Wat heeft Hoogbegaafd! voor mij betekend en wat betekent het nog?

Op de kleuterschool begonnen voor onze zoon de problemen. Vanaf ongeveer halverwege groep 2 is hij gedurende anderhalf jaar iedere dag huilend naar school gegaan; zei hij dat hij ziek was, smeekte me hem niet daar achter te laten. Hoewel wij er zelf nooit over hadden nagedacht, werd vaak aan ons gevraagd of hij misschien hoogbegaafd zou zijn omdat hij zoveel vragen stelde en zoveel wist en zo gemakkelijk verbanden legde. Deze vragen werden overigens gesteld door mensen van buiten school en soms zelfs door wildvreemden. Op school werd gesuggereerd dat hij autistisch was.

Uiteindelijk zijn we naar een orthopedagoog gegaan met verstand van hoogbegaafdheid. Zij heeft hem getest en hij bleek een IQ van 139 te hebben, maar ze vertelde ons dat het hoger zou kunnen zijn omdat zijn concentratie op voor hem minder interessante onderdelen duidelijk verminderde.

Vanaf toen begon mijn zoektocht naar informatie. Op zijn toenmalige school konden ze niets met de adviezen die de orthopedagoog gaf en ons jongetje werd steeds ongelukkiger. Uiteindelijk hebben we hem naar een andere school laten gaan, waar ze meer naar het individu kijken. Hij was hier beter op zijn plek, maar het was geen halleluja verhaal omdat hij helaas één van de hoogbegaafden is die niet in het systeem passen.

Binnen ons gezin en binnen de familie en vrienden was wel begrip, maar wat een onbegrip, jaloezie (!) en zielige opmerkingen, een uitzondering daargelaten, kregen we daarbuiten. Ik ben op een gegeven moment heel oppervlakkig gaan vertellen over hem. “Hoe gaat het met je zoon?” “Ja hoor, heel goed haha, toedeloe!” Doodmoe werd ik ervan.

Tot het moment dat ik Hoogbegaafd! ontdekte en mijn eerste post plaatste; wat een lieve reacties. Het was net een warm bad. Er was begrip, er waren tips, troost, bemoedigende woorden.

Ik heb zoveel aan Hoogbegaafd! gehad. Nu ben ik zover dat ik juist wel vertel over deze kinderen; omdat het taboe doorbroken moet worden en de fabels over hoe geweldig hoogbegaafd zijn is uit de wereld moeten. Dat kan ik door Hoogbegaafd! met al die verschillende mensen die steun geven en niet oordelen.

Daarnaast heeft Hoogbegaafd! een aantal heel leuke contacten opgeleverd. Mensen die ik regelmatig zie en/of waarmee ik chat.

© “Vera Licee” | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

By |2018-06-29T01:53:44+00:00februari 20th, 2016|Hoogbegaafde kinderen, Hoogbegaafde volwassenen|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.