens voorzien en in aanvalstactiek naar de voorste linies verplaatst? Wees niet bang voor agressieve kantjes in zijn aard; veldslagen verzinnen en legers opstellen duiden op een talent voor Strategisch inzicht. Jouw kind denkt als volwassene graag een flink aantal stappen vooruit. Hij zal behoefte hebben aan controle en invloed en blijk geven van gevoel voor machtsverhoudingen, politiek en zaken. Waarschijnlijk voelt hij zich als een vis in het water in een beroep waarvoor hij langetermijnplanningen moet maken, knopen moet doorhakken en gokjes wagen. Hij gaat berekenend te werk en is goed in het inschatten van consequenties van beslissingen. Een geboren directeur!

De hierboven genoemde voorbeelden zijn zeker niet uitputtend en ook is er geen rekening gehouden met hoe de verschillende KernTalenten op elkaar inwerken. Dat is werk voor een geschoolde KernTalentenanalist.

Tips om je kind te begeleiden in het spel

  1. Bied je kind zo veel mogelijk verschillende soorten speelgoed aan. Je hoeft dat uiteraard niet allemaal te kopen, lang leve de speelotheek zeg ik maar. Zo zie je vanzelf waar hij een voorkeur voor heeft;
  2. Speelgoed uit de speelgoedwinkel is lang niet altijd noodzakelijk. Aan het spelen met takjes bijvoorbeeld kun je al van alles aflezen. Het ene kind knutselt er iets mee, het andere schrijft ermee in het zand, een derde legt een weg van takjes aan…;
  3. Praat elke avond even de dag door. Wat vond je het leukst vandaag? Daar kun je veel uit aflezen;
  4. Benoem niet te veel wat je vindt van het spel van je kind en zijn talenten, of het beroep dat hij volgens jou zou moeten uitoefenen. Benoemen is sturen. De keuze moet uit hemzelf komen;
  5. Geef geen waarde aan het spel van je kind. En als je dat per ongeluk toch doet, laat het dan vooral niet merken. Hangt jouw kind tot je ergernis regelmatig aan de hoogste tak van de gevaarlijkste boom, in de dakgoot of aan een lantaarnpaal? Pikt-ie iets, terwijl hij weet dat de pakkans groot is, en krijgt hij er een kick van als het hem nog lukt ook zonder gesnapt te worden? Bedenk dat deze ‘stouterds’ van nature goed zijn in risico’s nemen. Zij zijn degenen die later hun huis verkopen of enorme leningen afsluiten om een eigen onderneming op te starten: onze toekomstige werkgevers!;
  6. Luister en kijk open en onbevangen. Vraag je af: Wat was hij in zijn fantasie aan het doen? Wil hij altijd de bank zijn bij Monopoly? Is dat een behoefte aan controle houden of interesse in geld? Of….?;
  7. Voorkom moraliseren. Als je dochter bijvoorbeeld haar groep vriendjes precies verteld wat ze moeten doen en hoe, wanneer… Zeg dan niet tegen haar dat ze niet zo ‘bazig’ moet doen, maar prijs haar om haar leiderschapskwaliteiten;
  8. Sport zegt ook veel. Houdt je kind van teamsporten of zoekt hij juist de solosporten op? Wil hij zich vooral meten met anderen of houdt hij van de tactische regels van een spel? Heeft hij overzicht of is hij meer van recht vooruit en zo hard mogelijk knallen?;
  9. Denk voorbij het voor de hand liggende. Een kind dat graag leest, hoeft niet per se naar de universiteit, ook niet als het hoogbegaafd is. Leest hij alles wat los en vast zit? Dan heeft uw kind waarschijnlijk het meeste plezier in een algemene opleiding. Leest hij alles over één specifiek onderwerp, dan past een vakopleiding wellicht beter.

Vanaf welke leeftijd kan een kerntalentenanalyse worden afgenomen?

De ervaring heeft ons KernTalentenanalisten geleerd dat hoogbegaafde kinderen vaak al rond de leeftijd van 14/15 jaar zeer goed in staat zijn om objectief terug te kunnen kijken op de periode tussen 4 en 12 jaar. Hierdoor kan de analyse dus ook worden gebruikt om de keuze voor de verschillende bovenbouwprofielen in het VO te onderbouwen. Ik geef een advies over welke profielen het beste bij de KernTalenten van uw kind passen. Het rapport dat ik schrijf met daarin het unieke profiel van jouw kind is geldig voor de rest van zijn leven. Dat betekent dat je kind er op elk gewenst moment op terug kan grijpen. Dus ook weer bij de studiekeuze en later bij de loopbaankeuze!

Pauline Coret

Mijn naam is Pauline Coret en ik ben de KernTalentenanalist achter KernKompas. Na mijn afstuderen heb ik me 15 jaar lang niet op mijn plek gevoeld in de verzekeringsbranche. Nu heb ik het roer omgegooid door me om te scholen en voel ik me op mijn plek. Ik ga met veel plezier op zoek met mensen tussen 14 en 99 naar de KernTalenten!


© Pauline Coret | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

Print Friendly, PDF & Email
By |2018-06-29T01:55:09+00:00februari 4th, 2016|Hoogbegaafde kinderen|0 Comments

About the Author:

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.

Geef een reactie