Positieve ommekeer in mijn leven

Je hebt talent, hoor je. Gezegend ben je dan, wordt er gezegd.

Want met dat talent zul je het ver gaan schoppen in ons prachtige Systeem. Het systeem heeft talent en inzet nodig. De minister zegt zelfs op televisie dat er meer in kinderen zoals jij geïnvesteerd moet worden. Zij zijn de brandstof waar het Systeem op draait.

Maar als je eenmaal een radartje in het Systeem bent, blijkt dat toch niet helemaal te werken. Of beter gezegd, helemaal niet. Je moet standaard zijn, in het hokje passen. Anders word je aan de kant gezet. En dan is al je talent en inzet niet meer belangrijk. Duizenden, tienduizenden staan er aan de kant. Hoe graag ze ook willen. En hoeveel ze ook kunnen.

En jij, met al je talent, hoort ook bij die vergeten groep. Omdat je, juist door je talent, niet standaard bent. Omdat je schoolloopbaan en je carrière niet volgens een standaard patroon verliepen. Hoezo gezegend?

Het is begrijpelijk dat je gefrustreerd raakt. Met al je talent kun je kennelijk niks. Het Systeem negeert je, zoals het die tienduizenden anderen negeert.

Maar dan komt die ommekeer. Het besef dat jij ondanks alles, inderdaad gezegend bent.

Want jouw talent is zoveel meer dan een vermogen om netjes in een bestaand Systeem te passen. Jij bent slim genoeg om het Systeem zélf te bespelen, te veranderen, om te buigen, je eigen hokje te maken. Een mogelijkheid die vele andere verschoppelingen niet hebben.

Vanaf dat moment zet je je slimheid in om het Systeem te kraken. Te veranderen. Voor jezelf, maar hopelijk ook voor anderen. Het Systeem heeft inderdaad talent en inzet nodig, want het moet hoognodig gerepareerd worden!

© “Keepitsimplesailing” | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

By |2018-06-29T02:01:58+00:00december 18th, 2015|Hoogbegaafde volwassenen|0 Comments

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.