Die ellendige Coopertest..

Wil je weten wat je op de Coopertest gehaald hebt? Helaas, dat delen we nooit mee aan leerlingen. Oh, je hebt een brief van je atletiektrainer bij je. Nou ja, vooruit dan maar.

Even zoeken. Ja. Hier staat het, geloof ik. Ja, dat is eehhh, ja, een best een hoge score, inderdaad. Ja, beste van dit schooldistrict, volgens deze tabel, ja. Okee, genoeg gelezen, geef het nou maar weer terug, dat testrapport.

Wat zeg je nou? Trots? Een mooie score?

Ga maar eens even zitten mevrouw. Tijd voor een lesje in levenswijsheid, want dat heb jij wel nodig. Je moet vooral beseffen wat zo’n test allemaal niet zegt. Het zegt niks over hoe goed je bent in tennis. Of voetbal. Of wat voor mens je bent. Ik ken een paar mensen die ook heel hoog scoorden op de coopertest, en dat waren echt ver-schrik-ke-lijke mensen, weet je?

Oh. Je snapt zelf ook dat een atletiektest inderdaad geen dingen meet die niks met atletiek te maken hebben. Nou, ik leg er nog maar even extra de nadruk op. Want je moet het als goede atleet vooral niet te hoog in je bol krijgen.

Waarom we die tests dan afnemen, als ze toch zo weinig zeggen? Zie, daar heb je het al, die arrogantie! Je denkt het beter weten dan ik.

Maar goed, als je het echt wil weten: Het wordt mij van hogerhand opgelegd. Zelf vind ik het maar niks, al die coopertests, die trainingen, die schoolcompetities. Als gymleraar vind ik dat onze maatschappij sporten en fit zijn veel te hoog aanslaat. Bewegen is niet alles. Voetbal kijken op TV, dat is óók sport.

Ja, jij begrijpt ook dat er in het leven meer is dan alleen sportprestaties neerzetten. Gelukkig maar.

Maar toch ben je trots, want het is een mooie score, die jij toch maar even hebt gelopen. Zucht. Waarom denk jij toch dat je trots op jezelf mag zijn? Omdat je heel hard kan lopen? Dat is gewoon toeval, een cadeautje van Moeder Natuur. Niks om jezelf op de borst te kloppen.

Heb je dat ene klasgenootje zien zwoegen? Hij is lang niet zo atletisch als jij. Haalde maar een benedengemiddelde score. Maar hij heeft voor die lage score net zo hard moeten knokken als jij. Hij mag terecht trots zijn op zichzelf.

Waarom hij wel trots mag zijn en jij niet? Nou eeh, gewoon!

Je zegt dat het niet jouw schuld is dat je niet altijd alles op alles kan zetten, zoals hij dat deed? Omdat daar in de gymles geen ruimte voor is? Je wil mee trainen met de hogere klassen? Uitkomen voor wedstrijden op school? Zodat je de school trots kan maken?

Zucht. Kennelijk loopt je emotionele ontwikkeling mijlenver achter op dat snelle lijf van je. Leer eerst maar eens omgaan met medesporters die niet zo goed zijn als jij. Daar word je pas echt een goede sporter van.

Oh, zeg je nu dat het helemaal niet zo goed is, voor je ontwikkeling als sporter? Dat de sporters die de Spelen gehaald hebben juist wel op hun eigen niveau konden trainen? Okee, daar heb je gelijk in. Je gaat de Spelen niet halen als je mee blijft draaien in je huidige groep. Maar is dat erg? Laat mij je maar vertellen wat echt belangrijk is in het leven. Dat is niet de Spelen.

Het is vooral heel belangrijk dat jij het niet te hoog in je bol gaat krijgen. Dat jij vooral niet het leven van een topsporter gaat leiden. Een leven waar ik me heel weinig bij voor kan stellen. Hoogtestage, met de koning op de foto, toernooien overal ter wereld, ook in China.. Moet je nagaan, ik vind Frankrijk al ver! Nee blijf vooral lekker ‘gewoon’. Doe zoals ik en de andere mensen hier in onze stad. Een echt succesvolle sporter, zo zeg ik maar altijd, dat is een aangepaste sporter!

Laten we nu die testscore maar weer in een la doen en het er nooit meer over hebben. Voor je het weet gaan de mensen verkeerde dingen denken.

Die ellendige tests, die doen meer kwaad dan goed..

© “Keepitsimplesailing” | Redactie Alice via >>Edit & Evolve<< | Stichting Hoogbegaafd!

E-magazine ontvangen

Stichting Hoogbegaafd! verbindt, informeert en onderzoekt (ouders en begeleiders van) hoogbegaafden van alle leeftijden en achtergronden, ouders en begeleiders van hoogbegaafden en overige geïnteresseerden. Dat doen we met bijeenkomsten, een diverse online community, het schrijven van online artikelen, het onderhouden van een kennisportaal en het onderzoeken van bepaalde deelaspecten van hoogbegaafdheid. Empathie & Vertrouwen, Inclusie & Diversiteit, Integriteit & Discretie, Grondigheid & Wetenschappelijkheid zijn onze kernwaarden. We zetten hoog in op het gebruik van nieuwe media om op dynamische, interactieve en kritische wijze ons netwerk te onderhouden en informatie te verspreiden. We kijken verder dan een IQ-score: een hoogbegaafde is een hoogbewust persoon, soms ontestbaar. We benaderen hoogbegaafdheid als een positieve kwaliteit waarmee we als drijfveren middenin de maatschappij staan.