Wat je angsten met je eigenwaarde te maken hebben

Voor mij was dit jaar een jaar met heel veel uitdagingen, leuke en vervelende dingen en vooral veel mogelijkheden om nieuwe kennis op te doen. Kennis in het algemeen, in verband met mijn studies maar ook met mezelf en anderen. Kennis die je niet kunt zien als je naar cijfers of je inkomen kijkt maar die je wel nodig hebt en die belangrijk is.

Toen ik mijn eerste poging deed iets voor deze blog te schrijven begon ik me af te vragen waarover ik het zou moeten hebben. En toen stopte ik omdat ik niet het gevoel had iets belángrijks te kunnen schrijven. Wat zou ik hebben wat ik jou zou kunnen laten weten? Wat is mijn waarde?

Dit jaar heb ik veel dingen gedaan: ik was drie keer in Nederland en heb mijn stage gelopen. In het geheel waren dat twaalf weken. Twaalf weken die ik niet thuis heb doorgebracht maar in een, nu niet meer zo vreemd, land met een vreemde taal en toch een wat afwijkende cultuur van de mijne. Twaalf weken waarin ik veel heb beleefd en nieuwe vrienden heb mogen leren kennen. Ik heb de helft van mijn studie afgemaakt en vraag me nog steeds af hoe ik dat heb gehaald. Ik ben begonnen met paardrijden, tegen mijn angst in. Ik koop en draag alleen nog jongenskleren ook al zou ik dat niet moeten doen van mijn moeder. Ik laat mijn haar weer groeien omdat ik het anders ‘te mannelijk’ vind (voor mij dan). Ik heb mijn eerst werkstuk in het Nederlands geschreven en kreeg er een 8 of 8,5 voor. Voor het eerst heb ik in een lab gewerkt en het was leuk!

Het rare is dat het voor mij toch niets toevoegt aan mijn eigenwaarde wat ik allemaal heb gedaan dit bijna afgelopen jaar. Volgens mij komt dit voort uit dat het grote dingen zijn die op papier staan. Een soort bucket list die je hebt afgerond. Been there, done that! Maar dat geeft je dan nog niet het gevoel echt waardevol te zijn.

Dat wat mij echt het gevoel geeft iemand te zijn, zijn de dingen die ik aandurf. Als ik iets niet durf te doen maar het uiteindelijk toch doe (en het niet na een poging opgeef), dan geeft mij dat het gevoel mezelf te zijn. En dat kunnen kleine dingen zijn. Zoals kleren op de jongensafdeling kopen. Een liedje zingen. De blokfluit wel meenemen ondanks mijn leeftijd. Paardrijden en weten dat ik nu het paard moet vertrouwen zoals het mij vertrouwt. Cadeaus geven en ontvangen. Gezelligheid en goede gesprekken. Het geluid van de vogels buiten en van water. De wind en de zon op je huid. Het mooiste voor mij is dus het overwinnen van angsten. Want mijn angsten – die creëer ik zelf! Ik maak een verschil tussen angst en vrees. Het eerste doe ik zelf door me ongerust te maken en over de mogelijkheden, het wat-zou-kunnen, na te denken. Het tweede zijn de reacties van mijn lichaam – die zijn belangrijk en serieus te nemen! Bang ben ik wanneer ik een presentatie moet geven en ik vrees een wandeling door het park ‘s nachts terwijl ik nauwelijks iets zie en niet weet wie er allemaal door het park kruipt, goed of kwaad.

Dit jaar heeft me geleerd mijn angsten nog meer tegemoet te treden en de uitdagingen aan te durven die op mijn pad terechtkomen. Je kunt het ook een groeiende Growth Mindset noemen. Je kunt het in een spiritueel kader plaatsen. Of in een wetenschappelijk kader. Wat het ook is, het blijft een jaar waar ik op wil bouwen en in het volgende mee wil doorgaan. Als je volgend jaar of het jaar daarna of daarna ergens een liedje van mij zou horen dan weet je dat ik de meester van mijn angsten ben geworden.

O, en wat ik je ter afsluiting wil zeggen is: durf je eigen angsten aan, ook al doe je dat stapje voor stapje! Met elk stapje kom je meer over jezelf te weten en dat helpt je je eigen plekje(s) te vinden. Wees vooral niet bang en geniet van het proces.

Hiermee aan iedereen een gelukkig en vruchtbaar nieuw jaar toegewenst!

Luca


© “Luca” | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

Print Friendly, PDF & Email
By |2018-06-29T01:55:31+00:00december 27th, 2015|Hoogbegaafde volwassenen|0 Comments

About the Author:

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.

Geef een reactie